Behöver hjälp.
Jag har en lite konstig fråga.. men om jag någonsin ska få vilja och motivation att träna behöver jag svar på denna fråga.
Det är som så att jag vill få mindre mage, lår och rumpa, MEN jag vill absolut INTE ha NÅGOT mindre bröst. Kan man träna på nåt sätt så att brösten inte krymper av träningen? Det vore katastrof i min värld om dem försvinner. haha!
sedan har jag världens problem med att sluta äta onyttig mat och en massa godis, hur gjorde ni för att sluta käka sånt? vad äter ni nu för tiden? och som sagt, hur kan man träna mage, lår och rumpa utan att brösten försvinner i farten?
jag kan inte springa, finns en orsak till det som jag inte tänker dela med mig av.
Den tråkiga sanningen är ju den att vi inte kan välja var på kroppen vi ska skala ner oss. Det är helt olika från person till person. En annan kanske tappar brösten när den går ner i vikt, en annan får mindre rumpa. Rent generellt brukar väl sägas att det går uppifrån och ner (ta det med en nypa salt, jag har ingen som helst vetenskaplig bakgrund till det påståendet). Men för att kanske låta tråkigt så svarar jag njae, jag tror faktiskt inte det. Jag gick själv från en bystig överdel till en (i min smak) otroligt behändig lite mindre hylla utan att behöva tappa många kilon, men det kan som sagt skilja sig otroligt från person till person.
Vad räknar du som onyttig mat? Också en tråkig sak att svara kanske, men byt ut den onyttiga maten mot bra mat. Ha inte "dålig" mat hemma, köp hem bra (i ditt tycke) råvaror. Det tar tid att ställa om huvud och kropp. Och godis, tja… det finns inget lätt sätt. Bästa är att införa nolltolerans om du är en sådan som inte kan äta bara en bit. Ingenting alls, bara sluta rakt av. Skitsvårt (kan jag tänka mig).
Mjahapp okej, problemet då är väl att jag inte känner något sug till att träna :( jag har d/c nu (vet inte ens längre vilken storlek jag ska ha då D känns lite stort och C känns väldigt litet) och vill verkligen INTE ha mindre än så, jag gillar former men vill inte ha en putande mage längre.
Onyttig mat för mig är för det mesta snabbmat, som hamburgare, pizza, osv.. vet inte? vad är onyttigt/inte bra om man vill få en mindre mage egentligen? haha
jag bor fortfarande hemma så det bidrar ju till problemen, jag kan inte sitta och säga "gör inte det och köp inte hem det" till min familj direkt, hehe :(
#2 Jag ska inte predika, men träning är så mycket mer än att gå ner i vikt eller liknande :)
Det blir ju svårare då, om inte din familj vill vara med och ändra sina (dåliga?) vanor. Nu när våren är antågande fungerar alltid matiga sallader tycker jag! Massor av härligt grönt, ägg/tonfisk/ost om man äter sådant, bönor och liknande. Stekta/grillade grönsaker som sparris/paprika/zucchini/svamp gör det matigare och man riskerar inte att bli kallad för kanin, haha.
Det enklaste är ju att välja bättre alternativ. Är ni på pizzeria, välj en sallad kanske? Kebabsallad istället för kebab med pommes till exempel. Äter ni hamburgare så be om morötter istället för pommes. Det måste inte handla om att ställa om hela livet, utan om att göra bra val.
Du kan ju alltid tala om för familjen att du vill få ordning på vad du äter, och be dem om hjälp istället för att vifta med en pekpinne 😛 Be dem hålla koll så du inte sitter och småäter godis, eller att de påpekar att det finns något nyttigare att välja som middag än pizzan.
#3 och det enda jag vill är att få mindre mage, lår och rumpa, inget annat som t.ex. bygga värsta musklerna :)
Nej, det är bara mamma som tänker på träning och mat och sånt, men även hon käkar godis och sånt varenda helg, så där blir det ju också svårt att motstå det hon köper även om inte jag köper godis… :) får väl börja köpa mina saker själv och försöka motstå hennes godsaker.
Jag är så himla petig och det enda i salladsväg jag äter är skinksallad / ost & skinksallad. räkor, svamp, kebab, sparris, paprika osv äter jag helst inte, haha så jag är ganska omöjlig att ha och göra med på den fronten :(
#4 Mamma påpekar varje gång jag sitter med godis, men ändå fortsätter jag.. pizza äter jag väldigt sällan, det var bara ett exempel på vad jag ser som onyttigt. :)
Det tar ett par år att få "värsta musklerna" :) Du får helt enkelt bestämma dig, låter som du har väldigt mycket ursäkter. Man kan inte pubktförbränna fett. morgonpromenader är en bra början.
Håller med #6. Att få en hälsosammare livsstil handlar väldigt mycket om den mentala biten. Det kommer finnas frestelser överallt, men så länge man har fokus på målet och är beredd att göra vad som krävs är det långt ifrån någon omöjlighet.
Det där med brösten har flera andra i tråden redan förklarat bra. Man kan inte både äta och behålla kakan.
Lägg dig på kaloriunderskott och ut och powerwalka/cykla/simma/whatever.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Som #6 säger så tar det lååång tid innan man får "värsta musklerna". Säger de inte att man kan bygga max två kg muskler per år eller något liknande?
Det finns inget max. Som nybörjare så brukar man kunna lägga på sig upp emot 12kg muskler det första året, förutsatt att man tränar ordentligt. Som medeltränad kanske upp emot 5kg, avancerad ca 3kg och elittränad något kilo per år. Dessa är ju dock väldigt generella och kan skilja enormt från person till person.
Jag vill inte ha värsta musklerna heller, bara några cm mindre runt midjan. :) det är viktigast, men eftersom det inte verkar finnas nåt sätt att göra det utan att få mindre bröst, får det vara. jag får äta mindre i alla fall, ska inte gå upp något mer.
#8 Galet, det visste jag inte! #9 Tråkigt att du känner så om träning., men så länge du mår bra :)
#11 Aldrig känt att träning känns kul, men nu börjar det kännas som om jag måste hitta någonting inom träning som tilltalar mig om jag inte ska vara överviktig om ett tag.. men jag vill inte förstöra min "hylla" om man säger så. är normalviktig just nu men fortsätter jag äta godis och sånt på det sättet jag gör nu (mest med min pojkvän) så kommer jag bli överviktig snart.