Träningsupplägg
Funderar på att lägga in mer styrketräning i mitt träningsschema, men är osäker på om jag går på för hårt/för ofta för kroppen. Har tränat 5ggr i veckan i 4 veckor (5e veckan nu) och innan dess 2-3 ggr i en månad. Just nu ser mitt träningsschema ut såhär:
måndag: pingisträning (90min)
tisdag: löpning intervall (ca 30 min)
onsdag: pingisträning (90 min)
torsdag: löpning intervall (ca 30 min)
fredag: vila
lördag: löpning intervall (ca 30 min)
söndag: vila
Funderar på att lägga in 20-30 min styrketräning (hemma) 3 dagar i veckan, förmodligen på pingisdagarna och en vilodag. Är fortfarande ganska nybörjare på det här med träning så vill gärna höra andras mer erfarnas åsikter. Blir det för mycket med styrketräning på mitt vanliga schema eller borde jag testa? Förstår att det är väldigt individuellt men vill som sagt gärna höra andras tankar :)
Länka då gärna eller ge tips på styrketräningar som man kan göra hemma utan vikter! :)
Jag tycker absolut du kan lägga in lite styrka, den styrketräningen kan öka muskelvolymen så att du orkar mer i löpningen också. Jag skulle satsa på övningar som verkligen stärker och bygger upp kroppen såsom plankor och utfall. Lita på att kroppen säger ifrån om det blir för mycket träning, bäst är alltid att testa och se.
Kan du inte byta ut en springdag till att göra styrkeövningar? Köp ett gummiband för det är grejer det. 😃
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Tro mig ingen fara om du lägger in styrka och som de andra säger så kan du ju byta ut ett löp pass mot styrka. Jag räknade ut att du tränar 4h och 30 min varje vecka. Själv tränar jag 8-9 timmar varje vecka och tycker att jag fortfarande inte går ''maximum'' på min kropp, men sen är vi ju alla olika och frågan är hur länge du har tränat.
Som #1 sa så att satsa på övningar som stärker kroppen är väldigt bra men om du har möjlighet gå på ett pass med en ledare (typ friskis och svettis) eller fråga en tränare i gymmet om de kan hjälpa dig till en början då det kan bli farligt för din kropp om du lyfter fel. I värsta fall kan du skada dig rejält.
Lycka till!
Det finns massa styrketräningar att göra utan vikter hemma. :) Sök på youtube så får du en bra guide på hur du gör övningarna också.
#3: Hur mycket träningen ger beror även på hur hårt man tränar under passet. Någon som tränar 5 timmar i veckan kanske kör lika hårt under dessa 5 timmar som någon som kör 10 timmar i veckan.
Kramar från Maria 
Medarbetare på Träning iFokus.
#4 väldigt sant, dock försöker jag köra så tuffa pass som möjligt därför skrev jag också ''vi är ju alla olika'' då vissa kör mindre tufft och andra mer 😃
#2 Satsar mest på konditionen då jag hoppas kunna vara med på ett lopp till våren så stryker helst inte löpningen :) Men tack för tipset om gummiband, tror mamma har ett från sjukgymnasten, kanske kan sno det ;)
#3 Tack så mycket för dina tips! Tyvärr har jag varken tillgång till F&S, tränare eller vikter, så kör med kroppsvikten än så länge! :)
#4 Tack för ditt tips!