Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1321 ggr
fia-mia
2013-07-13 20:36
0

Träna handlederna - tips?

Jag jobbar på café och bär dagligen många och ofta tunga brickor. Men jag känner också att det blir tungt för handlederna, även om resten av kroppen orkar med det aktiva arbetet.

Har ni tips på bra övningar som tränar just handlederna?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Tassy]
2013-07-13 22:58
0

Tyvärr är det slitskador du riskerar då det tyvärr är ett väldigt oergonomiskt jobb. Se till att ni får utbildning i hur ni ska bära ergonomiskt, och skaffa dig eventuellt ortoser att ha under arbetspassen för att minska belastningen. Det är även viktigt med bra arbetskläder och en korrekt arbetsmiljö. Ta tjuren vid hornen och ta upp detta med chefen direkt.

För att träna handlederna i detta fallet skulle jag rekommendera dig att skaffa remiss till arbetsterapeut, dom hjälper dig med det samt ergonomin och ortoser. Det är viktigt att du tar kroppen på allvar annars kanske du blir tvungen att byta jobb inom ett par år.

fia-mia
2013-07-14 10:02
0

Tack för svar! "Som tur är" är det bara sommarjobb så förhoppningsvis riskerar jag inte att slita ut kroppen alltför mycket. Men ska försöka ta upp det på jobbet i alla fall :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[Tassy]
2013-07-14 10:31
0

Ah, men vad skönt eftersom din kropp redan säger ifrån. Tyvärr är detta ett av de yrken som får flest förslitningsskador. Trist då det verkar kul! Bär du mycket disk så kanske man kan ordna en sån där brick-vagn? Många uteställen som servar lunch har såna vagnar.

LisaF
2013-07-14 22:18
0

Jobbat som frukostvärdinna i flera år och fick tyvärr lägga av på grund av att min tumme sa ifrån. Det var något med att senorna i tummen skavde och var inflammerade.
Opererade för ett år sedan och är ännu inte riktigt bra. Fortfarande ont när jag böjer handleden för mycket, bär för tungt eller utsätter tummen för för mycket tryck, vid öppning av ett mjölkpaket till exempel..

Skittråkigt är det, men vet inte om det är enbart restaurangbranschens fel, men det har absolut påverkat..😕

Som Tassy säger låt det INTE gå för långt. Känner du av så här tidigt bör du absolut söka för tips och råd hos arbetsterapeut eller sjukgymnast.

Hoppas det går bra så du kan fortsätta jobba 🙂👍

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[Majbot]
2013-07-15 00:28
1

Du kan göra 1) Ha en lagom tung hantel i handen(4-6 kg?) och stötta armen på benet (sittandes) med handflatan riktad mot golvet, res handen så högt du kan och sänk sedan sakta igen tills den blir hängandes.

2) Samma rörelse men med handflatan riktad inåt (tar på sidan), och 3) ha handflatan riktad mot taket :)

fia-mia
2013-07-15 19:55
1

Tack för tipset #5!

Som väl är känns det "bara" när jag bär tyngre brickor med bara en hand. Men nu har jag bestämt mig för att enbart bära tunga brickor med båda händerna, annars går jag två gånger :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)