Träna med astma
Jag tar på läkarens inrådan en eller två puffar av min inhalator innan jag tränar (annars blir jag tjock i halsen och känner blodsmak när jag andas). Och det fungerar jättebra när jag tränar cardio. Springer med "lätthet" 4km, till skillnad från att inte ens klara 1km tidigare.
Men nu har jag börjat träna på gym också och känner mig lite förvirrad över hur jag ska lägga upp det hela..
Jag brukar köra 15-20 minuter på crosstrainern för att värma upp och bättra på flåset och sen styrka 45 min och till sist 10 min crosstrainer/roddmaskin/cykel för att avsluta det hela. Känns bra under uppvärmningen och nedvarvningen, men när jag tränar styrka så blir jag så sjukt skakis att jag knappt klarar att göra vissa av övningarna. Det är inhalatorn som gör mig skakis, men det jag funderar över är hur den påverkar träningen.
Blir träningen mer effektiv i.o.m. att syreupptagningen blir bättre? Eller blir den sämre för att jag är skakis och därmed "svagare"?
Några tips på hur jag kan få ut det mesta av min träning? Jag ogillar verkligen cardio så kör det endast för att få igång flåset och gå ner i vikt samt uppvärmning/nedvarvning. Så att lägga upp ett helt pass med bara cardio känns inte roligt alls..
Varför inte göra en lågaerob uppvärmning, sen köra styrketräning för att efter det ta inhalatorn och köra något flåsförbättrande?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jamen vad smart! En sån enkel lösning haha. Vad dum man känner sig nu
Ska absolut prova det nästa gång!