Stretcha höfterna
Hejsan!
Det är så att jag undrar om det finns något bra sätt att stretcha utsidan av höfterna på? Har försökt googla till mig detta men endast hittat för alla andra områdena (rumpa, mage osv osv).
Jag var och gymmade för första gången idag, och hade tänkt fortsätta med detta minst 3ggr i veckan… Men är rädd för att få samma problem som jag hade förra sommaren när jag joggade regelbundet… Jag fick sådan otrolig träningsvärk i just höfterna, ibland till sådan grad att jag hade svårt att sova.
Som ni troligen förstår så förstör det lite i motivationen att fortsätta träna 😇
Ifall det är relevant kan jag tala om att jag är kvinna, relativt snart 23 år gammal, har en muskelskada i rumpen/svanken från när jag var 15 och tog en flygtur ifrån en häst, som jag dock tränat en hel del så den stör bara om jag pressar mig allt för hårt genom löpning.
Tack för hjälpen! 🙂
Hittade några bra stretchövningar här, kan det vara något? Annars vågar jag nog rekommendera en foamroller om du har tillgång till en sådan på gymmet. Då kan du komma åt och klämma ut "allt" i höften.
#1 Har provat 1,2 och 5 på länken du skicka men tyvärr har inte de hjälpt speciellt, men ska testa de andra efter dagens pass 😃 Ska även hålla ögonen öppna efter en foam roller!
Inte säkert att det är musklerna som gör ont….för avsaknad av stretch ska ju inte ge sådan smärta som du beskriver tänker jag.
Var inte avskräckt att träna, finns massor av olika sätt och övningar man kan göra. Men får du sån smärta igen tycker jag du ska gå till en kiropraktor/massageterapeut och få hjälp med smärtan :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#1 Provade att göra 1an (fast med axlarna platt mot mattan, känner inte att det sträcker något annars) och 3an igår, och höfterna är faktiskt det enda stället jag inte har träningsvärk på idag 😃
#3 Det känns som träningsvärk, med den här lite ihopdragande obehagskänslan men x10 ^^'' Överanstränger jag höfterna (tex genom att springa, kortare joggingstrapatser fungerar dock fint) får jag en helt annan känsla, då känns det som att höftkulan ska hoppa ur.

Testa ett yogapass. Där kan man hitta lite olika övningar som stretchar många olika muskler, bl.a. höfterna. Så även om man tycker det är för lugn träning så lär man sig nåt på det 😎
#5 Har testat yoga ett par ggr, och tyvärr trivs jag inte så bra med det. Ganska tråkigt, för jag har hört otroligt bra saker om det från andra.

Tänker mer att du kan ta vissa övningar från de yogapassen du varit på och använda dem som stretchövningar, brukar jag göra i alla fall 🤫 Man måste tänka lite utanför lådan ibland 🎁
Du menar så! Ska försöka leta reda på lite bra övningar, la tyvärr inte så mycket på minnet efter passen jag körde 🤫