Börja träna på gym
Hej!
Jag har tänkt prova att börja träna på gym för första gången och jag känner att jag skulle behöva lite tips och råd :)
Som det ser ut nu i träningsväg för mig går jag på grupp pass på gymmix, brukar försöka köra 2-4 pass i veckan och då oftast bodypump, ibland något med mer inriktining på kondition. Jag har även en crosstrainer hemma som jag står på 30-60 min när jag inte känner att jag orkar gå iväg för att träna. Problemet med denna träningen är att det inte alltid funkar med tiderna så jag tänkte prova köra gym ett tag för att se hur det funkar, dit kan man ju gå precis när det passar en!
Vad jag vill ha ut av min träning är att stärka kroppen och må bra! Om man lyckas forma kroppen lite på köpet är det bara ett plus i kanten :)
Mitt "problem" nu då är att jag känner att jag inte har någon som helst koll på hur man lägger upp det där med gymträning? Brukar man lägga upp pass som man går efter eller hur borde man göra egentligen? Känns ju lite mållöst att bara gå runt och pusha på lite maskiner på måfå… Jag har även fått för mig att många delar upp passen så man tar en muskelgrupp per pass eller så, stämmer det? Jag behöver helt enkelt lite tips och råd på hur man tränar gym som ovan gymmare ;)
Kul att du ska börja gymma!
Det finns en hel drös med olika träningsprogram/upplägg på internet men jag rekommenderar dig som ovan att ta hjälp av en instruktör första gången. Då får du i regel ett standardupplägg och får lära dig tekniken i olika övningar. Att bara gå runt på måfå och "lyfta lite" är helt meningslöst. Du ska veta vad du har framför dig när du kliver in genom dörren! Det funkar i alla fall för mig och jag svarar säkert för många andra också på den punkten. Den mentala biten är viktigare än vad man tror.
Det finns olika upplägg när det gäller utformningen av passen. Vissa kör helkroppspass ett par gånger i veckan, andra kör halvkropp eller någon annan form av split (split innebär uppdelning av muskelgrupper). Jag kör en rullande 3-split med följande pass: bröst och triceps, ben och mage och rygg och Biceps.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag tycker du ska prata med personalen och få en genomgång på maskinerna. Det är viktigt, inte minst för skaderisken, att de är rätt inställda och att du utför rörelserna på rätt sätt. Man ser alltför många som bara rycker lite på måfå med fel inställningar. Lycka till
Okej, jag ska se hur det är på gymmet dit jag ska, vet inte hur dom har det med personal och så. Brukar det vara någon som går runt och hjälper till utan att man bokar en personlig tränare? För det brukar vara fruktansvärt dyrt… hur många set och repetitioner borde man göra?
"hur många set och repetitioner borde man göra?"
Det finns inget "borde". Jag föredrar 5x5 andra föredrar 3x8, 5x1, 3x12, 3x20 etc.
Välj de rep- och setantal du tycker bäst om. Men tänk på att höga repantal ~12+ mer kan ses som konditionsträning då vikten lär vara relativt lätt och aktiveringen av typ 1 fiber blir större.
Okej, så det är lite som man känner för då. När jag var yngre kommer jag ihåg att jag alltid fick höra att om man inte ville ha stora synliga muskler skulle man träna många repetitioner med låga vikter och om man ville ha mer stora biffiga muskler skulle man träna med höga vikter och få repetitioner. Ligger det någon sanning i det påståendet? Misstänker att det inte gör det, kanske är det för att det blir mer konditionsträning som #4 skriver om som man säger så?
Hade bett min sambo köpa kort till mig idag när han var dit och tränade, men såklart gick han dit på obemannad tid så att det inte gick att köpa kort… Jag vill ju helst börja igår ;) Men får bli hemma träning en dag till då. Förhoppningsvis kan jag fixa kort imorgon :) Första passet jag kör tänkte jag köra en halvtimme kondition och sedan gå runt och känna på alla maskiner lite, lära mig hur dom funkar och så. Sen gå hem och se om jag kan hitta något grundpass eller så jag tycker verkar bra :)
Högrep/lågvikt ger sämre muskelfiberaktivering vilket resulterar i mindre muskelhypertrofi. Tycker man att detta är vad man vill uppnå så bör man inte säga att man utför styrketräning utan konditionsträning.
