Tappar aptiten av träning
Jag har gymmat i en vecka nu, var på mitt fjärde pass igår så är lagom mörbultad idag…
Men jag har ett litet problem. Jag har nästan helt tappat aptiten. Detta har hänt när jag varit fysiskt aktiv förut, som tex när jag höll på med ridning, när jag joggade och under perioder då jag promenerat massor så är inget nytt men fortfarande lika irriterande.
Hur kickar man igång den igen? Har inte hittat något sett än så länge, men måste ju äta!
Än så länge har jag provat färdiglagad mat som bara är att slänga i micron, äta huvudsakligen sallader (vilket är vad jag föredrar att äta), pressa i mig så mycket protein jag kan, så lite protein jag kan, mer fibrer, mindre fibrer… Enda som jag märkt fungerat någorlunda är om jag har småsaker med mig hela tiden jag kan småäta av som tex nötter eller torkade bär… Men det räcker ju inte på långa vägar samt att det inte är bra för magen att småäta konstant.
Min nuvarande plan är att köpa ett vitaminberikat proteinpulver och göra smoothies av och bära med mig konstant då det känns lite bättre än att bara äta mandel hela dagarna… Men känns inte som att det är en långsiktig lösning det heller…
Hjälp?
Men måste tillägga att jag är allergisk mot mjölkprotein och laktos vilket gör mitt problem lite jobbigare då det är så mycket som jag inte heller KAN äta… Samt att jag inte äter rött kött eller fågel…
Det händer mig också ibland att jag känner mig så glad och slut av träningen att jag glömmer bort att jag är hungrig eller inte känner mig hungrig alls men man måste ju få i sig något.
Tappar du aptiten helt eller känner du att du kan få i dig något iallafall? Minst en banan efter varje träning vore rätt så bra. Tappar du dock aptiten helt och vägrar äta etc. så håller jag med #1 att du borde söka hjälp för problemet.
#1 Anorexi är det inte, otroligt säker på det. Det är mer att jag glömmer att jag ska äta. Som idag tex när mina kompisar bjöd med mig ut på stan för att äta och ta en öl, så hade jag inga problem att smälla i mig en hel tallrik fish'n'chips och jag kände mig hungrig medans vi satt och väntade på maten.
Det är när jag inte har någon som talar om för mig att NU ska vi äta, som jag glömmer det. Ibland kommer jag på det lite random att just det, är dags att börja med maten… Då sätter jag mig och funderar på vad jag ska göra, bestämmer mig för något "men jag ska bara…". När jag gjort "jag ska bara" så har jag glömt bort att jag skulle laga mat 😮
#2 Jag äter som sagt en hel del nötter, då jag i princip alltid har en påse vid datorn eller i fickan när jag är ute men det är inte alls nog för att jag ska hålla mig frisk. Äter det mest för att jag inte behöver tänka på att jag äter det, är bara att sträcka ut armen och stoppa det i mun.
Edit: Det brukar ta någon timme efter avslutat pass innan jag känner att jag kan sätta mig ner och äta ordentligt. Försökte igår direkt efter att jag kommit hem, men vart mest illamående… Var dock inte den roligaste maten utan bara något man kunde slänga ner i en kastrull, koka upp och sen är det klart att äta. :Slutedit
Anorexi kommer från grekiskan och betyder i princip "ej aptit". Det är skillnad på anorexi och ätstörningen anorexia nervosa, ber om ursäkt om jag fick det att låta som att jag antog att du led av anorexia nervosa.
Träning är en fysisk stress på kroppen varav aktiviteten av det sympatiska nervsystemet ökar vilket ökar produktionen av hormon som värkar mättande. T.ex. så ökar glukagonproduktionen vilket leder till att kroppens energireserver kataboliseras och blodsockret ökar. Produktionen av peptid YY har visats öka vilket har en anorektisk effekt.
Det kan vara så att din tränings intensitet/varaktighet (det skall vara särskrivet
) kan vara för hög för dig.
Du får helt enkelt se till att göra ätandet till en del av vardagen. Schemalägg dina måltider, se till att det alltid finns någon mat som är lätt att göra i ordning. Koka upp några ägg (om du äter detta) och ha i kylen t.ex.
#4 Då förstår jag vad du menar, och är lite skillnad från vad som poppade upp i mitt huvud 😛
Men låter ganska logisk speciellt med tanke på att jag är otroligt känslig mot hormonförändringar i övrigt. Tycker dock inte att jag kör så hårt när jag tränar. Just för att det är nytt för mig att gymma har jag gjort så att jag sätter vikterna ett snäpp lägre än vad jag egentligen skulle klara så att jag inte råkar pressa mig själv för mycket.
Har försökt mig på schemalagda måltider med men har tyvärr inte fungerat så bra, har till och med haft larm som ringt när jag ska äta "men jag ska bara"… Eller så har jag faktiskt slängt in något färdigt i micron, men så glömmer jag den där för jag känner ingen hunger som drar mig till att hämta maten när den är varm.
Men ska testa med ägg men se till att skala dem innan de åker tillbaka till kylen, för att minimera min glömanderisk 😛 Eller kanske koka några varje morgon och ha i en skål med mig under dagen?
Konstigt det där att du inte känner någon hunger…
Kanske blir av att du småäter hela tiden också?
Jag bara spånar…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#6 Det tror jag inte, då jag inte alltid har något att småsmaska på och då händer det att det inte blir någon mat den dagen.
Dock brukar jag komma på när jag lägger mig och ska sova ifall jag inte ätit något den dagen, och går då upp och trycker i mig något. Blir lite samma "nämen vänta nu!"-känsla som när man kommer på att man inte känt om ytterdörrn är ordentligt låst innan man går till sängs.
Vad skulle hända om du inte äter då? Hur länge "glömmer" du att äta? Är lite inne på #6 att du småäter och därför får kroppen inga hungerkänslor. Ägg är ju riktigt bra mat! Gör drinkar/ smothies med bär/frukt och ägg. Kokosfett kan du blanda i också föt att få i dig bra fett.
Dansa kan man alltid göra!
#8 Det längsta jag gått utan att äta alls (alltså inget småätande heller) är, vad jag kan minnas, 2½-3 dagar just för att jag inte kom på att jag måste äta. Då var jag nära att svimma och då kom jag på att jag inte ätit, och att det troligen var därför ☺️ Vanligen brukar jag inte kunna glömma i mer än två dygn, för då börjar mina händer skaka.
Nu har jag faktiskt försökt att inte småäta på över en vecka, och fortfarande samma problem 😕 Måste bli påmind på något vis om att det gått för lång tid mellan målen.
Oj! Det låter mer som att du verkligen skulle behöva rutiner. Med både tider och matplanering. Bestäm en veckomatsedel - frukost, lunch, middag! Kanske laga flera rätter så att du har färdigt (inte så mycket färdigmat!) Och bestäm ett ätschema! Håll det med en kvarts marginal. Men det finns bara en som kan göra förändringen!
#10 Jo tack, försökt flera ggr och gör det fortfarande ^^'' Som jag skrivit tidigare brukar jag frysa in matlådor men är ingen ovanlighet att jag glömmer dem i micron som exempel.
Men har bestämt att jag ska ta upp det här med min handläggare på min dagliga verksamhet och se om hon kan slussa mig till någon som kan hjälpa mig, då jag inte hittar någon strategi som verkar fungera… 2-3 dagar, inga problem. Sköter allt så väl, men sen glömmer jag bort mina rutinsförsök 🤦♂️
Jag hörde/läste en gång att det tar 21 dagar att ändra en vana! Så tre veckor varje dag! 😉
Det vore väl toppen om du kunde få hjälp med hur du ska göra. Lycka till!