muskler o fett ???
Hej.
Jag började lite smått gå inför min träning sommaren -12 har ökat allteftersom i både längre och snabbare powewalks 6-10km 1-3ggr/vecka, tuffare och tuffare spinning och crosstainingpass 1-3ggr/vecka, styrketränar även på gymmet 45min 3-4ggr/ veckan ( jag slår givetvis ihop flera av passen. eller byter ut mot annat tex simmning Det blir i snitt 7pass/vecka med vilodagar.
Enl alla värden, syreupptagningsförmåga, lungkapasitet, muskelmassa, kondistest, kolestorol, mm mm så är jag MVG enl företagshälsan, jag är snudd på elit-tränad. Vilket är kul och jag är stolt över det.
Jag äter som jag ska (tror jag iaf) inget godis, ingen läsk, inget bröd. Äter mycke grönsaker och sallad, fett i lagom mängd,en hel del proteiner ( ej pulver), mindre med ris, pasta och potatis. dricker ca 2,5liter vatten/dag. Ej något halvfabrikat.
Visst finns det väl inget att klaga på? Tycker jag gör allt rätt!!
MEN jag bygger väldigt mycke muskler, och har väldigt svårt att få bort FETTET på armarna, höfterna och rumpan.
Jag är kvinna 42år 158cm 72kg (52kg muskelmassa enl företags-häls mätning)
Jag går inte ner i vikt!!!!!
Bör nog inte äta mindre, kan inte träna mer varierat.
Finns det någon som kan vifta med ett trollspö och hitta felet och hjälpa mig med mitt problem.
Det är antagligen en deff du är ute efter. Att deffa innebär att man förlorar kroppsfett samtidigt som man behåller muskelmassa. Hur detta går tillväga finns det många bra guider om man bara googlar lite.
Att lägga på sig muskelmassa och gå ner i vikt är i princip fysiskt omöjligt, möjligtvis med undantag för om man verkligen saknar muskler från början vilket inte så är fallet här.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Blev som nr 2 också lite fundersam om det är 52 kilo rena muskler och därutöver vatten, benmassa och organ mm så finns det inte mycket kvar som kan "bantas" bort.
En kvinna ska ju helt naturligt ha en del fett på kroppen. Det kanske inte alltid passar med de kroppsideal man matas med i media, men så är det. Det låter ju som att du är hiskeligt vältränad och i övrigt mår bra. Kan inte det vara tillräckligt då?
När det gäller Fettförbränning enbart kan jag säga att en ketogen kost per automatik är fettförbrännande. Det finns liksom inget annat för kroppen att använda som bränsle. En riktigt strikt LCHF är ett exempel på en sådan kost. Ska du prova med det bör du ligga på max 50g kolhydrater per dag eller gärna ännu mindre, lagom med protein (ungefär såsom vanligtvis rekommenderas typ 1g/kg kroppsvikt per dag) och fett tills du blir mätt. Det har dock visat sig att just kvinnor ibland har svårt att få resultat även med en sådan kost. Varför vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det har med hormoner att göra.

De där 52 kg jag pratar om stod på mitt 30cm långa kvitto från "TANITA" med massa info jag fick hos företagshälsan det är som ni sa fettfri massa, var lite otydlig där. och då har jag 20 kg fett, så det finns och ta av ;) min vikt är 72 kg ink allt
Jag har testa LCHF 2 ggr, första med inget resultat utan att jag blev piggare :) var då inte 100% strikt. Vid nästa test så gjorde jag enl alla konstens regler och gick ner 3kg på 3mån :(. Äter likt LCHF:s principer idag mest för att jag mår bra av det, tror själv att grädden kanske inte är så bra för "mig" iaf håller igen på den.
Jag har själv funderat på det där med hormoner men hur löser man det. Jag har varit överkännsligt mot hormoner innan i yngre år klarade inte av P-piller o sånt blev något svår att ha o göra med ;) Känns lite onödigt att söka sjukhjälp för detta problem finns ju de som behöver sjukvården bättre.
Strong is the new skinny!!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Fast av de 72 kg som hela du väger så ingår ju också skelett (cirka 18 %) och organ. Eller om jag har missuppfattat dig helt?
Vill du gå ner i vikt så är ju den enkla formeln in < ut. Låter bra mycket enklare än vad det är (som nog många vet). Sen är det lätt att stirra sig blind på siffror - mår din kropp bra? Mår DU bra?

#5 För många som äter LCHF men är missnöjda med resultaten så är mjölkprudukterna boven, och det kan hjälpa att utesluta dessa. Grädde, ost, creme fraishe osv. Smör (rent smör alltså) är dock okej att äta fortfarande.