Nyttigt mjukt bröd?
Jag äter mycket knäckebröd, men känner att jag gärna vill ha en mjukt men hälsosamt bröd också.
Jag tycker att det är så svårt att veta vilket som är hälsosamt. Det finns ju så mycket att välja mellan :P
Jag köpte ett bröd idag verkade helt okej. Det heter Fazer balans harmoni.
Några tips? =)
Hur definierar du "nyttigt"?
Lever är ett "bra" livsmedel, rikt på bl.a. Vitamin A. Många skulle nog säga att lever är "nyttigt". Men hur "nyttigt" är det för någon med toxinska halter Vitamin A i kroppen att äta lever som bidrar med ännu mer Vitamin A?
Michael Phelps, en simmare, tränar hårt och har ett högt energibehov. Det har tidigare skrivits om hans 12000kcal diet. För honom är nog vitt bröd av raffinerat mjöl "nyttigt". Skulle han byta brödet mot potatis så skulle det troligtvis varit mycket svårare för honom att konsumera den mängd energi han behövde. För en man med en aktiv livsstil som är normalviktig så är ett energiunderskott inte speciellt "nyttigt".
Som du förstår så är ordet "nyttigt" svårtolkat.
Baka själv tycker jag är bäst. Använd grövre mjöl eller kanske pofiber och mandelmjöl. Annars tror jag danskt rågbröd kan vara okej, kanske frökusar. Ju mer hela korn desto bättre!
#2 Jag ska försöka baka eget med så småningom🙂
Men skulle gärna vilja ha tips på bröd man kan köpa.
Vad äter ni för bröd? Och varför?
Vi gjorde nyss ett rätt så nyttigt bröd, 2 dl mjöl/rågmjöl/vilket mjöl du vill 1 dl havregryn En halv dl solrosfrön/andra frön eller mix En halv matsked olja 1 tsk bakpulver 1 krm salt Knåda ihop, dela på 4 lika stora delar, 250 grader 10 min i ugnen ( lite längre om man har mörkare mjöl, ca 12 min). Detta är för 1-2 pers vill du ha för mer så ökar du ingredienserna
Lingongrova? :)
#5 Lingongrova är tyvärr inte så nyttigt som man kan tro. Kollar man på innehållsförteckningen är det mycket konstigheter i (diverse E-nummer) och både socker och sirap.
TS: Vill du köpa ett nyttigt bröd, välj då ett med så få ingredienser som möjligt och framförallt utan E-nummer. Rågmjöl före vetemjöl och så vidare, exempelvis Danskt Rågbröd. Det allra bästa är att baka själv - plus att det är kul och du kan ha i ungefär vad du vill. Kolla matbrod.ifokus om du är intresserad.
#4 glömde skriva, 1 dl mjölk också
Jag säger väl inte att man ska undvika direkt (det är nog i det närmsta omöjligt i dagens samhälle) men jag tänker som så att kan man välja något annat före det, så ska man (helt ovetenskapligt). Just de du tar upp kan jag inte säga något om, men E-441 är väl gelatin? Inget jag som vegetarian vill äta :)
Tack för all hjälp :D Jag ska se om jag kan baka eget bröd🙂

Eget bröd är det nyttigaste, för det mesta =) Bakade ett jättegott hemma hos mamma och pappa. Behövs en matberedare, men det var mängder med fröer och inget socker. Blev supergott och saftigt, ska leta upp det nästa gång jag är hemma.
Jag brukar variera mellan lite olika bröd, men oftast så blir det bara följande platta bröd:
250 g keso
3 ägg
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 msk linfrön
1 msk solroskärnor
1 dl sesamfrön
Blanda allt i en bunke, häll ut på en plåt och släng in i ugnen i 15 min på 250 grader. :)
Fler recept hittar du här : http://halsotips.blogspot.se/p/recept.html