Är du kvinna och vill undvika "stora synliga" muskler så föreslår jag att du undviker anabola steroider. 😉
Ja, personligen är jag inte rädd för att bygga muskler idag, men jag var det när jag var yngre och det var då jag hörde det där. Trodde att man skulle bli stor, bullig och manlig bara man lyfte en vikt typ :P Men har ju förstått att det inte riktigt är så det ligger till ;)
Vore det en bra grej tror ni om man försöker köra kondition varje gång man är på gymmet, sen kör man styrka i varierande muskelgrupper en viss tid? Typ 30 min löpband, 30 min varierande mage/biceps övningar dag ett, 30 min löpband, 30 min axlar/rygg, dag 3 30 min löpband, 30 min triceps/ben, dag 4 30 min löpband, 30 min bröst/ben. Eller borde man istället köra ett bestämt antal repetitioner och set av vissa övningar varje gång snarare än att fokusera på hur länge man håller på?
Ska du köra både styrka och kondition som du nämner i #5 råder jag dig att börja med styrka.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#8 Ja, jag har planerat köra både styrka och kondition. Min fundering är mest om det funkar bra att köra styrka och kondition i samma pass eller om man borde köra kanske varannan dag eller så? Annars är det ju inga problem att ta konditionen på slutet istället heller :) Det jag skrivit hittills är ju som sagt bara funderingar :)
Konditionsträning brukar, som jag förstått det, gå ut på att försöka aktivera och förbättra det kardiovaskulära systemet (hjärta och lungor). Många tror att man måste ge sig ut och springa för att komma åt detta system. Det stämmer såklart inte. Det kardiovaskulära systemet är igång oavsett vad vi gör (såklart, annars dör vi ju). Om man anstränger sig extra, oavsett vilken typ av träning det gäller, så får detta kardiovaskulära system en genomkörning. Tung styrketräning kan alltså ge samma effekt på detta system som t ex löpning, men utan att slita på kroppen i samma utsträckning.
Alltså… styrketräna och gör det med relativt tunga vikter (ca 75-80% av 1RM) och bara ett set. Kör till sk failure (när man inte orkar en repetition till, även om någon skulle stå och hota ens barn med pistol, typ). Detta set ska inte ta mer än 90 sekunder till failure. Om det gör det är man för start för den vikten och behöver öka på lite. Försök att inte vila mellan övningarna, utan byt maskin (om man nu tränar i maskin) så fort som möjligt. Detta sätt att träna aktiverar rätt muskelfibrer och ger definitivt hjärta och lungor något att arbeta med.
VIKTIGT! Se till att få ordentligt med vila mellan styrketräningspassen. Gärna en vecka eller till och med mer i vissa fall. Dvs. denna träningsform bör inte utföras oftare än en gång per vecka. Detta beror på att man utmattar musklerna så totalt att det tar minst en vecka för kroppen att återhämta sig.
Jag var också ny för inte så länge sedan. Gjorde då upp ett schema med en som jobbade på gymmet. Delade upp olika muskelgrupper på olika dagar. Mitt schema ser ut såhär! Dag 1 - axlar, triceps, bröst - gör då 2-3 övningar per muskelgrupp. Dag 2 - ben, underarmar - gör 4-5 benövningar, 1 underarmsövning Dag 3 - mage, rygg, Biceps - 2-4 övningar per muskelgrupp Dag 4 - kondition, löpning eller pass på gym. Promenerar flera dagar i veckan också. De tyckte jag var en bra start för mig som är nybörjare! Sen efter att ha kört ett tag så kunde jag känna efter lite själv i olika övningar och göra sånt som är kul, man lär sig på vägen. Jag är tjej och vill ha större armar så har mindre reps och högre vikter på tex. axlar,triceps. Blir runt 3x8 och på resterande kör jag runt 3x12-15. Ser till att variera övningar varje pass så jag inte blir uttråkad. Ser även till att ha ordentliga mål för att pusha mig framåt! :-) Tex att klara ett antal chins eller dipps utan hjälp. Hoppas du hittar ett sätt som passar dig! Lycka till!
Nu har jag äntligen fixat kort och varit på gymmet för första gången igår :-) kändes rätt bra iaf, körde kondition och gick runt och kikade lite på maskinerna och testade några mest. Men såg också att man kunde boka en timme med instruktör för 300 kr nu och det lät ju inte så farligt dyrt så tror jag ska ta och boka det så man kan få lagt upp ett träningsschema :-)
Va kul att du kommit igång! Ja boka en instruktion, det är jättebra :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus