Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 22448 ggr
[luneri]
157

Svullen fotknöl

I snart 6 veckor har fotknölen på högra foten varit svullen. Jag har inte ramlat eller så. Enda anledningen jag kan komma på att den blivit så är pga träning.

Nu den senaste tiden upplever jag som att smärtan blivit lite värre. Den uppstår när jag har gått en stund och framförallt om jag har jag skor med klackar trots väldigt liten klack(använder det bara ibland). Smärtan ligger runt fotknölen men också direkt på knölen. Förr hade jag bara smärta i runt knölen men nu sträcker den sig även upp över benet (1 dm ungefär).

Jag var hos vårdcentralen idag och de sa att jag hade fel belastning i foten och behöver gå till en ortoped. Jag har tidigare haft dåliga erfarenheter av vårdcentralen så jag litar inte fullt ut på dem.

Är det någon som haft liknande problem eller någon aning om det kan vara en felbelastning eller om det beror på något annat?

Jag ska i övrigt kontakta en ortoped, men tänkte att det kan vara bra att höra mig för ändå. Aldrig fel att vara uppmärksam.

Att jag väntade sålänge var för att jag avskyr att gå till läkaren och så visar det sig att det inte är något fel. Tänkte att det kanske går över av sig själv.

sunnymybunny
8

stukade foten för någon vecka sedan de gjorde grymt ont i ca 4 dagar men sen var det väl typ normalt igen, tänkte inte mer på det men nu har jag fått sjukt ont på fotknölen och jag är ganska svälld, och som du säger går värken upp i benet.

undrar jag med vad detta är!? Känns ändå inte som någon felbelastning i mitt fall heller tycker jag..

Ja alla kunniga vad ska man göra?

[luneri]
0

Har du haft problem med höft eller knä på samma ben som din fot är svullen? Kanske det kan vara en orsak som påverkat även foten. 

Jag fick en överbelastning i knät, senare fick jag värk i högra sidan av ländryggen, och nu senast högra höften. Allt på höger sida, så undrar om det har en koppling. Min fot märker jag inte av längre. knölen ser tjockare ut, men jag har inte ont. Så något är det som inte stämmer med min högra sida…. Men jag som vanligt drar mig för att söka hjälp om jag inte är sängliggande dvs. Så jag försöker lösa problemet med träning, pilates osv. som stärker musklerna.

Nali
1

Det låter som att du kanske trampar fel när du går alltså att du kliver inåt med foten? Eller så är det så att du har trampat snett/fel när du tränat och därför kanske fått någon överbelastning på sidan av foten. 

har både du och #1 fortsatt träna efter att ni fått ont? Tänker på att #1 skriver att hon stukade foten men att smärtan gick över, har hon fortsatt träna så kan hon ha överbelastat benet igen där hon möjligvis stukade det första gången. 

Ett tips är att kanske ta det lite lugnt och kolla läget med foten, vill ni verkligen träna kanske ni ska prova lite övningar som är mindre belastat på benet men också övningar som håller igång benet (t.ex. promenera/springa lätt på löpband). Blir det inte bättre efter några dagar så ska nog läkare sökas.

[luneri]
0

Det är möjligt, när jag gick hos sjukgymnasten för mitt knä påpekade hon att jag gick inåt med fötterna, alltså jag var lätt kobent eller vad det heter. Jag funderar emellanåt hur belastningen är fördelad på fötterna som jag fick lära mig av sjukgymnasten. 

Jag tränade även om jag hade ont, jag kan vara rebellisk när det gäller att lägga av med träning mot min vilja, men sedan hade jag ett uppehåll av annan orsak. Efter det har jag inte funderat mer på foten, och jag upplever ingen smärta längre, men den ser tjockare ut…