Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 3330 ggr
Mia
2013-05-04 09:59
0

Frukost

Jag blir oftast inte mätt av min frukost, eller mätt blir jag för stunden men bara efter någon timme är jag hungrig igen. Jag äter oftast en skål med dinkelflingor ifrån Pauluns och till det filmjölk. Sen har jag oftast 1-2 mackor, alltid fullkorn eller surdeg. Till detta dricker jag ibland en smoothie, vatten eller juice. 

Ska jag äta mer? Ska jag ändra/lägga till något som är mer mättande? Till saken hör att jag är rätt kräsen, ägg och gröt och liknande tycker jag inte om. Jag vill inte gå upp i vikt, jag vill gärna gå ner litegrann. Jag tränar en hel del också..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Vickyy
2013-05-04 10:53
0

Har samma problem som dej men jag brukar skära upp ett äpple i lagom bitar och sen ta kanel på det. Mättar rätt så mycket konstigt nog..

Vickyy
2013-05-04 10:59
0

Annars kan du testa avocado? :)

[Tassy]
2013-05-04 11:37
0

Det blir ändå en ganska sockrig/kolhydratrik frukost, vilket gör att du blir hungrig snabbare. Tycker du om omelett så prova det med lite kött och grönsaker. 🙂 (vet att du skrev att du inte gillar ägg, men omelett blir ju lite annorlunda mot kokt/stekt dito).

Annars som ovan skriver; avocado. Men även keso, skink och ostrullar, grönsaker typ paprika, gurka, morot och annat gott.

LottaO
2013-05-04 13:19
0

Håller med Tassy! Fet yoghurt med nötter kanske, som bas istället för flingorna. Äggröra, ostrullar, köttbullar…

Dansa kan man alltid göra!

RobinEH
2013-05-04 14:23
1

Om du inte blir mätt så bör du absolut inte dricka din energi, skippa alltså smoothie och juice. Såvida det inte leder till att du äter för mycket under dagen så föreslår jag att du äter mer till just frukost.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mia
2013-05-04 15:21
1

Tack så jättemycket för era svar, ska testa allt 🙂

LottaO
2013-05-04 18:30
0

Inte allt på en gång bara ;)

Dansa kan man alltid göra!

Mia
2013-05-05 09:28
0

#7 Haha, då kanske jag hade blivit mätt.. Eller övermätt.. 😛

Pauliine
2013-05-08 10:09
0

Testa ägg! det håller en mätt längre :)

fast det tyckte du ju inte om såg jag nu.. attans… hehe

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Hyrrokkin
2013-05-08 15:15
0

Nu äter jag visserligen lchf, men redan innan var det som höll mig mätt att jag såg till att få i mig ordentligt med protein och fett. Var inte rädd för fett. :)

Gröt har jag aldrig någonsin hållit mig mätt på, inte heller fil eller vanliga "limpa med ost"-mackor. För mycket socker till frukost (juice,  sylt osv) har jag märkt gör mig sugen snabbare och sabbar mättnadskänslan.

Exempel på vad jag äter (eller ätit) som jag står mig på:

Turkisk yoghurt med frön, nötter, kokos och bär

Stekt ägg med bacon eller skinka

Ölkorv och ostkuber/babybell

Rullar av ost, smör och skinka

Finncrisp med rikligt med smör och proteinrikt pålägg (ex ägg, skinka eller korv)

Knäckebröd med avokado, skinka och örtsalt

Idag äter jag bara två mål om dagen - frukost och middag. Jag håller mig mätt 7 timmar utan problem. Men det är alltså på en helt kost av lchf.

RobinEH
2013-05-08 17:26
0

Är det inte så att en frukost med mycket fett ger en försämrad insulinkänslighet sett över resterande del av dagen i jämförelse med en kolhydratrik frukost?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Juicy
2013-05-08 20:41
0

AXA great, kvarg med mosad banan, makrill i tomatsås och omelett hittar man på mitt frukostbord (dock inte allt samtidigt). Proteinrikt, mättande och riktigt gott. Jag avskyr verkligen äggvita men i omelett smakar det inget. Superbra knep då ägg är en väldigt bra och lättillgänglig proteinkälla.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[Tassy]
2013-05-08 20:43
1

Just ja, skyr är proteinrikt och galet mättande!

[westerlind]
2013-05-09 08:39
0

Bananpannkaka? Det är ägg men smakar inte ägg. Jag gör min på en banan, en deciliter äggvita och kanel. Mixa/rör, stek och ät med göttiga grejer som bär/kvarg/nötter/frön.

Avokado? Mixa med valfri frukt/bär och en klick kvarg och du får en egen yoghurt. Toppa med egna tillbehör.

Stekt gröt? Kanske fungerar om du inte gillar vanlig gröt. Gör gröt som vanligt på kvällen, häll i en matlåda och på morgonen skär du upp bitar och steker.

Sen behöver man ju inte äta "svensk" frukost heller, om det inte är något man tycker om!

Mia
2013-05-09 10:52
0

Tack för alla era svar! Väldigt snällt av er 🙂

#14 Åh du anar inte hur många gånger jag har försökt göra dem bananpannkakorna.. Det blir verkligen inget bra, antingen så fastnar dem i pannan, eller så går dem inte alls att vända för dem är helt rinniga osvosv.. Misslyckas hela tiden 😛

[westerlind]
2013-05-09 11:04
0

#15 Haha, det tar ett tag innan man får "rätt" på dem! Prova att ha i lite havregyn kanske? Det "suger" upp lite och håller ihop.

Inaarah
2013-05-09 16:17
0

#15: Jag gör mindre plättar som jag steker i lite rapsolja. Inte på allt för hög värme heller! Eftersom de blir ganska tjocka får se steka en stund på samma sida innan de går att vända. 

Jag gör mina på en banan och ett ägg. Enklast är bäst, helt enkelt!