Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1255 ggr
Prattjejen
1

Styrketräning hemma

Hej!

Jag är sugen på att börja träna styrka hemma, är snart 15 år men på gymmet är det 16-årsgräns så kommer inte in.

Har hört att hemmaträning med skivstång, hantlar, gummiband osv kan vara minst lika bra som på gym, bara om man utför övningarna rätt och ser till att kanske lägga in lite hopprepsträning, pulshöjning för att få det effektivt.

Stämmer det?  

Hittat övningar på nätet, t.ex. utfall med tyngre hantlar osv.

Hur ska jag lägga upp träningsprogrammet, tycker ni? 

Mina mål är att bli starkare, mer definierade muskler och fast kropp med aningen mer muskelmassa.

Vincent...
1

Du kan gå ut och Powerwalka eller jogga, beronde på hur din kondis är :)

HAHAHAHAHAHA…..

RobinEH
3

Det finns inget magiskt med gymmet. Kan du utföra samma träning hemma så beror eventuell skillnad på andra faktorer så som motivation etc. Muskelhypertrofi handlar om progressiv överbelastning. Träna konsist och öka ständigt på volymen så bör muskelmassan öka och även styrkan.

Ju mindre fettmassa du har på kroppen desto bättre syns musklerna. Har du dock relativt lite muskelmassa så är det dumt att försöka uppnå "definerade" muskler, då det lär resultera i att man ser ut som ett "benrangel".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Prattjejen
0

Tack så jättemycket för svaren, båda två! :)

#2 Vilken vikt bör man börja med? Rekommenderas splittning (eller vad det nu heter) när man tränar hemma? Tänker ju i första hand träna med hantlar, egen vikt, gummiband osv. men inte maskiner. Ska man köra t.ex. underkropp ett pass/vecka eller behöver man köra fler ggr per varje kroppsdel?

Kan det vara bra att köra underkropp ngn gång i veckan och överkropp detsamma? Ska man anpassa antal reps efter vad man vill uppnå eller bara köra på?

Hittat övningar på vissa sajter, bara att köra ihop ett program? Och om man fått muskelmassa så man känner sig nöjd och vill behålla den, måste man då öka på vikten ändå? Mitt mål är ju att fortsätta vara stark och pigg när jag börjat så antagligen?

Förstår det du menar med definierade muskler, jag vill INTE bli ett "benrangel". :)

Tjofiia
1

Finns massor med roliga saker du kan göra med egna kroppen! du kan göra burpees, armhävningar, knäböj, utfall, sit-ups och massa annat kul. Det är jättebra övngar att börja med:) kör varje grej 10 ggr och varannan dag, inte mer så blir det nog bra:) Ex måndag 10 armhävningar tå eller knä Plankan (så länge som möjligt) Sidoplanka Biceps (om du hade handlar) Onsdag 15 st knäböj (håll i en bok eller så ) 15 st utfall Fredag dips (använd typ en bänk eller sten, lägre bord) 10 st Sit-ups 15 st Hitta på lite egna grejer också det vitkigasteär att man rör på sig;)

theoneissa
3

Jag har tränat mycket hemma träning!🙂 Finns massor med bra övningar på youtube. Som är riktigt jobbiga.
Gummiband är jättebra tycker jag! Här finns en bra video på ett "pass" som körde slut på mina armar :)