Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1836 ggr
Michaela-N
0

Påbörja träning med dålig kondition

Hejsan, jag är en tjej på femton år som vill ta tag i träningen i vår/sommar. 

Gränsar till övervikt skulle jag tro, 168 cm lång och väger 66 kilo. Vill därför hitta en träningsmetod som passar mig. 

Jag går promenader varje dag men rör mig inte så mycket alls utöver det, förutom idrott i skolan en gång i veckan. Har därför inte någon bra kondition, blir snabbt andfådd.

Hur kan jag förbättra konditionen och träna på ett skonsamt sätt för kroppen, som bränner fett? Tänkte cykla, simma och löpträna när isen smält.

En kompis föreslog att börja gymma med henne. Tror dock inte att det är någon bra idé när jag är jättesvag och inte har någon kondition. Bör jag inte träna upp det innan jag gymmar?

Sen undrar jag också om någon vet om varför jag får problem att andas när jag joggar? Det samlas slem i lungorna och jag får ingen luft, blev alldeles blå i ansiktet sist jag skulle springa 3 km.

[Tassy]
0

Klart du kan gymma!

Det är en toppenstart skulle jag vilja säga. Själv föredrar jag att jobba upp min condis på crosstrainer, finns superbra program och olika svårighetsnivåer. 👍 andra gillar löpbanden etc bättre, det är ju en smaksak. Jag har problem med att springa, crosstrainer blir mer ergonomiskt för mig.

slarvigt
0

Crosstrainer brukar man ju säga att det är mer skonsamt mot knän etc, sådana brukar finnas på gym. I övrigt kan du också gymma, även om du bör börja långsamt och bygga upp en grundstyrka först. Annars kan det hända att du felbelastar. Detta har varit lite tålamodskrävande för mig - jag vill ju ta i! Men men, så småningom kommer man ju dit också :)