Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 3741 ggr
[amysmatte]
0

Hemmaträning

Ge era tips på hemmaträning. Jag har inga hantlar eller andra redskap men tipsa om olika övningar man kan göra för att förbränna och bygga lite muskler :) Man kan väl bygga muskler utan handlar och redskap? 

Jag är nybörjare på allt som har med träning o göra haha och gym är inget alternativ för mig nu :/

[Majbot]
0

Du kan inte bygga muskler utan vikter (eftersom kroppen kommer inte bygga muskler om den inte behöver lyfta mer än vad du själv väger),  och här finns massa med hemmatränings videor: http://www.youtube.com/results?search_query=home+training

[Amadina]
2

#1 Men det kan väl inte stämma? Jag förstår ju att man bara kan bygga muskler till en viss gräns utan att lägga till vikter, men nog måste man väl kunna bygga lite muskler utan att lägga till extra vikt? Det där lät väldigt märkligt, tycker jag. :o

Fridaaaa
1

#1 Man kan bygga muskler utan vikter. 
Men sedan beror det på vilka muskler man vill träna upp och hur man vill träna och mycket annat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Juicy
0

Får man fråga varför gym inte är ett alternativ?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[amysmatte]
0

#4 Har inte råd med det för tillfället :/ Väldigt mycket utgifter nu under sommaren tyvärr. Annars hade jag gärna börjat på gym :)

[Majbot]
0

#2, #3, man kan bygga styrka hemma men inte muskler. Inte utan redskap. Man kan helt klart bli deffad, men det är ju en annan sak :) 

Kroppen bygger muskler när;

1. Det finns ett överskott av energi i kosten

2. När kroppen lyfter mer än den klarar av

Därmed ökar man vikter ständigt när man tränar på gym = kroppen måste förbereda sig på att orka lyfta det du lyfte sist, dvs att kroppen bygger muskler. 

Med tiden som man tränar hemma så tappar man vikt = kroppsviktsövningar bli lättare och kroppen behöver inte lyfta mer än sista träningspasset. You get what I mean?

[amysmatte]
0

#6 Förlorar jag mer vikt om jag skulle använda mig av 3-5 kilos hantlar under övningarna? Är det bättre än att inte ha något alls? ^^

[Majbot]
0

#7 Det ultimata för att gå ner i vikt och hålla vikten(fettet) borta är att konditionsträna i kombination med styrketräning, så ja. Några par hantlar är bättre än inga, dock är det ju stor fördel att gå till gym då du kan köra upp till 40 kg hantlar, men det tar ju sin lilla tid ^^

Fridaaaa
1

#6 Jodå det går att bygga muskler hemma, inte enbart på gym 🙂 Beror på vad man har tillgång till och hur kreativ man är 😉

[Majbot]
0

#9 Förklara gärna hur det går till.

Fridaaaa
0

#10 Man kan ha vissa träningsredskap hemma, eller använda sig t.ex av saker ute i naturen och träna 🙂
Och sedan beror det på (som jag skrev tidigare) hur musklad man vill bli, vad för muskler man vill träna upp & hur mycket osv 🙂

[Majbot]
0

#11 På det blir man ju deffad? :p Man kan till viss del definiera musklerna hemma, men för att göra dem större krävs tyngre vikter som majoriteten av befolkningen inte har hemma :p

Fridaaaa
0

#12 Läs vad jag skrev 😉
Du skrev att man inte kan bygga muskler hemma, men det stämmer ej, var det jag ville komma fram till.

[amysmatte]
1

Jag vill inte ha massa muskler men vill bli starkare så det borde funka med lättare hantlar :)

[Majbot]
0

#13 man kan inte bygga muskler, men man kan göra de musklerna man har starkare hemma ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
3

#15 Jo man kan bygga muskler, beror på vad man har för maskiner att kunna använda eller annat man kan använda sig av.Man bygger upp till viss del, inte så att man får upppumpade muskler, men man kan bygga upp "osynliga" muskler 🙂 Det är ju inte så att man enbart t.ex går ner i vikt när man tränar hemma 🙂

[Majbot]
0

Frågan gällde hemmaträning utan redskap?

'Osynliga muskler' är väl detsamma som starkare muskler? :P

Fridaaaa
1

#18 Du skrev inte utan redskap 🙂 Utan rent hemmaträning. (annars har jag missat det), var rent allmänt, eftersom det även handlade lite om hemmaträning i största allmänhet också 🙂

Ja precis.

Allting är bara allmänt snurrigt skrivet i tråden nu tycker jag.
Men då är vi nog på ungefär samma bana 🙂

[Majbot]
1

#19 Nja, inte om du menar på att man kan bygga utan vikter :o Men om du menar på att man kan bli starkare med hemmaträning, dock inte bygga, så är vi på samma bana ^^

Fridaaaa
1

#20 Ja utan vikter blir det svårt 🙂
Precis.

