Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1258 ggr
Bambinan
2

Hjälp med träningssituation

Hejsan!
Tänkte istället för att presentera mig själv, främst presentera min kropp och min hälsa. Jag är ny här på forumet. Tänkte även beskriva min träningssituation, som jag skulle vilja ha lite hjälp med. :)

För det första kan jag säga att jag är kvinna, jag är 23 år, 176cm lång, väger i nuläget 111,9kg. Jag tränar i första hand för att gå ner i vikt. När jag har nått en hälsosam vikt, kommer jag att fortsätta att träna livet ut, för att ta hand om min kropp som jag i alldeles för många år nu misshandlat med för lite rörelse, och osunda matvanor.

Idag har jag sunda matvanor, och har haft sedan omkring våren 2010. Jag har sedan dessa 4 år tillbaka vandrat från 124.4kg, till 111,9kg. En viktnedgång på 12,5kg är ingen fantastisk siffra på 4 år, men det är fantastiskt i mina ögon, att jag i alla fall tagit mig en bit på vägen. Anledningen till att jag inte gått ner mer än 12,5kg på 4 år är av den enkla anledningen att jag aldrig hittat någon fysisk aktivitet som är rolig, och där av kört fast. Men det har jag hittat nu! Löpning! Eller vad vi nu på "min" nivå kallar för "jogging" än så länge.

Jag ska berätta hur jag fann min passion. Detta hände för 1 månad sedan cirka. :)

Jo,… Jag älskar våren. Och jag älskar att känna solen bita sig fast  i kinderna. Tack vare detta gillar jag också promenader, som fått mig att komma ut en hel del. En dag, helt från ingenstans kände jag för att börja springa. Jag visste med mig att jag faktiskt aldrig sprungit en endaste gång på 10 år, för att jag aldrig var med på gymnastiken i skolan. Ni vet den klassiska historian: man är överviktig, och vill inte byta om i omklädningsrummet bland alla smala snygga tjejer, som också i "den åldern" retas vid varje givet tillfälle. Och sen var det ju såklart också roligt att skratta åt en köttbulle på två ben som är helt slut redan efter uppvärmningen. Så gymnastiken i skolan blev aldrig av, och jag växte mig större.

Hur som helst: Under denna promenad kände för att springa. Och jag minns att jag tänkte saker som att jag kommer att ramla eller få en hjärtattack. Jag tänkte: "Meeeen?, mina ben kommer att gå itu med all denna vikt. Jag har glömt bort hur man springer, jag minns inte ens sist jag sprang, och jag har glömt bort hur det känns när håret svallar i vinden av farten."
Men jag sprang. Eller låt mig förtydliga. Jag joggade väldigt långssamt. Även om det så bara var några meter, så sprang jag. Och jag blev så glad när jag kände att jag kunde springa, även om pulsen oroade mig, och flera minuters återhämtning krävdes. Jag sprang!

Den dagen hittade jag min passion för fysisk aktivitet. Den dagen fann jag att just löpning är och länge kommer att vara just Min passion. :)

Jag började löpa för omkring 5 veckor sedan, utan vetskap om att rätt skor och liknande är nödvändigt för kroppens välbefinnande. Jag hade dock som tur var, vad jag förstått ett par som är rätt sorts skor för min sorts fotsula. Även fast skor som är ännu bättre anpassade för just mina fötter säkert går att få tag i. (Det är väl mest en pengar fråga egentligen.)

Oavsett så hann jag inte löpa i mer än omkring 2 veckor, och gå ner 4kg, innan knäna sa ifrån. Jag hade så ont, på insidan, ner till av båda knän, fast mest höger knä, och kunde knappt gå i trappor, och det var svårt att resa och sätta sig från stolar och soffor. Att huka sig på golvet gick inte alls! Då kom jag inte upp igen, eftersom att knäna inte orkade att bära upp tyngden.

