Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2595 ggr
natha-mjau
2013-03-28 07:17
0

Viktminskning

Jag är en tjej på 20 år, som alltid varit lite mullig, speciellt om höfterna.
Jag har sagt i flera år att jag vill få bort det men det blir aldrig av. Nu har jag verkligen bestämt mig att jag vill få en snyggare kropp!
Har köpt en crosstrainer, som jag använde flitigt under december tills jag fick jobb och då orkade jag inte träna längre eftersom jag var så himla trött när jag kom hem.
Nu har arbetar jag mindre timmar och då finns det egentligen ingen mer ursäkt för att inte träna mer än att det är 'så jävla jobbigt'.

Jag älskar kolhydrater, lever i princip på pasta. Godis slinker det väl ner i princip varje dag.
Någon som har ett bra tips hur jag kan lägga upp min träning, vad jag ska göra för att nå viktminskning, framför allt få en finare figur och mindre fett vid höfterna snabbast? Hur jag ska äta och träna osv.

Vart finner man motivationen till att träna? Har tyvärr inte råd att gå till gym.

Mooniq
2013-03-28 07:24
1

Om du älskar kolhydrater så måste du oxå vara medveten om vad de gör i kroppen.

kolhydrater - oavsett var de kommer ifrån, höjer blodsockret, när blodsockret går upp frisätter kroppen insulin.

Insulinets uppgift är att dämpa blodsockret till normalnivå.

Insulinet är det mest fettinlagrande hormon vi har i kroppen.

Du bör alltså dämpa ditt kolhydratintag och öka fett och protein.

Kanske ska du nånstans fundera på om du är sockerberoende. Kolhydrater är socker och stärkelse - men de gör samma sak i kroppen - de höjer blodsockret.

Och när blodsockret sjunker - så kommer suget/hungern efter nya - gärna snabba - kolhydrater, tyvärr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-03-28 07:29
0

Om du tycker om promenader så är det bästa sättet att öka förbränningen i kroppen. Snabba, långa promenader så pulsen och andningen kommer igång och att du blir varm och svettas. OM du orkar så gå en timme 4- 5 dagar i veckan. Det höjer förbränningen i kroppen. Det skapar inga muskelmassor men det hjälper dig ändå att bli av med lite överflöd och ökar konditionen.

Om du eller nån kompis har tv-spel så finns det ju jätteroliga program där man åker skidor, dansar, bowlar etc. kan ju vara kul att träna/tävla mot någon/några andra.

Om du gillar att dansa så kanske du har råd med att anmäla dig till nån danskurs, typ bugg, tango, latin. skitkul och kroppen får en riktig körare en sån kväll, man går hem varm , trött o glad.

Namiko
2013-03-28 07:38
1

Det som ger mig mest motivation (eller rättare sagt viljan att träna) är frukt. Jag fyller upp på frukt två gånger om dagen (frukost och lunch) och håller nere mitt fettintag vilket tillåter kolhydraterna att lätt transporteras ur blodet och man slipper blodsockerproblem (samt att man får frossa i hur mycket mogen frukt som helst). Sen jag började med det så vill jag helt plötsligt träna varje dag (det förvånade mig för jag hatar att träna) och träningen går så mycket lättare än innan samt att återhämtningen efteråt går mycket snabbare.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mooniq
2013-03-28 07:45
0

#3 Namiko - eh, du behöver kanske läsa på lite.. om du inte upplever några blodsockerdippar så beror det nog på att du ser till att hålla blodsockerhalten hög - hela tiden ,vilket betyder att du har mycket isulin som kör runt i kroppen, det är inte bra. Sen kankse du har tur som är en person med hög ämnesomsättning och hög förbränning.

Jag föreslår att man byter frukten mot grönsaker - som är enormt mycket nyttigare och med mindre mängd socker. För OM man äger ett sockersug så är det j***vligt svårt att låta bli alla andra kolhydrater.

natha-mjau
2013-03-28 07:49
0

#1 jag misstänker att jag är sockerberoende ja… vill i princip alltid ha någonting i munnen att tugga på.

Dans är ingenting för mig, och ingen jag känner äger ett wii tvspel.

Promenader funkar.. Det gäller bara att komma igång..

RobinEH
2013-03-28 07:57
4

Eller så har personen en normal blodsockerkontroll. Kroppen kan hantera fluktueringar i blodsockret utan att låga blodsockernivåer sker.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Namiko
2013-03-28 08:01
1

#4 Jag är väldigt påläst. Grönsaker är det inte en chans att man kan hålla sig mätt på, dom innehåller alldeles för lite energi. Jag äter två stora fruktmål per dag, till frukost vid 7 på morgonen, vid 11-12 när jag äter lunch är jag inte hungrig än trots att jag är aktiv på min praktik hela dagarna (har aldrig hänt innan jag bytte till den här kosten, då var jag alltid hungrig en timme efter jag ätit). Då äter jag mer frukt. Sen är jag mätt och glad och hungern återvänder inte ens när det är dags för middag klockan 6, då äter jag så mycket sallad som jag orkar (för du har rätt, grönsaker är otroligt nyttiga trots sitt låga kaloriinnehåll). Är pigg, glad och mätt när jag vaknar nästa morgon.

Mitt humör är på topp, jag får aldrig den orkeslösheten som jag fick tidigare när blodsockret sjönk när fettet hindrade sockret från att lämna blodet och insulin-nivån steg för mycket efter att jag ätit. Förut var jag helt slut efter min praktik och orkade inte röra mig på resten av dagen, nu tränar jag lite på morgonen, promenerar och tränar mer på kvällarna och jag har ändå mängder med energi över. Kosten jag äter kallas för 80/10/10 eller low fat raw vegan om du vill kolla upp på att det jag säger stämmer.

Anledningen till att det är så svårt att låta bli kolhydrater är just för att kroppen behöver kolhydrater för att fungera. Äter du dom inte så måste kroppen tillverka dom själv vilket för mig låter väldigt omständigt. Jag har själv kämpat mig från sockerberoenden tidigare så jag vet hur det känns, men nu vet jag att det bara är att hitta rätt kolhydratkälla för att må bra och bli av med sug som får en att springa iväg och köpa godis. Jag äter som sagt ingenting alls efter klockan 6 på kvällarna och har inga sug alls då.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mooniq
2013-03-28 08:11
0

Namiko - jag är även jag väldigt påläst men tänker inte starta en egen tråd i trådskaparens tråd. Om trådskaparen dras till kolhydrater och har sockersug efter godis så bör trådskaparen titta på andra energikällor oxå. '

Vad som fungerar för en person kanske är helt fel för nästa person. Vi har alla olika förutsättningar. 

För två år sen provade jag att äta mer frukt och mindre fett och proteiner. jag blev sjuk och frös hela tiden - jag höll på i 3 veckor men fick avbryta för jag mådde dåligt, var slö och orkeslös. Nu äter jag mera fett och proteiner och håller mig under 100 gram kolhydrater per dag. Mitt sockermonster har gått i dvala och jag har inget sug jag är inte heller hungrig/sugen på mat/godis/kaffebröd och annat onödigt.

Trådskaparen får ju läsa om så många olika möjligheter det finns och sen får hon se vad som kan tilltala henne att prova.

vi kan i alla fall vara överrens om att kolhydrater höjer blodsockret och att kroppen frisätter insulin som dämpar sockret till normalnivå- och insulin är det mest fettinlagrande hormon vi har i kroppen.

🙂