Vad krävs?
Hej!
Ligger just nu och har feber och plågar mig med att titta på vältränade tjejer som dansar zumba och tränar på tv. (jag är så sugen på att träna, men orkar inte ens resa mig upp ur sängen)
Detta är ett klipp från ett av tvprogrammen jag såg:
http://www.mtv.com/videos/misc/836593/zumba.jhtml
Tjejerna i detta klipp är väldigt vältränade!
Får jag lov att be er om hjälp även om det är p.g.a utseende som jag vill träna? (Vet att jag hade mått mycket bättre av att träna också) ;)
Så. Jag är beredd att träna hårt. Bara jag vet vad som krävs för att jag ska nå mitt mål - vilket är att få bort fettet på mage, lår (vet att det inte går att "punktförbränna") Och få en vältränad mage, kanske även 6pack.
Allt detta innan 16 Juni då jag troligtvis åker på solsemester. (för första gången i mitt liv!)
Har fått råd här förut om negativ energibalans, att äta mindre än jag gör av med, för att få bort fett. Betyder detta att jag måste börja räkna kalorier och sånt eller hur kan jag hålla koll på detta?
Och, om jag äter som jag gjorde innan jag började träna nu när jag väl tränar, blir inte det en negativ energibalans då eftersom att jag lär behöva mer energi om jag tränar än om jag inte gör det?
Sen.. Hur mycket behöver jag träna för att nå mitt mål innan deadline?
Jag förstår ju att detta är väldigt individuellt.
Jag är 187 cm lång och väger ca 82 kg (kvinna).
Jag är inte tjock men fettvalken på magen verkar bara växa..
Går det att säga ungefär hur mycket jag måste träna för att nå mitt mål?
(Jag har inte råd att gå till någon personlig tränare eller nån kostrådgivare som tar betalt osv)
Jag är jättetacksam för svar! Det känns jobbigt att inte veta hur jag ska göra!
Mvh
Jag ställer några motfrågor till dig. Vad har du tänkt att träna? Är det gym du vill gå på, eller tänker du något mer "sportigt"? Hur mycket tid kan och vill du lägga på din träning? Vad är du beredd att lägga om i ditt liv för att uppnå dina mål? Vad har du för förutsättningar? Hur äter du idag? Det är inte bara kalorier som utgör vår mat, det är så mycket mer. Visst kan du smälla i dig 200 gram Marabou och säkert gå ner i vikt för att du hamnar på ett underskott, men det är bra mycket bättre att lägga på lite extra kalorier och äta bra mat, mycket mat och framförallt mat som ger dig energi i träningen och vardagen!
Hjälper dig jättegärna att komma igång och hjälpa till, men om du svarar på frågorna i början av mitt inlägg så får nog både du och jag ett hum om hur mycket tid och energi du vill lägga på det här!
Helst hade jag velat vara med på sportlife där dom har massa zumba och olika träningspass, men jag har inte råd med det.
Det finns ett till gym här som ligger i samma lokal som simhallen och där får man tillgång till både simhall och gym för en billig peng, så det tänkte jag satsa på.
Jag går på gymnaset, sista terminen innan studenten. Har en del plugg men jag borde ju hinna att lägga en timme eller två varje dag på träning.
Jag slutar skolan 15:30 mån, tis, ons och före lunch på torsdag och fredag. Börjar alltid 08:30.
Hur menar du med "lägga om i mitt liv", och vilka förutsättningar menar du? Jag är frisk i övrigt, förutom att jag har feber nu.
Jag äter oftast ett ägg och en skål yoghurt med flingor till frukost.
Sen skollunch som inte brukar vara sådär supergod. Det är mycket ris och pasta och väldigt lite grönsaker att välja på.
Sen brukar jag äta när jag kommer hem typ kyckling och pasta.
Och om jag blir hungrig senare så blir det kanske en smörgås eller yoghurt.
Ja jag äter mycket pasta, ris, bulgur och liknande, men jag tycker det är svårt att veta vad jag ska äta annars till den där kycklingen (t.ex.)
Sålänge jag vet att det jag gör gör skillnad och att det kommer att bli ett bra resultat så kommer jag vara mer motiverad att verkligen göra det.
Ställ gärna mer frågor om det behövs!
Kan även tillägga att jag inte äter godis eller chips. Dricker sällan läsk heller.
Det jag menade med förutsättningar var detta med gym och hur ditt liv ser ut, alltså skola\jobb. Du verkar ju ha allt för att kunna klara av det här!
