Vad är lämpligt att göra vid knä och rygg problem.
Jag är 17 år och har innan varit väldigt vältränad, spelat fotboll, tävling simmat, gymnastik och ridning och även promenader. Men fick tyvärr sluta med detta pga ätstörning. Jag har haft skolios i hela mitt liv, och ramlade i en dusch och fick då en bäckenförskjutning. Jag hade haft ett uppehåll med fotboll pga ätstörning. Och då gick mitt knä ur led så det blev ambulans och röntgen, starka värktabletter och kryckor. Läkaren ringde sen upp och sa att jag har ett medfött fel på knät som gör att mitt knä kommer fortsätta hoppa ur led vilket det också har gjort. Det räcker med att ligga på mage eller sitta med benen i kors. Dom överväger nu att operera det. Sen fick jag börja med en medicin som har gjort att jag har gått upp väldigt mycket i vikt, 30 kg på ett halv år. Gick dock från väldigt underviktig (anorexi) Och har även varit inlagd, och då har jag inte haft möjlighet att träna. Har även fått problem med två av diskarna i ländryggen, kan vara diskbråck eller inflammation, så har gått på tramadol ett tag. Men nu är det bättre och har börjat träna, och vill gå ner i vikt.
Jag undrar om det är olämpligt att göra viss träning? Och vad jag kan göra för att mitt knä och rygg ska bli bättre.
Jag tycker att du ska prata med en läkare eller sjukgymnast angående detta, då de vet din sjukdomshistoria och vad din kropp klarar av bäst.
Håller med Westerlind, hör med vården. Kan ju vara så att du kan få ex vattenjumpa gratis via landstinget och på så sätt komma form. Hoppas du hittar sätt att leva, träna och må bra igen. Vet vad du går igenom.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.