Hur som helst. Jag har förstått att mina knän blivit otroligt överbelastade - och jag kan absolut ha löpt med fel kroppshållning och allt sånt också. Men mesta dels tror jag att detta problem ligger på att jag är för tung för att springa. Jag är hemskt ivirig att börja springa, men har insett att jag bör promenera bort 10kg, och sen försöka igen - men att börja med en mjukare start nästa gång.

Jag undrar om ni vill ge mig råd kring hur jag ska lyckas komma igång att springa, och hur jag ska undvika smärta. Jag vill verkligen komma igång nu på riktigt och aldrig mer sluta träna, för jag är så deprimerad över att ha levt som en soffpotatis i över 10 år. Jag är så ung, och jag bör ta hand om min kropp så mycket bättre.

Finns det någon med "inriktning löpning" som skulle vilja hjälpa mig att komma igång, genom att ge mig tips och råd kring när/hur jag bör träna? 

Tack till er som orkade läsa allt mitt tjaffs. :)
Jag är bara så frustrerad över att jag inte kan gå ut och jogga när jag vill, utan att jag måste gå ner i vikt först, för att ens kunna utöva den enda sport jag faktiskt gillar.

VildaVittra
0

Tack för ett väldigt fint och öppenhjärtigt inlägg.

Just angående din jogging så skulle jag gissa på att du helt enkelt gick för hårt ut, vilket är jättevanligt att nybörjare gör. Först måste du låta kroppen läka, och då menar jag på att inte ens ta några promenader. Du kan under perioden om du har ont ta ex Voltaren som är inflammationsdämpande.

När du har läkt och är smärtfri utan medicin ska du börja promenera. Går det bra och smärtorna inte kommer tillbaka kan du börja med intervallträning för att stärka muskler och ligament att till att tåla den påfrestning som joggingen sedan kommer att innebära. Vad jag menar med intervall är att du tex promenerar raskt för att sedan jogga en sträcka tex i uppförsbackarna, och sedan återgå till rask promenadtakt.

Utöka sedan sedan sträckorna du joggar allteftersom, men gör det i en lugn takt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fluffis
0

Det är jätteinspirerande att läsa att du har hittat din passion! 🙂

Rent spontant så måste jag rekommendera crosstrainern! Antingen på gym eller hemma. De finns i alla prisklasser. Fördelen är att de är skonsamma för knäna och de är roliga för man kan ställa in hur långt man vill ta sig eller hur lång tid man vill hålla på. Skaffa en/använd en där man kan ställa in olika program som simulerar upp- och nerförsbackar för då blir det mycket roligare. Pulsen är alltid intressant att ha koll på så ett pulsband är inte fel. Efteråt får man reda på hur långt man har kommit och hur många kalorier som gått åt. En rolig och skonsam träningsmaskin säger en som i vanliga fall hatar att springa/jogga 🙂

Bambinan
0

#2 Jag har testat att köra på crosstrainern, men jag behöver stimuleras av att SE att jag kommer någon vart, och jag är ute efter solljus och frisk luft också. :) Men bra förslag. Jag kan hålla med om att den absolut är skonsam för knäna. Och kan säkert vara en bra grej i vintertid när isen och halkan är framme. Tack! :)

Bambinan
0

#1 Tack själv, för att du ville ta del av det. :)
Hur vet jag egentligen att kroppen är helt och hållet läkt? Jag har inte haft ont i knäna på nästan en vecka nu, och har inte gått några promenader. Jo idag så gick jag faktiskt 20 minuter cirka, i lugn takt, utan problem. Inte i motionssyfte dock. Känner mig ännu inte stel alls, eller har ont. Och igår sprang jag cirka 10 steg. Jag skulle löjla mig och skojade med mitt sällskap, och sprang för att hinna först. Dem 10 stegen kändes efteråt kan jag säga. Så jag tror verkligen att jag ska ta det lugnt. Frågan är hur dags jag kan börja gå ut och promenera igen. För gången idag var verkligen inga problem alls. Förslag?

