Vegetarisk protein
Jag äter just nu en detoxdiet som varar i några veckor. Det innebär bla att jag ska äta i stort sett vegetariskt. I vanliga fall äter jag mycket kött och mjölkprodukter som proteinkällor (mjölk äter jag inte heller under detoxen).
Det jag funderar på är bra proteinkällor jag kan äta under detoxperioden. Bönor äter jag mycket av, men tar kroppen upp proteinet lika bra som animaliskt protein? Hur ligger det till med fullvärdigt och icke fullvärdigt protein?
Jag tränar samtidigt så jag vill helst inte tappa muskler under denna period.
Protein behöver du i allmänhet inte bekymra dig jättemycket om. Det finns i så mycket. Det som kan bli problem är b-vitamin och järn. Vet inte vad du äter just nu, men läs på om de sakerna tycker jag!
Bra vegetariskt protein är bönor, linser och baljväxter överlag. Tofu är en bra ersättningsprodukt för kött om man inte vill äta soja/quorn. Sedan självklart ägg om du äter det.
Järn finns i bland spenat, svamp, fänkål och gröna bönor. Se till att få i dig tillräckligt mycket C-vitamin också, som hjälper till med upptaget av järn (exempelvis en grön smoothie på spenat/avokado/bär/apelsin). B-vitamin (som är flera olika egentligen) finns i nötter, ris, bönor, mandlar, avokado, jordnötter, banan, citrusfrukter. Just B-12 är dock knepigare att få i sig, men det finns i bland annat sojamjölk (om du får dricka det).
#1 Jag fick höra av en person i min klass idag också att det är viktigt att få i sig b-vitamin och järn. Jag äter rätt mycket bönor och ärtor som tydligen ska vara rik på b-vitamin, och även broccoli och spenat äter jag rätt mycket.
Jag äter allt utom mjölk, vete och annan mjöl, och rött kött. Det jag äter är grönsaker, bönor, fick och fågel ibland, ägg, hirs, råris, quinoa, havre, samt vegetariska bra fetter.
#3 Haha, jodå. Men jag tycker att det är värt att testa och se om det blir någon märkbar skillnad. Jag har diverse hudproblem som uppstått bara sådär, så jag ska se om det blir någon ordning på det med hjälp av detox. Det sägs ju att detox ska rensa kroppen på gifter och slaggprodukter. Värt att testa tycker jag!
#4 Att dricka aloe vera-juice är också bra för att rensa kroppen, min vän har blivit av med eksem i ansiktet sen hon började med det🙂
Jaså!😮Det får jag testa. Jag har druckit aloevera juice en gång, och det var jättegott! det har en speciell smak.
Ja, det är väldigt bra. Det ska tas på fastande mage minst en halvtimme innan frukost. Sen kan man även ta det på kvällen. Men det står där du köper det i från. Mycket speciell smak, de säger att om man tycker det smakar illa har man mycket gifter etc. i sig.
jaså! intressant.
Den jag drack var en aloevera som säljs i butiker gissar jag (fick den av min syste). Jag har sett den i en sushiresutaurang, så kanske den inte är samma kvalitet som den du syftar på som säljs i hälsokosten. Men det ska vara 50% aloevera i den så den borde vara okej tycker jag.
Okej. Den jag köper är 99,4% aloevera. Men 50% borde ju vara bättre än inget. Sen beror det lite på hur den tillverkas. Används hela plantan så måste vissa ämnen silas bort annars blir det lätt att man blir lös i magen.