Träna upp min kondition - hur?
När jag var liten (8-11 år) så hade jag ansträningsastma. Jag har alltid haft en halvkass kondition och aldrig riktigt gått på sporter där man tränar konditionen så värst.
Nu är jag arton år och jag vill kunna träna utan att vara trött direkt, vill ha en uthållig kropp så att jag kan ut och springa nu i sommar. Jag behöver alla tips jag kan få för att träna upp konditionen snabbt! Har gymkort men brukar inte vara där så ofta, vilket jag dock ska ta tag i nu när jag blir frisk.
Men åter till frågan - hur tränar jag upp min kondition och hur lång tid tar det ungefär?
Mvh * Lindixo
Rekommenderar verkligen C25k om du vill börja springa (finns även en tråd här på forumet om det). Jag t.ex hade minimal kondition i januari och nu springer jag 5 km, så egentligen går det ganska snabbt att träna upp konditionen om man tränar regelbundet :) Om du inte vill springa kan du börja spinna eller cykla (beroende på hur mycket vår ni har där du bor ;)).
#1 Ska läsa vidare om det du länkade. Glömde nog skriva det, gick på spinning förra året, dock har jag dåliga knän så jag föredrar nog hellre att powerwalka eller springa tills det har blivit bättre. Tack för ditt svar!! 😃
#2 Men brukar man inte säga att cykling är skonsammare för knäna än att springa? Som jag har förstått så är springa typ värst i det avseendet. Cykling och crosstrainer är skonsamt. Så har jag förstått det i alla fall :)
#3 Har också hört det, men cyklade 12 km varje dag innan i 2 år och det är sedan dess som jag haft problem med mina knä.. =(
Simning är annars en skonsam motionsform, särskilt om du har ont i knäna.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#4 Ja, menade inte att du ska cykla om du får ont av det, men att du kanske inte ska springa då heller. Prova simning och crosstrainer?
Simning är verkligen att rekommendera.
Annars får du se till att ha ordentliga skor med bra "stötdämpare".