Ja jag joggar i intervaller när jag väl var ute. Jag orkar bara springa ett visst antal meter, och sen blir flåset alldeles för kämpigt, alternativt känns benen som att de är lite spaghetti-ostadiga. Så jag joggar som sagt redan i intervaller. I övrigt kan jag inte ta varken uppförs- eller nedförsbackar alls när jag joggar, för det blir för tungt för knäna. Jag joggar bara på plan mark i princip, och det trivs jag bra med. Sen när jag väger mindre där emot hade jag med glädje testat backar. :)

VildaVittra
0

Uppförsbackar är faktiskt mindre jobbiga för knäna än plan mark, dock avsevärt jobbigare för flåset.

Jag skulle nog vila en vecka till och kanske ta inflammationsdämpande, för att sedan testa en promenad. Har det inte gått över då så kan det vara läge att uppsöka en idrottsläkare (man måste inte heta Carolina Klüft för att gå till en sådan).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bambinan
0

#5 Då måste det vara just mina knän som är extra känsliga i så fall, för jag känner att det är alldeles för mycket för mina knän i uppförbackar. Fast nedförsbackar är värre eftersom att jag landar så "tungt", om du förstår vad jag menar.

Glömde tacka för tipset om voltaren. :)

Jag har inte velat gå till läkaren med mina knän när jag haft så ont, för det har bara känts så dumt och på nått sätt "uppenbart" att en tjockis får ont om denne rör på sig. Och då kan jag väl tillägga att jag inte träffat de snällaste/seriösaste läkarna genom tiderna heller förvisso, eller att jag för den delen inte är värst förtjust i sjukhus, vårdcentraler, vita rockar och plåster. Men vem är det? ;)

VildaVittra
1

Du ska inte känna dig dum över din vikt, det är ju jätteviktigt att du får komma till tex en ortoped om dina smärtor beror på en felställning, eller till en sjukgymnast om du behöver hjälp med att stärka upp muskler så du får rätt teknik.

Visst finns det mindre finkänsliga läkare, om någon sådan säger något dumt så svarar du: Jag är inte här för att diskutera den viktnedgång jag ägnar mig åt, utan för de smärtor jag har i mina knän för att jag har börjat att motionera.

Majsbecka
1

Verkligen så fint och ärligt inlägg, åh.

Nu till våren kanske det kan vara en idé att börja cykla? Det är mer skonsamt för knäna än att löpa (har inte hållt på med träning så länge jag heller så någon får gärna rätta mig och jag har fel). Sen om du har tillgång till något badhus är ju simning den kanske mest skonsamma träning som finns :)

Paimon
0

Jag har problem med mina knän, haft det nu i 6-8 veckor och jag var faktiskt till sjukgymnasten idag och fick tips och övningar.

Det kan vara så att du har överansträngt eller fått en inflammation och rådet jag fick var vila, 10 dagars antiinflammatorisk behandling, 2 tabletter om dagen. Då funkar det med vanlig ibumetin eller liknande.

Sen skulle jag rekommendera att höra av dig till en sjukgymnast som kan undersöka och ge dig råd för det kan vara så att du behöver stärka upp knä-/lår-/vadmuskulaturen. Du kanske har pronation på fötterna, vilket är att du går på insidan av foten vilket gör att muskulaturen ifrån foten upp till knät vrider sig vilket kan skapa problem när man anstränger sig. Du kan även ha för korta muskler så du behöver stretcha ut dom. Så det finns många anledningar. Men kan nog tänka mig att allmänt eftersom du är otränad så skulle det nog vara bra med skonsamma övningar som stärker upp knät.

När det gäller träning så är cykling, crosstrainer, simning/vattengympa mer skonsamt för knäna.

Bambinan
1

#7 Tack, det känns bra att höra. :) Jag ska bättra på självförtroendet och stå på mig, och absolut söka hjälp om jag upplever problem med smärta.

#8 Tack, roligt att höra att ni tycker det. :) Och att det inte bara kändes som en lång never-ending story.

#9 Cykling kan funka, även om det inte är det roligaste. :) Det var ett gott förslag.
Angående sjukgymnasten - måste jag inte först gå till vårdcentralen? och sen skriver dem en remiss till ev. sjukgymnast? Jag kan väl inte komma i kontakt och få hjälp med undersökning av en sjukgymnast direkt? Hur ska jag gå tillväga?

