Ryggont+träning?
Halloj alla!
Jag är en 23 årig tjej som har sedan i slutet av november haft inflammation i en muskel mellan skulderbladen ungefär. Det var även så jobbigt att jag var sjukskriven från jobbet en månad. Gick hos sjukgymnast som rättade till i ryggen och masserade lite och så. Fick även övningar som jag inte tycker har hjälpt ett dugg.
Skulle precis börja träna när jag fick nackspärr. Jahapp så gick det över. Sedan förkylning, frisknar till och sen förkylning igen. Efter DET skulle jag börja men då blev min skada värre igen efter ett tungt lyft på jobbet som jag verkligen försökte lyfta rätt.
Detta är fruktansvärt irriterande. Jag vill så himla gärna träna och stärka min rygg eftersom jag tydligen har för lite muskler där och därför lätt överanstränger mig.
Nu till min fråga då. Kan jag träna nu trots att jag har ont i ryggen? Jag jobbar halvtid med hemservice men det värker ganska mycket i ryggen efteråt. Jag vet inte om jag ska gå till ett gym, anlita en personlig tränare som får visa mig hur maskiner och sånt funkar och skräddarsy ett program som funkar för mig, eller vad tror ni?
Borde jag kanske vänta tills min rygg inte värker längre efter jobbet för så har jag haft det ett tag. Kändes så himla bra i ryggen och hade tänkte börja springa först igen eftersom jag tycker så mycket om det, och sen börja gymma.
Vore tacksam för all hjälp jag kan få.
Hej!
Jag tycker du ska ta hjälp av en naprapat/kiropraktor som kan ge dig dels behandling samt även träningsövningar. Som du givetvis måste göra ;) för att få resultat…
Sen är en PT jättebra för att gå igenom gymmet och få rätt övningar för din rygg.
I dagsläget skulle jag inte träna normalt men röra på mig, för det är bra att du inte är stilla.
MVH/ Massören
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#1 Ja jag har ju tänkt att jag kanske behöver gå till en kiropraktor trots allt. Vet ju inte vad det kan kosta men jag måste ju bli bra så får ta hjälp i så fall om det skulle behövas.
Ja jag tror det blir bra med en personlig tränare så man får råd och inte bara kör själv så det blir fel eller så.
Okej jag får försöka röra mig mer för ska sanningen fram så sitter jag vääääldigt mycket framför datorn faktiskt :P
Tänkte testa min yogavideo nu som är för nybörjare. Ska ta det väldigt lugnt och försiktigt. Vet inte annars hur jag ska röra mig så mycket när jag kommit hem. Kan väl i och för sig gå på springbandet. Måste ju inte springa på det hihi ^^
Nä gå på löpbandet du, och rör mycket på axlarna, skaka loss osv. Datorsittande är ofta en stark orsak till smärta, man blir helt enkelt stel av fel hållning under lång tid. Upp och rör på dig en gång i timmen iallafall!
Yoga är också toppen!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#3 Okej jag ska försöka upp och gå faktiskt. Tänkte gå till gymmet nu och prata med dom lite med så får jag mig en ganska lång promenad ^^
Tack så mycket för tipsen.
Yoga är verkligen härligt men har typ bara använt dvdn 2-3 gånger xD Måste bli mycket bättre på det. Helst använda den varje dag kanske. Eller ja, tills jag lärt mig hur jag ska göra, sen kan jag ju göra själv :)