Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1811 ggr
lizzplace
0

Träna foten

Hej.
Jag har nu kommit igång med tränandet efter typ två år som slöfock. Grejen är att 2009 var jag med i en ridolycka och bröt foten. Resultaten blev två skruvar inopererade vilket har förstört rätt mycket. 

Jag har jättesvårt för att röra mig ibland. Typ på vintern när foten fryser så blir den stel o jag haltar / ramlar. Jag får inget svar på om jag förlorar några procents användbarhet men det har jag nästan räknat ut själv. 

Det jag undrar är, jag har börjat promenera nu och det fungerar rätt okej så länge jag inte går mer än en timma åt gången. Men jag har en längtan som är jobbig. Jag längtar efter att få springa igen. Jag har inte kunnat springa på snart 4 år. Ja eller typ 50 meter fungerar men springer jag längre så låser sig foten. 

Finns det nån där ute som har tips på vad jag kan göra för övningar med foten och hur /med vad jag ska linda in foten innan en promenad med lite jogging?

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

[Tassy]
3

Har du inte fått hjälp med rehab/sjukgymnastik? Du behöver hjälp att träna upp muskler och stabilitet i foten efter ett sådant trauma. 🙂

lizzplace
0

Nej dom ansåg att jag va så ung så det skulle läka av sig själv vilket det inte har gjort. jag går snett med foten o har gjort sedan jag tog bort gipset. Dåligt av sjukhuset så nu har jag världens problem :/

/ Lizette

OneSound
0

Går det inte att söka hjälp på nytt? Alternativt kräva hjälp.. Tråkigt när man får höra att nåt ska bli bra och så blir de knas.

Men håller tummarna att de löser sig för dig! 🙂

Aut viam inveniam aut faciam

[Tassy]
0

Du får ordna egenremiss till sjukgymnast isåfall. Åldern har ingen betydelse vid såna här grejor 🤦‍♂️ Ta och ring till en sjukgymnast och berätta om din skada och att du behöver hjälp med rehab, så talar dom om hur du ska gå tillväga. En del ger tid direkt, andra talar om hur du söker.

LoAEmma
0

Men herregud vad galet…ingen rehab?? Ibland undrar man hur läkare tänker.

Nä, se till att få hjälp med det :)
Lycka till!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

jeessiikaa
1

Jag har haft samma problem som du, jag bröt foten, opererade in två skruvar och efter det kunde jag inte göra mycket.

Jag tycker att du ska höra med sjukhuset och be dem att ta röntgenbilder och möjligtvis operera ut skruvarna igen. Det kan ju vara så att de stöter emot något och att det är anledningen till dina problem. Det gjorde de för mig och jag opererade ut dem för cirka en vecka sedan och jag känner redan nu hur rörligheten är bättre.

lizzplace
0

Tack allihopa, jag har sakta men säkert börjat gå längre promenader men det gör riktigt ont i foten efteråt. Jag ska ta kontakt med sjukhuset för jag behöver verkligen få rehab för detta för alla vill väll kunna springa?

att operera om foten finns inte för mig för jag har sjukhusskräck och grät i fem timmar innan jag opererade mig så ja :)

/ Lizette