Den viktiga vilan
Vilan efter träningen är det så många som antingen glömmer bort eller struntar i helt i.
Varje muskelgrupp ska vila i minst 48 timmar innan man ska träna den igen. Om man styrketränar så ska man alltså inte träna ben och rumpa två dagar i rad. Vilan behövs för att musklerna ska hinna bygga upp sig igen efter ett träningspass.
Detta är det jag lärt mig, men det finns säkert många synvinklar på detta. Jag är mycket intresserad av vad ni ser på detta! Lämna en kommentar!
Kram Nea
Ja, det är ju under vilan man bygger muskler, det får man aldrig glömma!
Sen är det klart att vi återhämtar oss olika fort, men alla behöver vila i någon grad! Själv tränar jag 3 gånger i veckan (mån, ons, fre) och det är mitt absoluta max, då jag dels är helt otränad och dels dras med en sjuk och svag kropp. Andra kanske kan köra i princip alla dagar men hålla koll på de olika muskelgrupperna och kanske till och med vila under motionspass, något min kropp inte klarar.
Minimum av 48 timmars vila tror jag inte på. Jag tränar ofta med en vilodag emellan. Dock tror jag att en vila på minst 24 timmar är behövlig.
Vad gäller proteinsyntesen så brukar den ha nått basnivåer vid 48 timmar varvid "man" återigen vill höja den innan så sker.
Sedan kräver olika muskelgrupper olika mängd vila, likaså är det generella behovet av vila väldigt individanpassat.
Vad gäller muskeluppbyggnaden så sker den ju även under själva träningen.
Jag har funderat lite över detta också, jag är också relativt nybörjare inom detta område och mitt mål är viktnedgång och en stark frisk kropp, inte "muskelbygge" Jag tränar på gymmet 3 gg i veckan, dessemellan pass, simning och promenader. Så det blir ju i princip något varje dag. Vill tro att detta är positivt för jag mår så bra……eller?
#3 Såvida du tränar olika muskelgrupper de dagarna är det inga problem. Helkroppspass funkar ju också men då är det viktigt att verkligen låta musklerna ha en chans att återhämta sig.
Promenader och simning är inte särskilt påfrestande för kroppen så självklart kan du gå varje dag. Det är bara positivt att röra på sig, att vara stillasittnade mellan varje gympass är inte att rekommendera.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Hmm och jag körde ett combat (grupptränings)pass igår kväll, idag har jag träningsvärk i axlar, armar, mage..typ hela kroppen! Ska snart ner och gymma igen…men hur blir det då om det ska vilas i 24-48 timmar?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#5 Kör ett benpass?
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jo insåg det själv hehe…
Men nu blir det två dagars vila…ont i kroppen!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus