Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1174 ggr
mopsen12
1

Konstig puls?

På nationella proven så hade vi ett test man skulle göra där man skulle se skillnaden på när man gjorde static muscle work och dynamic muscle work.

Man skrev upp pulsen i beats per minute. Räknade i 15 sekunder och multiplicerade med fyra för att få i minuter.

Min vilopuls landade på 60 beats men det lustiga var att när man skulle mäta minut för minut efter en kort session av dynamic muscle work för att se hur fort/långsamt det tog innan man återfick sin vanliga vilopuls så gick den från 96 beats direkt efter träningen, till 68 efter två minuter, 68 efter 3 minuter och helt plötsligt 52 beats per minute efter fyra minuter! Hur kom det sig? Varför har vilopulsen sänkt sig så plötsligt?

Vincent...
1

jag har gjort något liknande på min skola, och desto snabbare pulsen går ner till vilopuls desto bättre kondition har man (?)… har jag för mig☺️

HAHAHAHAHAHA…..

mopsen12
0

Ja, det förstår jag! Men om min vilopuls var på 60, varför gick den då ner till 52? 🤔

theoneissa
2

Det kanske kan bero på att du mätte bara 15 min gånger fyra.
Det blir ju mer exakt om du mäter hela 60sek.
Annars vet jag inte🤔

mopsen12
0

15 sekunder menar du? 😉

Jo, iofs.

Jag joggar rätt ofta så jag brukar ta min puls och vanligtvis ligger den på mellan 54-68 beats per minute.