Till simningsförslagen:
Jag kan i ärlighetens namn säga rakt ut att jag tyvärr inte kommer att börja simma, hur mycket jag än tycker om det. Så pass obekväm är jag att visa min kropp så lättklädd kring andra människor. Synd, men sant, och tyvärr funkar inte övertalning där. :) Men längre fram hoppas jag att jag ska våga sätta min fot på ett badhus, för det är ofantligt roligt att simma och bara allmänt befinna sig i vatten. Simma är dock verkligen något jag kommer att göra senare när jag känner mig mer bekväm med min kropp. :)

Tack för att ni är så engagerade och hjälper mig.
Jag uppskattar det verkligen.

VildaVittra
0

Jag tycker att en läkare ska titta på dina knän först, även om det går att öka sjukgymnast privat.

Angående simningen, så gå till när simhallen öppnar, det brukar bara vara jag och någon annan dåre i bassängen då (eller våra motsvarigheter i din stad). Så tidigt är det bara riktiga motionärer som är där, och de har inte tid att titta på dig, tro mig.

Paimon
0

#10 Jag ringde bara till VC om en tid till läkaren men till mig så sa dom att den sortens problem brukar dom skicka till sjukgymnasten direkt och om dom inte vet vad som är fel/misstänker skada så skickar dom vidare en till läkare. Så har du inte fått nåt trauma mot knät så du har en skada så brukar dom skicka en till gymnasten. Det är iaf min egna erfarenhet.

Jag vet inte exakt hur det fungerar på din ort/vårdcentral men där jag bor så har dom sjukgymnaster på vårdcentralen som jag ringde till och bokade en tid. Så testa och ring VC på måndag och kolla vad som gäller. Antigen får du en läkartid eller sjukgymnast.

Niiinah92
0

Jag har samma problem som TS. Har gått ner en massa i vikt men har fortfarande en del kvar. Började springa för ca 3-4 veckor sedan, ett lugnt upptrappningsprogram (10k for pink) för att skona kroppen och ÄLSKAR att springa men för snart en vecka sedan fick jag ont på insidan/baksidan av knäna så som ts beskriver och har inte kört någon träning alls mer än ett pass box igår men det har inte givit med sig. Känner det värst när jag kommer ner i ett visst läge exempelvis om jag ska ner på huk samt när jag går.

Jag inte ta voltaren och liknande då jag ska undvika NSAID-preparat. Mina skor ska vara riktigt bra skor men är inga löparskor, det ska förhoppningsvis inhandlas om 1½ vecka. Är det oki att hålla uppe ett par dagar till för att vila knäna? påverkar det hur långt jag har kommit i träningen, dvs tvingas jag börja om?

Bambinan
0

#13 Du beskrev smärtan i knäna bättre än mig. Precis likadant känner jag i knäna och i rörelselägena. På gott och ont, tack för beskrivningen! ;)

Åsa S
0

Vattengympa kan jag rekommendera med och enligt min erfarenhet så är de flesta som går på vattengympa +60 så det är få som har perfekta kroppar det är valkar härovar, håriga ben, rätt många kilos övervikt mm. på tanterna men ingen bryr sig faktiskt man går på vattengympa för man tycker det är kul inte för att stirra på andra människors kroppar. Och här där jag bor är vattengympan på tider då simhallen inte är öppen för allmänheten. Vattengympa är rätt bra motion, ingen belastning på knäna men man får en rejäl träning av både muskler och balans.

komet
0

Jag håller med….vattengympa är kanon. Beroende på var du bor så kanske du kan få en remiss till rehabbad med extra uppvärmt vatten. Där går garanterat människor med olika skavanker och jag lovar att alla har fullt upp med sina bekymmer och bryr sej inte om hur du ser ut. GO GIRL!

Bambinan
1

#15 och #16 Oavsett så övertalar det mig ändå inte, trots möjligheterna med remiss till rehab och tidiga morgnar delade med pensionärer. Men jag tackar för förslagen. :)