Ont i knäna
Hej! Jag har precis börjat jogga. Har gjort det ca 4-5 gång på 2 veckor. Jag har märkt att jag har fått ont i mina knän. Igår joggade jag och idag när jag vaknade hade jag ont i båda knäna.
Skorna är jättesköna att gå i men jag tror att de är liiite för mjuka för mig. Kan det vara därför jag får ont? Någon mer som fått ont i knäna?
Isåfall får jag köpa mig ett par nya skor någon dag.
Har du bara hoppat på och börjat jogga, eller har du tränat något sen innan?
Nu har jag ett par Nike air icarus+
#1 Jag har bara promenerat förut
Jag vet inte om det är så men jag tror att just att jogga sliter väldigt på kroppen (?) Jag klarar inte av att jogga alls!! Jag får sjukt ont i knäna och i ryggen. Oavsett vilka skor jag har.
Cykla, promenera, simma, styrketräna, allt går bra utom just att jogga.
Kanske det finns något annat som passar dig bättre?
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
#1 Fast det började jag med ordentligt ungefär samtidigt som jag började jogga. Men jag har promenerat mycket förut.
Ja, det kanske inte är för dig? Jag får ont i ett knä om jag joggar eller springer. Då är det lika bra att låta bli.
#4 Åh vad tråkigt :/ Visst kan det finnas annat men jag vill verkligen jogga. Jag ska köpa mig ett par bättre skor och stretcha lite mer så får jag se om det hjälper, annars får jag hitta något annat :(
#6 Vad tråkigt.. Men på något sätt måste man väl kunna jogga ändå? Jag har några extrakilon som jag bär på, kan det vara därför också?
Cykling på elitnivå? 😃
Vilken underlag joggar du på? själv joggar jag bara på ett barkbelagt motionsspår just för att undvika värk då jag har mycket övervikt.
#9 Jag har faktiskt tänk köpa mig en cykel :p
#10 För min del är det asfalt. Är det sämre?
Precis som #10 nämner kan underlagt ha stor betydelse för just knäna. Sedan har löptekniken en del med saken att göra. Om du liksom "dunsar" fram så kan det slita på knäna, så försök att få ett mjukare löpsteg, så att du liksom inte stöter i marken lika hårt! Jag har själv haft en del problem med just knäna, inte bara när jag joggat, utan rent allmänt. Jag hade problem med det när jag började jobba, men allt eftersom löptekniken blev bättre så har det löst sig! Du kan ju alltid googla lite och se om du kan få tips på hur du kan förbättra ditt springsteg. :) Lycka till!
#11 Asfalt är egentligen ett ganska dåligt underlag. Har du provat att springa i skogen eller liknande, istället? :) Ett mjukare underlag dämpar stötar bättre.
#12 Okej , jag har faktiskt inte tänkt på hur jag joggar. Men ska läsa lite om det, tack :D
#13 Nej jag har inte testat det men jag ska söka upp ett motionsspår här i närheten så jag får testa :)
Det är större chans för värk eller skador på asfalt jämfört med mjukare underlag är alltid vad jag har hört, har inga källor på det dock.
#15 Prova det, så håller jag tummar och tår för att det känns bättre! :D Berätta gärna hur det gick sedan.
Och liksom jag har inte ont hela tiden. Det går över efter några timmar typ. Jag kan sitta ned och rör på benen utan att det gör ont. Det gör ont när jag går och belastar knäna. Gick upp och ställde mig och gick runt nyss och nu har jag inte ont längre. Men det kommer på morgonen typ.
#16 Jag har inte haft någon aning om att det skulle vara skillnad men jag ska testa på annat underlag och se om det känns bättre :)
#17 Jadå :)!
TS: Är du överviktig? Det kan bli tungt för knäna också. Jag är det och får problem med knäna när jag försöker jogga. Numera får jag inte springa.
#20 Ja lite extrakilon har jag. Jag har också tänkt på det. Jag tycker att mina skor känns för mjuka också så jag ska kolla på ett par andra som är lite hårdare och bättre dämpning om det nu hjälper :p
har också problem , med ena knät.. Tror jag överbelastade det ngn gång vid benpressen och nu gör det alltid lite ont, går ju att pröva med knäskydd som ska hålla knät på plats men personligen fungerar det inte.
Jag säger som sagts, underlaget har jag hört ska vara en stor avgörande faktor, precis som skorna. Att springa på asfalt var tydligen sämst (jag bor mitt i stan och har alltid fått springa runt här); skog eller gräs är bättre. Skorna bör vara specialgjorda för en själv men det är ju svindyrt så hur många av oss har råd med det.
Försök att stretcha benen innan och efter, massera knäskålarna. Det kanske mjukar upp lite? även om det inte är en avgörande faktor för knäna.
Som sagt, jag själv har också problem med knät och det enda jag gör är att inte försöka överbelasta det, och lägga ner när det gör ont helt enkelt.
Knäna är en bov för många!
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
#22 Åh vad tråkigt att du också har ont. Jag ska testa att stretcha och massera knäna efter jag joggat. Får hoppas att det kanske blir bättre annars får jag ge upp joggingen :/
#23 Personligen tror jag mer på att försöka med ett mjukare löpsteg, samt att springa på bättre underlag. Men prova allt möjligt! Jag hoppas verkligen det löser sig för dig! :)
#24 Ja det hoppas jag med :) Tack så mycket :)
Uppdatering:
Jag har börjat jogga på grus och skogsväg och har inte känt av någon smärta alls i mina knän! :D
Väldigt kul att du kunde fortsätta jogga, alltid skönt när man kan samarbeta med kroppen.
#26 Vad underbart att du känner att det hjälper! :D Vad glad jag blir!
Ja det känns jättebra :D