Träning iFokus

Träning

Etiketttävlingar-lopp
Läst 1914 ggr
[_annaH]
2013-04-03 10:22
0

Jogga

Har äntligen börjat jogga! Har alltid vart rädd för sådant då jag har så dålig självkänsla och är rädd att folk ska döma mig när jag joggar. 

Men för några dagar så ändrade jag inställning och tog på mig joggingkläderna o tog en runda på 2.5 km och mötte en del folk, istället för att bli rädd o kolla bort o nästan få panik så sa jag istället ett glatt hej till dom, och självklart fick man ett tillbaka :D 
Är såå nöjd över mig själv! 

Nu till en fråga:
Hur lång tid tar det innan konditionen förstärks? Jag joggade 4.5 km utan stopp men igår orkade jag bara 1.5 km innan jag va helt slut. Är det bara så att jag får lite bakslag? 
Tycker även det blir jobbigt för vi har så otroligt många uppförsbackar överallt typ, o de är ganska branta, har ni några tips vid uppförsbackar? Jag brukar sakta ner rejält. Känns som att man springer upp och ner hela tiden o knappt ser någon raksträcka 😛

LoAEmma
2013-04-03 14:35
0

Ojj impad av att du orkar så långt när du är helt nybörjare!

Kör på du så känner du förbättringen från gång till gång nästan :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[westerlind]
2013-04-03 15:13
0

Grattis och vad kul att du tycker att det är roligt!

Jag säger som jag alltid säger: lyssna på din kropp. Man vet inte alltid varför den gör som den gör, men den vet (nästan) alltid bäst. Ibland orkar den mycket, ibland lite och då får det vara så.

Uppförsbackar, tja… jag brukar variera mig, ibland tar jag kortare steg och liksom "trippar" uppför, ibland tar jag rejäla steg och trycker ifrån och känner mig starkast i världen. Variation! Prova intervaller i backar också, jobbigt men kul.

Tjofiia
2013-04-05 09:05
1

Se till att vila minst varannan dag så kroppen hinner förbereda sig på nästa joggingrunda. MAT OCH SÖMN är minst lika viktigt att du sköter. Bestäm en tid eller sträcka du ska springa och spring hela, om du blir trött spring sakta, gå inte. En dag lossnar det;)

[_annaH]
2013-04-10 13:51
0

Tack för era svar!

Tyvär så fick jag väldigt ont i ena knät under en joggingrunda och har inte kunnat jogga något sen dess, haft ont när jag gått. Vill inte gå över heller trots att det va i torsdags som jag fick ont. Riktigt tråkigt då jag äntligen kom igång 😕

Skogshumblan
2013-04-12 20:55
0

Kör inte löpning två dagar på raken. Vila minst en dag mellan helst mer om du springer längre sträckor uppåt milen har jag hört. Jag började springa i somras, då var det ca 4 km men jag orkade inte springa i uppförsbackar och för att skona knäna gick jag i nedförslut. Minns inte riktigt hur lång tid det tog innan jag orkade hela den sträckan men knappt 2,5 månader efter orkade jag springa 11 km. Fort gick det inte men jag sprang hela vägen. Kolla på sidor som jogga.se eller Marathon.se så får du bra löptips.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.