Hjälp med proteinpulver
Som rubriken kanske avslöjar, skulle jag vilja ha lite hjälp med val av proteinpulver. Jag är förhållandevis obekant inom det området, så jag skulle gärna höra lite om era erfarenheter eller åsikter.
Jag är sjutton år, styrketränar 4-5 gånger i veckan och där emellan powerwalks eller löpning. Tränar inte direkt för att gå ner i vikt (även om det inte vore en nackdel), utan med huvudsyfte att stärka min kropp och kondition. Fysiskt aktiv har jag varit under flera år, men det är först på senare tid jag börjat träna mer målmedvetet och fokuserat. Har även börjat äta snäppet hälsosammare än förut, även om jag aldrig varit typen som äter McDonald'smat tre gånger i veckan.
Kosthållningen i sig är absolut inga problem, men jag har börjat fundera på att börja använda proteinpulver för att vara säker på att få i sig ordentligt med protein i kombination med en hårdare styrketräning. Kan tillägga att jag är vegetarian (lakto-ovo), och det i sig gör det lite svårare att se till att få i sig tillräckligt med protein (även om jag tycker det går ganska bra).
Nu till min fråga - vad tycker ni är bäst? Tidigare har jag levt lite efter mottot att äta så naturligt som möjligt, men ett bra proteinpulver som komplement skulle kanske vara bra. Vet inte om jag är så intresserad av att dricka proteinshakes eller liknande.. Snarare tänker jag något i stil med att ha pulver i smoothien efter ett träningspass.
Har funderat på vassleprotein, är det något som kan funka? Vad har ni? Hör gärna lite av era tankar, känner mig lite vilsen i detta område. Tack på förhand!
http://www.mmsports.se/Body-Science-Whey-100-1kg.html
Whey 100 från Body science är bland det godaste jag har smakat, anyday. Skillnaden mellan whey 100, one whey (fitnessgurun) och whey 80/100(gymgrossisten) är rätt liten och några gram hit eller dit upplever jag är skit samma. Sålänge det är ett okej pris och inte smakar skit så är det bra enligt mig. (Whey 80 + one whey tröttnade jag snabbt på och klöktes lätt när jag drack det mot slutet innan påsen äntligen tog slut).
Whey 100 är dock jäkligt gott och smakar som det ska smaka (choklad smakar choklad och inte någon jäkla bränt gummi som gymgrossistens eller fitnessguruns gör, liten överdrift jaa).
Använd dig av appen shape up club för att ta din kost till en ny nivå och håll reda på vad du äter så är risken för att underäta/överäta minimal! Utgå från att du ska käka 2000 kcal om dagen samt 1.5-2g protein per kg kroppsvikt och håll sedan koll på vågen om det går upp eller ner. Då vet du ju om du måste reglera med antingen mer kcal eller mindre, beroende på ditt mål. (I detta fall behålla vikten på ett ungefär?)