Tjejgym
På ett av gymmen här i stan ska det byggas om lite så att tjejerna får ett eget gym, ett så kallat tjejgym där inredning ska passa dem mer.
Min fråga till er är: behövs detta verkligen? Jag vet att många drar sig för att stå med fria vikter bredvid killmuskelberget men ett helt separat gym?
Det kan ju vara en kul grej, men tycker inte att det är nödvändigt då man som tjej ska kunna träna i samma rum som killmuskelbergen utan o skämmas! Jag gjorde det lite i början, men nu bryr jag mig inte o kör på som jag vill :-)
De flesta som är nybörjare på gym har inte insett ännu att när man kommer dit är man så fokuserad på vad man själv ska göra, och sin egen kropp - hur den tar sig ut - att man helt glömmer bort andra
.
Men jag gissar att t ex lite äldre kvinnor som inte har tränat på gym någonsin gärna vill ha ett tjejgym, som oftast också kan erbjuda en lugnare atmosfär utan skränig musik.
#2 Ja, du kan nog ha rätt i det med äldre kvinnor. Jag själv ser ju det mest som onödigt men ja, vi är alla olika :)
Det är ju lite olika kundgrupper. Tror inte man bygger om utan att ha "på fötterna" vad gäller kundunderlag. Säkert har de fått önskemål eller på annat sätt snappat upp att det finns behov av ett särskilt tjejgym. Annars skulle investeringen knappast löna sig.
Kanske kan du gå dit och kolla in när det är klart bara för att se hur det är utformat? Vilka skillnader det är?
#4 Ja, det klart, det måste de ju ha. Förmodligen vill de bredda sig lite också för jag tror att medelåldern faktiskt är så låg som 32-35.
Japp, ska bege mig dit när det är klart! Förhoppningsvis inom kort :D

Jag tycker att tjejegym är bra idé. Mest för att det finns personer som är osäkra och inte vill "skämma" ut sig så att säga. Minns när jag började gymma och tyckte det var jobbigt att se alla killar spänna omkring och kände mig bortkommen och osäker. Samt att alla kollar med
Kanske skulle ta det som en komplimang, men det kändes mer som ett djur på ett zoo 
Om folk insåg vilket bra raggningsställe ett gym är kanske fler skulle acceptera mixade gym
hi hi
Inte för att jag någonsin raggat där eller blivit uppraggad men jag ser saker lite då och då på mitt eget gym 
#7 Haha jaså?
Jag har, för mig, det ulitmata gymet.
Min mans arbetsgivare har ett komplett gym, massor av fria vikter och en del maskiner. Rodd, cykel och cross-trainer. Pilatesbollar, mattor, boxarsäck och massor av speglar så man kan se om man står, lyfter och drar rätt.
Det underbara i kråksången är att det inte bara är för de anställda utan även för ev respektive och ev barn.
Och det absolut bästa?
Jag är nästan alltid där ensam. Jag och vikterna och radion. Jag kan hmpffa, uuurrrghh:a precis så mycket jag vill. Ingen hör mig. Ingen ser mitt blodröda ansikte eller svetten som rinner. Toppen! 
Och ska tilläggas angående det här med tjejgym. Helt ok. Passar vissa.
Jag är glad. Är du?
Skulle hellre gå till ett sånt gym om det fanns ett.
Det enda behovet jag skulle se är att det skulle underlätta för vissa muslimska kvinnor om de vill gå och träna. Annars så är det som man redan skrivit här - går man in för sin träning så bryr man sig inte om andra.
Det är väl bättre att satsa på att kvinnor ska känna sig avslappnade på ett vanligt gym än att bygga ett nytt sorts gym?
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
#12 Det är samma gym, det är bara en "ny" del!
En fundering… blir det inte en form av segregering?
Varför inte bara ta plats på aktuellt gym. Vad är det som är farligt med styrketränande män? Sannolikheten att man skulle attackerad eller något sådant är absolut mikrominimal.
Vi är blandade i hela samhället och ska väl så förbli, eller? Börjar vi själva avskärma oss så tror jag att det blir helt fel signaler.
Jag är glad. Är du?

#14 Både ja och nej. Grejen är att jag tror många kvinnor undviker att gymma för att de inte vill känna sig bortkomna i gymmet och vill bli "dagens attraktion". Samt att någon sa innan att muslimska kvinnor kan ta möjligheten att gymma.
Visst är det inte något farligt med gymmande män, men det finns personer som vill träna med bara kvinnor. Jag skulle vilja träna på ett tjejgym, faktiskt, inledningsvis. När jag har kunskapen om gym så kan jag välja ett annat. Men det är så jag känner.
Jag tror att det är en kundanpassning från gymets ägare.
På mitt gym finns visserligen ingen direkt tjejdel, men tjejernas omklädningsrum är STORT, så stort att där även finns en mindre del med lite hantlar och skivstänger och bänkar. Där ser jag att en del tjejer tränar. Tror främst att de har andra skäl till att välja delen enbart för tjejer, än att slippa "skämmas", det här är uttalat vältränade tjejer. Kanske vill de ha tystare omkring sig, mindre folk, slippa trängas, osv osv osv.
Jag skulle nog personligen vilja ha båda delarna. Både möjligheten till mixat gym och till en lugnare tjejdel.
mmm jag säger inte att det är fel. Jag förstår känslan på vanliga gymet. Man tror att alla tittar osv.
"Skäms" man mindre på ett tjejgym om man inte klarar tunga vikter eller gör fel på något sätt? Känner vi oss mindre bortkomna med vårt eget kön? Eller kommer man att jämföra sig mycket mer?
Jag är glad. Är du?
Konstigt, när killar gör olika klubbar där bara män är tillåtna så är det diskriminering.
Vad kommer här näst då? Tjejgym för bara hetro tjejer?
#17 Jag tror faktiskt det kan bli att man jämför sig mer med andra i så fall, för att det är lättare gjort när man är på ett ställe där det enbart finns tjejer som mer eller mindre har samma förutsättningar!
#18 Haha, så sant! Om det istället hade vart ett "killgym" vi hade snackat om så hade det nog blivit mer liv i luckan.

meeen, diskriminering gäller ju bara ena vägen 

Jag behöver då inget separat gym jag.
Förstår inte varför det ska göras skillnad på tjejer och killar. Tjejer behöver inte träna på något annat sätt än killar. Tjejer, våga lyft tungt och sluta vara fastklistrade på maskinerna! Våga utmana er själva :o
Där jag tränar finns det tjejgym vilket jag tycker är riktigt bra. Jag har ibland svårt att fokusera på gymmet, speciellt när det står muskelberg bredvid och spänner sig. Så då tycker jag tjejgymmet är skönare. Där vågar jag prova på nya saker och ev skämma ut mig.. ;-)
Den enda vettiga anledningen jag kan komma på är #11:s anledning
annars så gick jag alltid till "killavdelningen" och tränar med "killvikterna" själv (fria, tunga vikter) som jag kallade dom för tjejerna tränade sällan med fria vikter och sällan tungt där jag gymmade förr.
Sen utan muskelberg till killar kan man ju inte fråga om hjälp om man råkar glömma nått i nån övning. Veteranerna på det gymmet i alla fall kunde mkt och var snällare ju större dom var.
Och om jag skulle skämmas under träning (minns inte när jag gjorde det senast men ändå) skulle det ju vara för tjejer snarare än killar och särskilt inte dom stora snälla killarna.
l'm back

