Ont i ryggen av vikter?
Hej, jag har ett problem. Tränar just nu styrka någon gång i veckan och när jag ska göra t.ex. benlyft med vikter på ryggen så får jag ont. Det spänner och jag får tillslut ta ner stången helt och vila. Jag brukar ha 10kg totalt. Om jag har lägre vikt så gör det mindre ont, men jag vill ju ha vikter så det känns! Vad kan man göra åt det och varför blir det så? Blir galen.
Menar du verkligen benlyft? Hur kör du benlyft med en stång? Kan inte riktigt se det framför mig eftersom det är en magövning :p Du menar inte knäböj eller något sånt?
Oj, haha, var var nog lite trött igår. Såklart jag menar knäböj! 😃
Är du nybörjare på styrketräning/har du haft ryggproblem innan du började träna?
Jag har tränat hela mitt liv, men då har det mest varit tennisträning, löpning, och styrketräning ibland. Så jag är inte direkt nybörjare, men har problem med min rygg, det har jag. Men ryggproblem har jag också haft så länge som jag kan minnas.
Måste jag helt enkelt välja mellan att min rygg klarar sig och att ha bra med vikter så att benen får jobba? Finns det något alternativ eller tips man kan köra så det blir enklare? Eller kanske någon ryggträning så att jag bygger upp den och då klarar av det bättre?
(Många frågor, men är trött på att inte kunna ta ut mig till max och få ont..)
Jag tycker inte du ska helt ta bort knäböjen, utan istället försök komma fram till vad som fungerar för dig. Är det smärta som är olidlig, isande smärta osv?
För att träna bort ryggvärken så kan du ha en lite rutin du gör var, varannan kväll, http://tranahemma.org/ryggovningar (där finns några, men googla på engelska med så kan du hitta fler) och gör det utöver din vanliga träning. Med tiden blir det nog bättre.
Det är som en isande, strålande smärta som börjar högt uppe vid skulderbladen och som strålar ner till mitten av ryggen.
Ska kolla in de där övningarna!
Gör dem övningarna iaf, och kolla upp smärtan med någon läkare :/ Om det inte går över av övningarna! :)