[Majbot]
1

..sure

Fridaaaa
0

#22 ?

slarvigt
2

Hm, jag är novis på det här med träning och vill gärna lära mig mer, så därför tänker jag också ifrågasätta detta med att man inte kan bygga muskler utan vikter. Det borde väl vara ett svepande uttalande som inte alltid gäller? 

Jag förstår att man inte bygger muskler på att göra sådant som musklerna är vana vid att göra, typ hålla upp kroppen medan man står och sådant. Chins, dips och det där när man står på händerna och sänker sig som i en armhävning mfl övningar… också kroppsvikt, men något helt annat? (Chins och dips kräver visserligen redskap om det är det vi talar om.)

Om man sällan använt kroppen innan och sedan gör plankan, benböj etc, bygger inte det muskler då? Jag förstår att det är svårt att få progression utan vikter, men åtminstone till en början? 

Själv tränar jag både med och utan vikter så jag har svårt att säga.

Juicy
1

Det är skillnad på styrka och volym, just saying.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[Majbot]
0

#24 Med att bara jobba med kroppsvikt gör att du får ökad styrka men för att kunna bygga krävs ett överskott av energi i kosten samt att kroppen ständigt utmanas till att lyfta mer än vad den egentligen 'kan'. På så sätt förbereder sig kroppen för att nästa gång, klara av att lyfta vikten (notera, utan ett överskott av energi får man bara + styrka, inte + muskelmassa).

Därför kan man träna med vikter som en galning i ett gäng månader, men ändå inte ha ett överskott av energi. Man tror att man har fått mer muskelmassa, eftersom man har blivit starkare, men det har man inte eftersom kroppen inte har haft någon energi över till att bygga mer massa. Dvs bara styrka för de musklerna kroppen redan har. 

Du kan bli deffad på hemmaträning men inte bygga…

slarvigt
0

#26 "Med att bara jobba med kroppsvikt gör att du får ökad styrka men för att kunna bygga krävs ett överskott av energi i kosten samt att kroppen ständigt utmanas till att lyfta mer än vad den egentligen 'kan'."

Det går ju att fixa till både på gymmet och hemma utan vikter. Jag kan t.ex. inte göra armhävningar på tå, så jag har börjat att göra dem med armarna mot en höjd. Så småningom hoppas jag kunna göra dem på plan mark och senare med fötterna på en höjd. På det viset ökar hela tiden vikten som armarna får bära?

"På så sätt förbereder sig kroppen för att nästa gång, klara av att lyfta vikten (notera, utan ett överskott av energi får man bara + styrka, inte + muskelmassa).

Därför kan man träna med vikter som en galning i ett gäng månader, men ändå inte ha ett överskott av energi. Man tror att man har fått mer muskelmassa, eftersom man har blivit starkare, men det har man inte eftersom kroppen inte har haft någon energi över till att bygga mer massa. Dvs bara styrka för de musklerna kroppen redan har. 

Du kan bli deffad på hemmaträning men inte bygga…"

Om jag förstår dig rätt så handlar detta bara om att man måste äta mycket för att få ett överskott av energi som sedan kan omvandlas till muskler? Det går ju att göra hur man än tränar. 

Jag förstår ju att det inte går att bygga muskler på att göra övningar som aktiverar muskler på ett sätt och med en vikt som de är vana vid, samt övningar där ingen progression kan ske (att de inte blir tyngre att göra). Då måste man ju fastna ganska snart. Men man kan ju vara kreativ och göra kroppsviktsövningar på tyngre och tyngre sätt…?

[Majbot]
0

Från att gå från armhävningar på knä till armhävningar på tå krävs styrka, inte mer muskelmassa. Precis som nämns i #25 så är det skillnad på styrka och muskelmassa.

Med tiden då du kan göra armhävningar på tå så antar jag att du siktar på att kunna göra fler på tå, Du blir trött av att göra så många armhävningar du orkar obviously men vikten är fortfarande densamma. 

Det jag försöker förklara är som sagt, att det är stor skillnad på att bli starkare, eller mer muskulös. Att bli starkare är i princip 'a piece a cake' i jämförelse med att bygga.

slarvigt
0

#28 Vad är skillnaden då? Vad är det som gör att man blir starkare om musklerna inte utvecklas? 

Från att göra armhävningar med armarna mot en hög höjd till att göra dem med fötterna på en hög höjd är det ju en stor viktprogression - vad är det som gör att man inte kan bygga muskler på detta? (Förutom att det finns ett stopp där man kanske inte kommer längre, alltså att det inte blir tyngre tillslut, men fram till dess?)

[Majbot]
0

#29 Man måste lyfta tyngre vikter i takt som man blir starkare. Om du stannar kvar på att bara använda kroppsvikten så kommer vikten vara densamma och antagligen minska med tiden man blir av med fett. Precis som du säger, så finns där en gräns.  Man kan inte få den styrkan hemma som man kan utveckla på ett gym. :p

slarvigt
2

#30 Det har jag inte sagt heller, och vikten kan man ju som sagt variera med kroppen också, beroende på hur man positionerar sig. Allt jag ville mena var att det lät som ett svepande uttalande att säga att man inte kan bygga muskler utan redskap :)

[Majbot]
0

#31 men det kan man ju inte xd Om du tränar med din kroppsvikt så är ju maxvikten det du väger! Klart du kan göra övningar jobbigare genom att variera positioner men maxvikten är ju fortfarande densamma :o

[Majbot]
0

Om det nu skulle gå att bygga hemma, varför skulle så pass många människor 'slösa' bort så mycket pengar på gymmedlemskap isåfall, I don't get it

[Majbot]
0

#31 "Förutom att det finns ett stopp där man kanske inte kommer längre", dvs en gräns? ;)

slarvigt
0

#32 Maxvikten, ja. Det är därför jag säger att det går till en viss gräns utan redskap. Vikten som läggs på armarna blir ju dock högre ifall fötterna är på en höjd t.ex. Tårna tar en viss procent av vikten och den procenten blir lägre ju högre upp de kommer.

[Majbot]
0

#35 True men kroppsvikten förändras inte?. Även om man en dag klarar av att göra tex push-ups ståendes på huvudet mot en vägg, så kommer ju din kroppsvikt vara densamma. För att bygga krävs ständigt fler kilon under en lång tid.

slarvigt
1

#36 Ja, det enda jag pratat om är fram till den punkten.

slarvigt
1

#33 Alltså, jag är inte emot gym. Tränar själv på gym och älskar det. Använder vikter och allt :P Jag vänder mig bara emot att det inte skulle gå på något annat sätt. 

#34 Ja, precis, det har jag sagt hela tiden. :P

[Majbot]
0

#38, då är du väl insatt i hur svårt det faktiskt är att bygga? :o Jag försöker inte vara en bitch haha förlåt om jag verkar vara som en, jag försöker bara förklara varför det krävs vikter för att öka massa. :p

slarvigt
1

#39 Ja, och det är det enda jag har frågat hela tiden :) Det enda du har sagt är att musklerna måste lyfta mer än de "kan" och att vikterna måste öka utifrån det. Jag har försökt påvisa att man kan göra detta utan vikter, fram till en viss gräns. Så om det (plus maten) är enda förutsättningarna så borde det ju gå. 

Jag ställer en fråga till dig.

[Amadina]
2

#6 Fast jag tror faktiskt inte riktigt på det! För det är ju så olika vad man har för utgångspunkt. Och har man till exempel varit gipsad så försvinner ju muskelmassa, och den går ju att bygga upp igen utan att lägga till vikter!

[Majbot]
0

#41 Men då är man tillbaka på ruta 1, dvs att man egentligen inte har byggt utöver det man hade innan? Det är ju en jäkla skillnad på rehab från att ha brutit benet, eller att försöka bygga muskler med en frisk kropp.

[Majbot]
0

#40 Eftersom att kroppvikten är densamma så ökar ju inte vikten. Enda sättet att komma från push-ups på knä till push-ups handstående är ju att köra högrep, tex när du klarar att göra 10 på knä, så testar du 1 på tå osv. Högrep stimulerar inte muskeltillväxt, utan ökad styrka. Lågrep med en arbetarvikt på kanske 60-70% från ditt max där något set är mellan 1-3 rep (maxvikt) stimulerar muskeltillväxt och styrkeökning.

slarvigt
0

#43 Vad består styrka i då, om inte muskler?

[Majbot]
1

#44 Jag har ännu inte läst någon forskning som bevisar ett mått på styrka kontra mängd muskler. Det enda jag har läst är att den punkten är oklar men att man vet om dess principer. 

Exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=3Wln6hCS5Hs

Om du tittar på den tjejens armar/bröst, och sedan på mina/mitt. Mina/mitt ser större ut? Tjejen ser rätt liten och tanig ut. Dock arbetar jag med den vikten som är hennes max på den tiden då videon släpptes (70 kg)

Hon är ett gott exempel på någon som är stark men inte har byggt. Alltså att styrka inte är ett mått på muskelmassa. Det är helt enkelt så bara, därför kan det hända då och då att det kommer in en töffe på gymmet som ser rättså klen ut, men som tar upp ett par 30 kg hantlar och bänkar med.

slarvigt
0

#45 Tack! :D

[Amadina]
4

#42 Fast jag kan nog inte riktigt köpa det ändå. Tycker inte det låter helt trovärdigt. "/ Kan du hänvisa till någonstans där man kan läsa mer om det?

