Träning för ryttare
((vet inte om det hör hemma här))
Om de finns nån som rider här inne - hur tränar ni?
Skulle även behöva tips på hur jag kan stärka mina ben( så jag får bättre koll och inte sitter och petar till hästen med skänkeln hela tiden utan kan ha benen stilla) och sedan min bålstabilitet.
så, nån som har tips på övningar (även med pilatesboll) som stärker benmuskler, bålstabilitet och mage? (:
Åh jag lämnar en kommentar här, är också ryttare och är i stort sätt i samma läge som dig!
Core träning är otroligt bra för bålstabilitet och mage, för lår så är nog löpning, cykling, djupa benböj etc.
Finns en hel del för lår, frågan är ju om du ska träna hemma, på gymmet eller någon annanstans?
Jag tänker precis som #2, Coreträning som stärker den inre bålstabiliteten. Plankor är oerhört bra! Kan göras på alla möjliga sätt, på golvet, mot pilatesboll, med knäna i marken, med fötterna i marken, på händer eller på armbågar, på sidan…
Jag rider inte själv (längre) men kan tänka mig att det är ganska mycket "muskelträning" och att du snarare behöver bli medveten om din kropp och vad den gör? Kanske lite yoga (typ fitnessyoga) eller pilates skulle vara bra?
För att du inte ska sitta och peta på hästens skänkel är det viktigt att du hel tiden sluter om hästen med benen och försöka sitta djupt ner i sadeln. Sedan för att träna upp benen är knäböj eller marklyft som är en helkroppsövning, men det är viktigt att dom utförs tekniskt korrekt för att undvika skdor. En annan övning som kan vara bra är sumomarklyft som tränar största delen insidan av låren. Raka (stelbenta marklyft) är bra träning för korsrygg, övre skuldrorna, coremusklerna, men främst baksida lår. en annan övning som är bra för baksida lår är liggande eller sittande lårcurl. Framsida lår tränar du i sittande bensparkmaskin eller "hockeyböj" vilket är bara halva knäböj (kan även utföras mot en coreboll bakom ryggen mot e vägg, då tvingas du även använda coremusklerna, rekomenderas verkligen)
Dom sneda magmusklerna är bra att träna upp också så som; sneda crunches, bålrotation med boll, rotation i en kabelmaskin.
Önskas ett personligt träningsprogram så kan du höra av dig till mig.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Tack alla! #2 vill gora saker hemma då jag inte har tillgång till gym, men hemma har jag crosstrainer, pilatesboll, yogagrejer och tyngdhantlar(tror deheter så) (:
jag cyklar till och från stallet 1mil dit och lika långt hem, brukar ta cykeln dit 3gngr i veckan :) Sen rider jag unghästar som kan få för sig att bli lite rädda ibland så jag försöker hela tiden ha balansen lite vid knäna så sitter jag bättre och hälarna neråt så blir benen stadigare och rygg och mage tränas när jag sitter rätt :)
på gymmet löptränar jag och tränar mage/rygg & armar.
benen tränas när jag cyklar till stallet så behöver inte träna de så ofta på gymmet :)
Detta fungerar för mig iallafall, lycka till!:)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
okej härligt, tack! :)