Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 2300 ggr
[amysmatte]
2013-06-04 23:17
0

Sträckning

Jag misstänker att jag fått en sträckning på baksidan av vänster ben. Precis ovanför knävecket på höger sida på vänster ben (hoppas ni förstår). Sträckte muskeln när jag simmade idag. Det är en liten sträckning. Det gör inte ont av varje rörelse utan när står upp och lyfter upp knät mot magen.

Vad kan jag göra för övningar? Ska jag bara vila? Ska jag fortsätta att simma men ta det lite lugnare eller ska jag vänta tills jag inte har ont längre?

Det är som sagt ingen stor sträckning och jag har inte ont hela tiden. :p

RobinEH
2013-06-04 23:29
0

Vila de första två dagarna. 

Träna sedan lugnt i minst tre dagar. 

Dra igång som vanligt när allt känns okej igen. Gör det ont - Låt bli!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[amysmatte]
2013-06-04 23:38
0

Okej tack så mycket. Jag kan väl promenera så länge det inte gör ont? 🙂

RobinEH
2013-06-04 23:44
0

Här kan du läsa lite:

"Sträckning – Distentionsruptur

Sträckskador eller sträckning uppstår huvudsakligen i muskel-sen-övergången i samband med maximalt muskelarbete. De vanligaste drabbade områdena är baksida lår-hamstrings, insida lårmusklerna-adduktor, stora vadmuskeln-gastrochnemius. Men även andra muskler kan bli drabbade av muskelbristningar.

Vid skadeögonblicket känner utövaren en huggande smärta från muskeln med en efterföljande ömhet och muskelsvaghet. Hon eller han kan till och med känna en “grop” i muskeln direkt efter skadan. Det ersätt efter hand av en svullnad pga. blödning i muskeln."

"Dag 1-2

De första 48 timmarna efter skadetillfälle förekommer det en blödning i muskel. Då är det viktigt att man inte ökar cirkulationen i muskeln. Dvs. ingen träning, massage eller stretching av det skadade området där muskelbristningen är lokaliserad. Det är bra att behålla tryckbehandlingen under de första 48 timmarna för att minska blödningen. Även isbehandling över muskelbristningen/sträckningen minskar blödningen. Is bör dock inte vara i dirket kontakt med huden och inte längre än 20 minuter."

Du bör ta det så lugnt som möjligt.

[amysmatte]
2013-06-04 23:46
0

Åh okej vad tråkigt :/ Vad är tryckbehandling för något?

RobinEH
2013-06-04 23:52
0

Du applicerar tryck på det specifika området. T.ex. genom att linda området med bandage eller liknande.

[amysmatte]
2013-06-04 23:53
0

Jaha det var så enkelt, att jag inte fattade det själv 🤪 Kan man knuta en halsduk runt? haha

RobinEH
2013-06-04 23:55
0

Absolut. Se bara till så att du inte hindrar blodflödet i benet helt.

[amysmatte]
2013-06-04 23:55
0

Okej tack så mycket för hjälpen :)

[amysmatte]
2013-06-05 00:05
0

Läste på en sida: Du bör definitivt inte vila, men träna alternativ träning så länge som du har besvär, och därefter komma tillbaks till löpningen successivt. Det var en person som sträckt baksida lår under löpning..

Konstigt att det står olika 🤔

RobinEH
2013-06-05 00:07
0

Då får du helt enkelt välja det du tror är rätt. 😉

[amysmatte]
2013-06-05 00:09
0

Åh nu blev ju allt mycket svårare.. Ska läsa runt lite till och se vad det står annars får jag ju vila. Men jag vill så gärna röra på mig dagligen..

[amysmatte]
2013-06-05 01:00
0

Det är ju inte en muskelbristning jag fått utan en lätt sträckning. Ska jag vila ändå? Jag kan ju liksom gå utan att få ont.