[Majbot]
0

fitnessforum(förklarar varför styrka och massa inte är samma sak:

http://fitness.stackexchange.com/questions/2017/why-is-muscle-size-not-proportional-to-strength

Video om hur man ökar styrka utan att få massa

http://www.youtube.com/watch?v=rH5pkm2x3s4

citat: "You can do whatever you want to gain strength"

Dvs det jag försökt förklara, att det krävs inte ett så strukturerat träningsupplägg för att få styrka. Gör ett antal push-ups var kväll och öka antal reps så blir du starkare. Simple as that.

ManU77
0

Det är vanligt att personer som är helt nybörjare på styrketräning gör stora framsteg i början. Detta beror inte på att den personen "bygger nya muskler" eller ens ökar sin muskelstyrka nämvärt. Det beror på att hjärnans signaler via nervbanorna fram till musklerna blir effektivare.

Man kan alltså lyfta mer och mer utan att man egentligen blivit varken större eller starkare. Så småningom når man gränsen för hur effektiva dessa signaler kan bli och då sker inte framstegen så markant längre. För att då bli starkare krävs det att man stimulerar musklerna på ett sådant sätt att det krävs en anpassning av kroppen.

För att anpassningen ska ske krävs i huvudsak två saker (givet att tillräcklig stimulans redan inträffat)… överskott av energi och tillräckligt med vila. Om man inte äter tillräckligt kommer inte kroppen bygga mer muskler eftersom muskelmassa är metabolt "dyrt". I ett tillstånd med begränsad tillgång på föda kommer kroppen istället fokusera på att behålla det den redan har, inte bygga nytt. Om man inte vilar tillräckligt mellan passen hinner inte kroppen bygga upp sig till den nya nivå den vill anpassa sig till innan ett nytt nedbrytande pass tar sin början. Även i det fallet kommer resultaten att utebli.

Alltså… träna helvetiskt hårt och sällan, samt se till att få i er tillräckligt med mat, om ni vill bli starka.

[Amadina]
2

#48 Tack, fast nu var det inte det jag ifrågasatte. :) Att styrka och massa inte är samma sak vet jag redan. Jag var mer intresserad av påståendet att det inte går att bygga muskler utan vikter.

[Majbot]
0

#50 Försöker visa dig en helhetsbild så att det genom den ska gå att förstå varför vikter krävs i princip för att bygga massa. Hemmaträning kan helt klart funka som ett kompliment iaf

DamnTheSwede
3

I regel Krävs vikter för att bygga muskelmassa.

När kroppen når sitt max för vad den orkar lyfta, fungerar den så att den förstärker den del av kroppen, d.v.s. de muskler som används.

Att träna hemma och göra armhävningar, situps, dips, o.s.v. fungerar bara så länge du ALDRIG har tränat innan, eftersom din kropp blir shockad av att behöva lyfta något den aldrig behövt lyfta innan.

När du till slut når ditt max för vad du kan göra med kroppsvikt, vilket inte bör ta mer än några månader kommer det att ta tvärstopp för dig att bygga någon vidare muskelmassa.

Det är där vikter är din räddning, eftersom du kan öka motstånd successivt med tiden allt eftersom du blir starkare, när kroppsviktsträning bara låter dig ha samma motstånd, som dessutom blir mindre allt eftersom du gör dig av med underhudsfett, och eventuellt vätskesamlingar (om du t.ex. kör low carb eller keto, vilket är ännu extremare med ca. 40 g kolhydrater om dagen) och därför är det större chans att du först blir lite svagare om du kör bara kroppsvikt som motstånd.

Summan är att kroppsvikt fungerar INTE. Till och med shaolinmunkar som svär att inte äga något överhuvudtaget (vikter inräknat) lyfter sten och trädstockar för att öka sin styrka ytterligare.

Så för allt i världen, snåla inte när det gäller din hälsa. Sluta shoppa kläder var månad och köp ett gymkort istället. Annars lär du bibehålla ungefär samma benmuskler och armmuskler som svampbob.

[Amadina]
0

#52 Det vaar nog ungefär så jag resonerade, också. :)

[RMSLiners]
1

Situps och armhävningar är de två övningar jag kan komma på nu. Har du wii, kan du alltid köpa wii sport active den har både styrkeövningar och konditionsövningar och träningen kan du ställa in efter dina behov. Mina magmuskler och armmuskler är uppbyggda med hjälp av wii sport active och en väldans massa armhävningar och situps.

[Majbot]
0

#52 <3

Skogshumblan
1

Använd petflaskor och fyll med vatten/ ris/ sand. Perfekt som hantlar. Likaså en del kastruller/stekpannor som väger endel.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.