Benhinnan?
Era bästa tips för att bli av med smärta i benhinnan? Det har suttits rätt länge nu och tänker att jag kanske kan göra nått för att hjälpa till så det blir bättre? Minsta lilla tips tar jag emot med glädje! :-(

Vila?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Vilar hela tiden när jag kan. Men har ett rätt aktivt arbete så blir ju en del gående och trotts att jag vilat i 3 veckor så försvinner de inte.. Och försöker va så försiktig jag kan när jag går.
Stretcha och försiktig träning runt om. Stå på ett trappsteg och sänk hälarna så långt ner du kan sen lyfter du så att du står på tå. Det har hjälpt mig när jag har haft ont i benhinnorna.
#3 tack! Ska prova!
Prova också att stå på ett trappsteg med hälarna och sänk ner och upp tårna. Den övningen #3 nämner är ju främst för vaderna.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Vad har du för skor? Jag har känsliga benhinnor och trots vila och de tips du fått blev jag inte helt bra. Så jag fick rådet att byta skor och si det hjälpte. Tänk på att jobbskor inte är så mjuka utan rött stumma .
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Byt skor. Sen kanske du kan smörja med tex Voltaren gel.
Har bytt skor… Till ett par andra än dem jag fick smärtan i! Smörjer med voltaren. Får nog fortsätta som jag gör och hoppas det går över. Bör ja gå till läkaren annars?
Ja det skulle jag absolut ha gjort. Hoppas du får hjälp och blir bra snart!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Har börjat gå på hälarna här hemma också.. För att stärka framsidan lite! Känner ingen smärta när jag går så, så jag kör vidare på det och stretchar ordentligt… Smärtan kommer inte när jag går alls. Endast när jag gör "språng" och löper. Så försöker hålla mig gående haha, men det är svårt. Tack för alla tips jag fått här! Tänker följa dem och blir det någon förbättring så skriver jag det här!
Jag led av detta i ett halvår. Fruktansvärt! Fast mitt hann bli så illa att jag hade otroligt ont när jag gick. Och kunde t.ex. inte gå ner för trappor. Så jag vill nästan kalla mig expert inom området, haha!
Jag botade mig genom benvärmare (alltid hålla benen varma), liniment, duscha benen med iskallt och hett vatten, och skifta tills man tröttnar, inlägg i skorna, massor av stretching (bl.a. att sitta med benen under mig och sedan sträcka ut utsidan genom att lyfta på ett knä, eller ta chansen när man står upp att lägga ovansidan av tårna mot golvet och sedan trycka så att ovansidan av foten sträcks ut osv.), lite försiktig massage och VILA. På repeat varje dag. Man kan nog inte träna bort benhinneinflammation tyvärr, utan man får bita ihop och ta "ledigt". Jag hade också tur som pluggade då och slapp stå på ett 8-timmars arbete.
Jag hoppas det löser sig och tveka inte att fråga så kanske jag kan svara. Benhinneinflammation är ett jäkla skit!
#11 Tack så mycket för svar! Ska faktiskt duscha nu så kan börja med den ;) Men som sagt de känns ju inte när jag går, bara i jogg och sprint. Så börjar nog vara på bättringsvägen. Tanken med träningen är ju att förebygga att det händer igen, tänkte att om jag stärker framsidan så blir jag mer stabil. (?) har hört att om man bara tränar vaden kan framsidan halka efter och man kan lättare få smärta i benhinnan. Känner ingen smärta när jag tränar framsidan så det är bra.
Oh, det glömde jag säga, på tal om "botning". I all det här jobbet med att bli bättre så besökte jag ju väldigt många olika sjukgymnaster och annat och EN av dessa kollade mina ben och sa till mig att jag var "sned". Att ena benet pekade mer utåt än det andra. Sjukt bra upptäckt! För det är antagligen därför jag fick problem med benen. Sen uppmanade den sjukgymnasten mig att träna bort det och visade mig en del övningar jag skulle göra hos dem. Jag sa åt dem att det gjorde ont och att det inte kändes bra, men de uppmanade mig att fortsätta och att det var så här det skulle bli bättre. Nästa dag var jag tusen gånger värre i benen IGEN (när jag kom till dem var jag på bättringsvägen) så jag ringde och berättade hur det var och kom inte tillbaka utan började laga mig själv. :P Man lär sig av sina misstag.
Så jag började med att vinkla benet rätt när jag promenerade. Och lååångsamt blev jag bättre och idag kan jag träna utan större problem. Jag kan få känningar ibland men då är jag bara noga med att stretcha och ta det försiktigt.
Så, vad jag menar är att du kan kolla på om det kan vara något liknande för dig. Om du belastar något av benen annorlunda, eller om du kanske är sned i ryggen osv. Sen finns det ju mycket med att man kan vara plattfotad osv, så om ni har ett "Löplabbet" i stan som kan hjälpa att kolla hur man rör sig och få testa bra skor så är det toppen.
(älska Totoro och Miyazaki förresten ;)
Jag är ju lite sned.. Vid knäna, men det påverkar mest ryggen och gör att den spec nerv hamnar i kläm ibland som är mkt irriterande haha, men inget med benhinnorna. men har aldrig haft problemet innan och har ändå tränat mycket hårt med ben osv förr. Dock var det så att jag tog väldigt mkt powerwalks i skogen.. Gjorde det varje dag i en hel vecka.. För det va så kul hahah.. Tror det utvecklades därifrån. Har nya skor som vinklar upp mina ben rätt när jag går. Dem hade jag inte då! Tog nog ut mig för mkt utan att jag kände det i början tror jag.. Men ska ta en mycket lugn sommar… Ska börja idrott, friskvård och hälsa linje i höst.. Kommer bli en hel del aktivitet. Kan inte ha ont då känner jag! :-( ( Studio Ghibli kan sin grej :-D )
Mitt uppstod mest på grund av hopp och liknande belastning. Jag tränade Kung Fu med många snygga höga hoppsparkar osv :P Men det är ju samma "princip" av löpning, så kan du undvika "hopp" och stötar så kan det vara en start till en början! Sen betyder det inte att du alltid behöver undvika det. :) Det ska nog lösa sig det här ska du se!
(svenska - danska tangenter)
Jag har också haft den skiten førut! har blivit mer medveten om min gang och løpstil som er att framfør allt Alltid har bøjd støtdempning i knena, och sitt lite i steget med tyngd i rumpan och se till att inte bli framåt med øverkropen utan bettre att vara øverdrivet lutad bakot
så mit tips exprementera och bli medveten på din gang. Och høj inte tempo innan du har sen retta tekniken!
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW