Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 957 ggr
ebowie
0

Träningshjälp?

Hej alla träningsduktiga!

Jag skulle behöva hjälp med min vikt nedgång. Jag skulle gärna vilja gå ner omkring 10-15 kg till slutet av juni. Just nu ligger jag på 77 kg och är en 16 år gammal tjej. Min längd är förövrigt 168 cm. 

Jag har tänkt att göra så här: 

60 situps per dag (30 morgon, 30 kväll i tre set) 
45 min kondition i form av Crosstrainer eller powerwalk plus styrketräning 45 min (detta ska göras tre gånger i veckan)
45 min sim en gång i veckan.
De andra dagarna kör jag powerwalk 30-45 min. 
Eventuellt en vilodag. 

I samband med detta har jag slutat ätit godis och andra sötsaker. Jag dricker heller inte läsk. Sallad försöker jag få med mycket till varje måltid. Jag ska bara äta tills jag är mätt och inte småäta. 

Låter detta rimligt? Något som jag är helt ute och cyklar med? Andra tips? Andra som lyckats på andra sätt? 

Det jag vill är i alla fall att gå ner och hålla vikten nere. Inte jojobanta.

iwannabecool
0

jag är ungefär i samma läge som dig, jag lägger in en "tass" här :)

mharya
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte du behöver gå ner mycket i vikt. Sträva efter att äta hälsosamt och träna regelbundet så kommer du få "din kropps" vikt, eller strunta i vågen helt och titta i spegeln istället. Vi är alla byggda olika och hur vi ser upp beror på hur mycket vi tränar, vad vi äter etc. (Se bilden jag bifogar! Nu menar jag inte att du behöver se ut som hon på bild nr 2, båda har fina kroppar, vad man äter hur mycket man tränar spelar en stor roll i hur kroppen ser ut. )

Det är viktigt med vilodagar, ha minst en per vecka. Det är lätt att tröttna i början av träningen, sätt som mål att träna tre gånger i veckan till att börja med. Det kommer att ge resultat. Dels för att hålla motivationen uppe och dels för att det är viktigt att inte köra för hårt i början. Powerwalk/promenader är dock något du kan ta varje dag, det är jättebra vardagsmotion.

Ang. mat är det jättebra att du ska sluta med sötsaker och läsk. Jag har själv gjort det och jag mår så sjukt mycket bättre. Det är dock jobbigt och det krävs diciplin, såväl inom träning. Ät gärna många gånger om dagen mindre portioner istället för mycket några gånger om dagen. Använd dig av såkallad "clean-eating", undvik snabb- och fet mat så gott det går. Frukt är jättebra att äta när du är sugen eller som mellanmål! 

Om du behöver hjälp med träning/kost så får du gärna fråga mig via ett PM. :)

Kramar från Maria Hjärta

Medarbetare på Träning iFokus.

Nali
0

Träningen du har förberett låter absolut bra och kommer sakta men säkert ta dig till den vikt du vill väga. Som #1 sa så ät mycket frukt och grönt och se till att äta så du inte svälter dig.

att träna crossfit är väldigt bra också om man vill gå ner i vikt eller köra något militärstuk som träning, vill du få mer tips och råd eller olika övningar så kan du PMa mig självklart kan alla här göra det som är intresserade.

ebowie
1

#1 skönt att höra att det inte bara är jag! haha! 

#2 & #3 tack så hemskt mycket för bra och givande svar! Kommer PMa er så fort jag undrar något. Tack igen!