#24 Alla är olika vilket man får respektera :) Det finns uppenbarligen en marknad för tjejgym eftersom det poppar upp lite här och där. Tänker inte spekulera mer i varför man väljer utan alla har olika anledningar varför de går dit och är dom nöjda så why not :) Träna är bättre än ingen träning.
#25 jag menade alltså i mina egna ögon och jag vill visa hur snälla dom stora killarna är för många av dom är riktigt duktiga på gym.
l'm back
Finns separat tjejgym där jag tränar. Tråkigt nog finns det inga fria vikter eller något. Det finns mindre än hälften av det som finns ute på vanliga gymmet. Men brukar köra konditionspassen på tjejavdelningen för där är Man nästan alltid ensam :)
Här finns ett separat tjejgym, men jag håller till så stans "byggar-gym". Det är lite ökänt för att alla riktigt stora killar (och tjejer) tränar där. Och jag trivs som fisken i vattnet! Jag kör mitt race och alla som är sjukt vältränade runt om gör mig bara mer motiverad. På mitt gym tränar inte alls bara byggare när man skrapar på ytan :P Det är tjocka, smala, starka och svaga, unga och gamla (ganska många pensionärer faktiskt). Och alla trivs hur bra som helst :)
Så mja, jag hade inte valt att träna på ett tjej-gym, ett gym som har en så bra stämning som mitt gör att alla känner sig trygga och välkomna. Tycker man borde satsa mer på det istället.
Jag avskyr dehär med att dela in tjejer och killar i olika stadier.. Som när kunder kommer in i butiken (arbetar i hälsokostbutik) och drar något om att "här är killarnas avdelning" till träningstillskotten, samma sak när man säger att tjejer ska träna på ett visst sätt för att bli snygga medan killar får träna efter vad deras egna mål är… Jag är själv en fitness tjej och lägger tyvärr ner energi på att störa mig på detta och därför gillar jag inte iden med ett tjejgym, som att placera tjejerna ännu lägre.. Att vi får vårt eget för att inte ta plats på de andra ställena.. Men å andra sidan finns det faktiskt tjejer som inte gillar när killarna kollar och så när man tränar så det finns både fördelar och nackdelar…
Där emot hoppas jag inte att bröstpressar bojkottas eller att man målar rosa tapeter för det…
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
#29 min man tyckte inte heller om idén ha sa att om det är för att tjejer skulle vara mer osäkra måste det ju finnas speciella gym för bara nybörjare också för även killar är osäkra i början.
Själv skulle jag aldrig gymma på ett "tjejgym" det är ju killarna som det är roligt att jämföra sig med och det finns få tjejer i stan där jag bor som tränar för styrka på samma tid som jag gjorde (var ju ett tag sen jag började gymma hemma så jag kan ha fel ioförsig) så man skulle inte kunna rådfråga "dom stora killarna" på ett tjejgym heller.
Kanske är tur att jag bor i en så liten kommun att det aldrig skulle funka med ett tjejgym också
l'm back
#30 känner precis samma sak, jag gymmar med killar ofta för att det är fler som satsar på fitness/body building (tyvärr, just saying!!!!!). Iden med ett nybörjargym tycker jag låter bra, bara att det skulle krävas en del styrka (psykologisk) för nybörjare att ta sig dit utan att känna sig utpekade, inte många vågar erkänna sig som nybörjare.. Framförallt inte män. Kanske ett gym där det är billigare med personlig träning och med lite föreläsningar om grundläggande träning (protein, kondition vs styrka osv) skulle vara bra för de som känner sig oroliga.. Dock finns risken att det dras ett likamed tecken mellan nybörjargym och tjejgym för männen… Men då tycker jag åtminstone att nybörjargym är ett bättre ordval.
Jag känner att jag låter som värsta feministen just nu… Hehe, inom träning kanske jag är lite av en.. We can do it better if we want to..😃
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
#31 problemet med nybörjargym är att man inte har den erfarne gymmaren som man kan fråga nått snabbt eller så
alla "stora killar" på gymmet där jag gick (dvs just på det gymmet vard et dom supersnälla erfarna typerna) hjälpte ju en jättemkt särskilt i början, dom avbröt ju till och med pass för att hjälpa.
l'm back
#33 eh har inte alla gym det? i gymmet där jag gick kostade "PT" inget i alla fall det ingår väl i gymavgiften (däremot var han inte alltid där)
l'm back
På mitt gym får man inget gratis…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Länge sedan jag tränade på gym men tycker tjej gym känns lite väl… Finns säkert de som skulle uppskatta det men personligen anser jag det inte behövs.
När jag gick på gym så tränade side by side med alla grabbarna där 3tim i sträck varje dag och jag skämdes inte. Nu har jag gym hemma och behöver därmed inte kosta på mig ett gymkort.
#35 #36 kanske bara nått som finns i småstäder där gymägaren (dvs PT´n) får sin lön av kommunen (och det är ett jättebra gym även utan dyra PT´s, dyra avgifter m.m.)
l'm back
Jag tycker inte att det behövs.
Förstår inte vitsen med det alls, nej onödigt enligt mig.
Och nästan lite "diskiminerade" mot oss tjejer faktiskt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#39 Hur är det diskriminerande mot tjejer?? Det är mer diskriminerande för män som inte får ett "eget" gym
#40 Därför att jag anser att ett gym är till för alla, oavsett kön. Ska alltså inte delas upp överhuvudtaget enligt mig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#41 Men det finns gym för alla oavsett kön kan vara, alla som finns nu är det. De som blir diskriminerade här är männen för det inte finns ett "killgym". Men uppenbarligen finns det en marknad för "tjejgym" då det finns två här i Västerås.