Chestnuts tråd - vill gärna ha pepp och tips!
Ny medlem här 🙂
Är hästtjej som dock inte kunnat rida mer än några enstaka gånger de senaste åren på grund av skador/sjukdom (har ehlers-danlos syndrom) och under dem åren gått upp rejält i vikt. Har med andra ord blivit en riktig soffpotatis, förvisso har det sin förklaring, och har i perioder behövt rullstol/kryckor för att ens ta mig runt hemma. "Innan" (sjukdomen är medfödd men innan jag började få alla skador som stoppade framfarten) var jag hyffsat vältränad, hade visserligen lite taskig kondition och hatade att springa men kunde rida 2-3 hästar på en dag utöver skola och stallsysslor och hade liksom muskler helt enkelt.
Har lagt om kosten till Dukan vilket funkar överlag bra så känner nu att det är dags att ta tag i träningen också! Kilona ska bort! 😃
Mina fysiska förutsättningar: Har en skadad höger fot sedan ett halvår tillbaka och går med en stövel på som förhindrar all rörelse i foten i princip. Så allting som kräver att man ska böja i foten på något sätt (exempelvis springa och crosstrainer) är i dagsläget helt uteslutet.
Dessutom har jag sedan ett par år tillbaka opererade knän vilket i praktiken innebär att jag inte ska förvänta mig att kunna springa eller rida i någon större utsträckning, men så som jag ser det är ingenting omöjligt bara man ger det tid… 🙂 Dock innebär det ju att jag måste ta det löjligt försiktigt när jag börjar träna "på riktigt" och verkligen gå långsamt fram för att undvika att dra upp mina gamla knäskador igen.
Sen har vi övervikten då… Den är rejäl helt enkelt. Släpar på ca 20-25 kg extra mot vad som vore en bra vikt för mig.
Jag har också väldigt dålig kondition, har alltid haft det.
Min motion i dagsläget: Består huvudsakligen av promenader. Kan inte gå alltför fort med hänsyn till foten men ser till att använda stegräknare 24/7 i princip och mina "dåliga" dagar nöjer jag mig med 5000 steg, bra dagar pushar jag mig över 10 000 iaf.
På det kommer diverse gårdsarbete, de senaste veckorna har det huvudsakligen bestått av städning, köra vatten till hagarna osv.
Senaste veckan har jag börjat köra enkla knärehab övningar igen 10-15 min per dag. Är inget jätteavancerat utan mest sånt som tränar specifikt musklerna runt knäskålarna.
Mina mål: Gå ner i vikt så att sen när foten är bättre igen kunna börja rida min vackra unghäst/blivande stjärna och lunka ut i skogen på hästryggen med min gammeltant. 🙂 För att det ska kunna gå (och vara hållbart ur skadesynpunkt) krävs muskler som stabiliserar mina sladdriga leder så det är väl själva träningsmålet, få en god grundstyrka och en något bättre kondition.
Sa för något år sedan att år 2015 ska jag springa Vårruset och huruvida det är realistiskt eller inte vet jag inte men det är en kul sak att satsa mot vad gäller konditionen! Och vore häftigt ifall jag kunde vända ungdomens hat mot löpning till att tycka det är okej 😉
Är jätteglad för allt stöd jag kan få för att klara av att få bättre förutsättningar och väldigt tacksam för tips på träning (både kondition och styrka) som kan funka med mina förutsättningar!
Med vänliga hälsningar
Chess
Envisheten och styrkan har du, det vet jag!
Kruxet är ju bara att få med kroppen i svängarna. Tycker det är toppen att du fått dukan att fungera, då jag ju känner till din problematik mera ingående.
När du fått din fot fixad så kan vi träna ihop, det vet du redan, men iallafall 😃 Bara allt får ta sin tid så fixar du det garanterat! Andra behöver tampas med att komma igång, du behöver hålla in så att kroppen hinner med också utan att bli sämre. Du fixar det!
(för er som inte vet det, så var det Chestnut som talade om för mig vilken sjukdom jag/vi har, och på så vis hjälpte mig enormt till ett bättre liv utan rullstol 🌺).
#1 Jo träna ihop när foten är bättre är givet! 😃
Men tills dess… Jag håller på att bli tokig på att jag inte kan träna ordentligt, åh, vill bygga upp lite grundkondition igen! 😡 Någon som har något tips på vad man kan göra? Funderar på roddmaskin men känns som att man använder fötterna/underbenen rätt mycket om man får upp ett kraftigare tempo?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jo, du behöver fötterna som stöd för rodden också 😕