Köpa längdskidor, behöver tips!
Jag har inte åkt längdskidor sen skolans friluftsdagar (vilket innebär att det var 15-20 år sedan) men har nu blivit sugen på att testa lite. Det är ju lite fel säsong för att börja nu, men det borde vara rätt säsong för att få tag i billig utrustning.
Det som gör mig fundersam är att jag är en sån där person som tänker att jag ska vara lite lättare senare (det är inte bara optimism, jag har minskat med 25 kg de senaste åren men står just nu lite stilla, ca 75 kg till mina 160 cm). Om jag går till en sportaffär nu och köper skidor, pjäxor och hela baletten men sedan går ner 5-10 kg tills nästa höst/vinter, har jag gjort bort mig då? Skidorna ska ju ställas in och anpassas har jag förstått, och även om jag inte tänker köpa superdyr utrustning så vill jag förstås att den ska fungera så bra som möjligt. Och jag har inte lust att vänta tills jag nått min absoluta idealvikt, då kanske jag aldrig får åka skidor ;-)
Ett alternativ är förstås att vänta och kanske titta på begagnade skidor till hösten, men köper jag nu så hinner jag kanske med några åk innan snön smälter… och jag får mer för pengarna på rean.
Hoppas att det finns någon därute som har tips om hur jag ska göra!