Stärka övre delen av ryggen
Hej på er!
Jag har länge hållt på med konditionsträning - från början var det mest crosstrainer eller motionscykel som gällde, men nu på senare tid har jag fastnat allt mer för att jogga. Jag sysslade tidigare med orientering, och att jogga i skogen är något jag tycker allt bättre om. Dock har detta lett till att jag allt mer sällan faktiskt tar mig iväg till gymmet för att träna, och därför har jag försökt börja göra lite styrkeövningar där jag använder kroppsvikten som tyngd istället för att använda maskinerna på gymmet. Det har fungerat bra, men jag har inte riktigt hittat någon bra övning för att stärka övre delen av ryggen. Och för mig, som ägnar mig åt tvärflöjtsspelande på heltid, så är det en ganska viktig del av kroppen att stärka upp.
Finns det någon av er träningsentusiaster som vet någon bra övning som man kan göra hemma för att stärka den övre delen av ryggen? Alltså musklerna omkring skulderbladen, osv? För det känns lite lönlöst att betala flera tusen om året för ett gymkort, när just den grejen är det enda som jag inte riktigt vet hur jag ska göra hemma. :)
Chinups och pullups :)
Hmm… Ja. Då skulle man alltså behöva skaffa sig någon slags stång eller så, antar jag? :)
Klart, annars kan man ju försöka hitta ett stadigt träd i skogen ;p Men iaf, stången är ju billigare än gym medlemskap i längden?
Absolut! Tack så jättemycket för tipset! Jag ska helt klart prova det. :) Och det där med att hitta ett lämpligt träd i skogen är kanske inte en så dum idé, det heller. ;D
Men kanske finns det någon övning man kan göra utan att behöva införskaffa några redskap också? Någon som vet? :)
monkeypush-ups kan man göra som är helt kroppsvikt. Stå som ett upp och ner vänt V med kroppen och böj armarna precis som om du gör en push-up. Du ska känna att det tar på över ryggen och axlarna :)
Oj! Där hade vi något som jag verkligen aldrig hört talas om! Men det kan ju vara värt att prova det också, även om det såg grymt jobbigt ut! :D Tack så hemskt mycket för alla tips!
Fast du en annan jobbig jäkel kan vara 'downward dog/Cobra push up'.
Stå som i ett upp och ner vänt V med kroppen
böj armarna som om du ska göra en monkey push-up, fast fortsätt ner med kroppen så att bröstet kommer ner mot golvet, så att det ser ut som om du är i en push-up position fast med rumpan i vädret.
Glid upp med bröstet så att du har raka armar, tårna fortfarande i golvet, men benen ska inte nudda golvet. Gå sedan upp med rumpan igen så du står som ett V.
Du ska alltså börja I ett V, gå ner som i en våg mot golvet med bröstet, för att sedan resa bröstet upp och avsluta sedan 1 rep med raka armar och ben, det enda som ska röra golvet är dina tår och händer.
Hoppas du fattar vad jag menar för jag lyckas inte hitta någon video som förklarar övningen haha xd. Den är som en hybrid mellan Downward dog och Cobra, dvs yoga positioner, fast med en twist. Gör ett gäng sådana, man blir rätt svitt efter några varv med dem.
Problemet är väl kanske att jag bor i studentlägenhet, och eventuellt skulle jag varken ha plats eller tillåtelse att montera in en sådan. ^^' Men det låter ju alla fall som att det helt klart är värt att kolla upp det! :)
Jag förstår nog vad du menar, Majbot. Det låter helt klart jobbigt, men kanske värt att prova efter att man lyckats bemästra monkey push-upen! :D
https://www.youtube.com/watch?v=POdzasJklxw
Tee Major fitness. 0.58 in i videon är Hindu push up´s vilket jag gissar är samma som Majbot menar. Om inte så är den j*kligt bra för ryggen.
#10 Jo det var den jag menade :)
Den där videon var ju superbra! Där fanns det ju massor med bra övningar, även för andra ändamål! Awesome! :D
Kör en del av hans övningar när jag inte kommer iväg till gymmet. På jobbet bland annat. Sen en del är ju lite smått omänskliga 🤪 skulle vilja klara mer än en krucifix men det går bara inte än…
Haha! Jag tyckte det såg lite halvt omänskligt ut, också, men å andra sidan kan man ju känna sig himla stolt om man klarar ens hälften av dem! Och så kan man ju känna att man kommer framåt när man plötsligt klarar en övning som man inte klarade från början! Men man får nog vara noga med att inte göra på fel sätt, för då kan man nog skada sig. :)