Träning iFokus

Träning

Etikettutomhusträning
Läst 974 ggr
Niiinah92
1

Påverkar det träningen?

Började löpträna för typ 6 veckor sedan med hjälp av appen 10k for pink. Fått höra att man inte ska träna samma muskelgrupp två dagar i rad utan helst vila en dag emellan men saken är den att jag cyklar till och från skolan (bara ca 6 km/dag) och undrar om det påverkar min löpträning negativt i och med att då får ju inte benen vila?

Samt försöker jag minska i vikt men har stått still ett bra tag nu, kan det ha att göra med träningen?

Juicy
0

Nej, kroppen är ju till för att användas - inte bara under träningstillfällena. Du belastar ju benen varje gång du går till exempel.

Viktminskning handlar i grund och botten om kaloribalans, kalorier in och ut. Förbrukar du mer än vad du tillför kroppen går du ner i vikt och vice versa. En kvalificerad gissning skulle vara att din kropp i och med träningen känner ett större kaloribehov och att du omedvetet äter mer än vad du tror.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Niiinah92
0

#1 Nu räknar jag inte kalorier i vanliga fall utan försöker helt enkelt äta mindre kolhydrater och mer protein men lade in dagens intag i en app som räknar kalorier och då nådde jag inte upp till det antal jag borde äta. Idag har jag dessutom varit mer onyttig än vanligt. Håller dock på att ändra mina matvanor bl.a. eftersom jag äter allt för sällan vilket jag är medveten om. Men kan ju fortsätta hålla koll en vecka och se.

RobinEH
0

"…jag äter allt för sällan…

Hur menar du? Att äta för lite förstår jag att man kan, men för sällan?

Ett förslag jag tycker om att ge är att man går in på matkalkyl.se och lägger in vad man ätit. Där kan du se ditt vitamin- och mineralintag dessutom.

Jag skulle inte tro att din vardagsmotion påverkar din träning negativt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Niiinah92
0

#3 äter kanske 2 gånger om dagen och oftast är båda de målen på kvällen. Glömmer att äta eller ta mat med mig när jag är i skolan hela dagarna och är jättedålig på att laga mat 🤔

Det är ju skönt det, tänkte att det var bäst att fråga 🙂

ManU77
1

Med fel hormonbalans i kroppen kan man träna hur mycket som helst utan att gå ner i vikt alls, trots att man är noga med intaget av kalorier. Det är en av anledningarna till varför det fungerar så otroligt dåligt att räkna kalorier… eller för den delen med träning just för viktminskning.

Det finns exempel på människor som håller på att svälta ihjäl invändigt, trots att de är feta utvändigt. Detta beror just på denna hormonella obalans. Fettcellerna kommer se till att de får sitt innan resten av kroppen får ta del av det man stoppat i sig. Det smartaste sättet att komma tillrätta med ett sådant problem är såklart att få sina hormoner i balans igen. Efter det kan man gå ner i vikt, oftast utan att räkna kalorier eller för den delen träna tills man stupar.