Få upp sin motivation
Vet inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken, då jag tänkte fråga om lite olika saker, men det handlar väl både om motivationen och sötsuget.
I alla fall, jag undrar då hur man kan få upp träningsmotivationen på bästa sätt? Jag har alltid älskat att cykla på motionscykeln, eftersom att det dessutom passar mig bra eftersom jag har svårt att komma ut och jogga eller springa om jag gör det själv…
Men då till problemet så att säga. Det är så att under nästan hela början av året, lite av januari, mycket i februari och näst intill hela mars, så har jag varit sjuk, i förkyldning, har haft influensa, ont i halsen, haft halsfluss, osv osv. Jag var säkert sjuk i sammanlagt 5 veckor, om man lägger ihop allt som allt. Men nu är jag frisk, som tur är! Det som är problemet är att jag inte får upp motivationen till träning längre, jag tänker liksom "äsch, det kan jag vänta med, jag behöver inte träna nu" och känner inte den stora lusten jag hade förr. Så har ni några tips på att komma igång?
Sedan var det ju en sak till: sötsuget. Den tar kål på mig!! Jag har sötsuget näst intill varje dag, jag känner hela tiden sug efter något sött eller onyttigt. Och jag står inte ut. Jag VILL inte äta godis, chips, etc.. Men med mitt sötsug så går det inte, helt enkelt.. Några tips där också skulle inte skada! :)
Förlåt för en ganska lång och ganska rörig text. Men hoppas på att få lite hjälp! Tack på förhand. :)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag har liksom du varit sjuk i ett antal veckor och har haft svårt att komma igång med träningen igen. Det som hjälpte mig var att även att jag inte var sugen på att träna gjorde jag det ändå och då kom motivationen tillbaka och nu vill jag träna igen. Sötsuget får någon annan skriva något om då jag inte vet det. Men att verkligen säga till dig själv att inte ta det och varför. En del säger att det hjälper att dricka citronvatten.
Jag följer ett schema "egen gjort" kan man säga där jag skrivit vilka dagar och tider jag ska träna. Du kanske också borde prova det? :) Ang. Sötsuget så bestämde jag mig helt tvärt att sluta med sötsaker, chips, skräpmat, cola etc. Tyvärr har inte alla denna viljan/styrkan. Jag brukar äta frukt vid sötsug så det är kanske något att prova? Annars kan du göra en motivationslista t.ex "äter jag inte godis/skräp på två veckor så får jag köpa läppstiftet jag ville ha"
Min kompis gav mig motivation till att träna mer , hon själv kände att hon tränade för lite och ville gärna att jag skulle haka på 🙂
Jag tycker det är mycket roligare att träna med någon, man har saker att prata om istället för att tänka på hur jobbigt det är att få t.ex springa.
Jag är ju diabetiker så sötsaker är ju egentligen inget jag äter men istället för att kanske äta chips och sånt så kan man göra egna lite nyttigare snacks, kanske gööra dipp och dippa morötter och gurkor eller liknande … eller göra goda smoothies , det finns ju flera sätt och typ allt går ju att googla 😉
Jag tror att det som #1 skriver är lättast: bara gör. Det tar tid att få in en vana, men är lätt att bryta den. Nu får du jobba lite igen! Det kommer att betala sig i slutändan, och det vet du nog egentligen. Det finns många dåliga ursäkter till att inte träna, men fler bra anledningar till att faktiskt göra det.
Jag hade (har?) halkat ur träningen då jag har en smärtsjukdom som gör att jag har ont varje dag 😕 även om jag vet jag blir efter ett tag bättre av att träna och att jag borde träna (och har grönt ljus från läkare) så tar det ändå emot men tassys berättelse (Tassys berättelse och pepptråd) hjälpte mig med motivationen jättemycket, jag har en ny idol, lätt 😃
När det gäller sötsug tycker jag att träning och bra kost är det bästa motmedlet (vilket gör att jag gått upp i vikt pga tröstätande då jag inte klarat av att träna 😕) det finns ju andra trick tex om man vill äta nått sött i soffan, börja sticka/virka, göra armhävningar/situps/dyl varje gång man har sug, dricka vinägervatten, borsta tänderna m.m. men bäst tycker jag bra kost och träning är.
l'm back