Hur lång tid det kommer att ta är omöjligt att säga, eftersom alla kroppar reagerar olika på träning. Vissa bygger lätt muskler, för andra tar det längre tid, och en del så verkar det knappt hända någonting på alls.
Du verkar vara allätare (?) och så länge du känner att din kropp klarar av det så tycker jag att du ska fortsätta med det, men kanske försöka byta ut kolhydratkällorna (pasta, ris) mot fullkornsalternativ där det går. Det mättar bättre och innehåll mer fibrer. Välj tex pasta som tar lång tid att koka. Vill du ta bort dina kolhydrater helt och hållet vissa måltider, så fyll ut med grönsaker! Broccoli, blomkålsmos/ris, zucchinipasta, en stor sallad med avokado… Ät så naturligt som möjligt, så lite modifierat som möjligt (exempelvis ris är bättre än pasta). Skolluncher brukar vara knepiga. Man får göra det bästa av situationen där helt enkelt, och välja de bästa (minst dåliga?) alternativen. Kanske det finns vegetariska alternativ?
Angående träningen: kanoners med ett gym- och simkort! Omväxling förnöjer. Hur pass tränad är du nu? Om du är "nybörjare" eller ombörjare, så börja med kanske två helkroppspass i veckan med basövningar för hela kroppen. Sedan kan du dela upp det i över/underkropp, underkropp och framsida/baksida överkropp. Lägg in ett par konditionspass (om du tycker det är roligt, annars är intervaller mellan övningar kanoners!)
Tips på ett bra kom-igång probgram med bra övningar tycker jag. Tränar inte själv efter det men det är bra basövningar och du får med hela kroppen :)
http://www.svensktkosttillskott.se/#!artiklar/kom_igang_program_for_tjejer
Det ovan är fördelat på tre dagar, och där emellan är det inte helt fel att simma, springa, cykla eller liknande.
Och kom ihåg att måtta nu före du börjar och sedan nån gång då och då, så ser du om det händer något - vilket det absolut borde göra :)
Lycka till!!
Så det finns faktiskt en chans att jag kommer se toppensnygg ut innan semestern? 
Jaa jag äter allt. Hur märker man om kroppen inte klarar av det?
Vi brukar ha ett vegetariskt alternativ som också brukar vara godare än de vanliga alternativen.
Just nu är jag inte alls tränad kan man väl säga. Jag har aldrig fått motivation nog att börja, men semestern blev som en slags kick nu!
Hur lång tid tar ett pass ungefär? Såklart individuellt men..
Och hur länge ska jag hålla på med dessa helkroppspass innan jag går vidare?
Konditionspass. Simningen räknas dit eller? Eller ska jag lägga till jogging/löpning också? :) Om det hjälper till så visst!
Kan du förklara intervaller mellan övningar?
Förlåt, jag är sån nybörjare! Men motivationen finns där nu!
Tack för all hjälp!
#6 Du märker det oftast genom att magen sväller och gör ont och saker och ting inte kommer ut som det ska.
Runt en timme med uppvärmning och nedvarvning, sedan mer eller mindre beroende på hur mycket man vill köra och hur länge! Men en timme är ett ganska bra riktmärke.
Kör på det ett par tre veckor tills du känner att du är trygg i övningarna och i din kropp (att du känner att du klarar av det). Då går du vidare och delar upp det i mindre och mindre delar. Till sist kanske du kör ett pass med bara axlar och mage, ett annat med bara Biceps och rygg, och så vidare. När du kommer så pass långt finns det en hel värld med övningar och skolor angående vilka muskler man ska köra tillsammans och hur, var, när. Men det är en bit kvar.
Allt som du blir flåsig av och som höjer pulsen är konditionsträning! Sedan blir man inte automatiskt bra på att springa för att man kan simma kilometern på en kvart (exempelvis).
Med intervaller mellan övningar menar jag tex såhär.
Uppvärmning
Övning, exempelvis marklyft
Intervaller på exempelvis löpbandet - spring 20 sek, jogga 10, spring 20 sek, jogga 10, spring 20 sek, jogga 10 (du får upp pulsen helahela tiden och det SKA vara jobbigt). För längre intervaller kanske du kör 1 minut springa, 1 min jogga, 1 min gå… osv. Om du har en smartphone kan du ladda ner en app som heter ungeär Tabata Timer. Då kör man i block om 20/10 sek x 8. Så du har 4 minuters tungt arbete framför dig med 20 sek spring och 10 sek jogg/gå.
Övning, exempelvis squat
Intervaller
Övning
Intervaller
Övning
Nedvarvning
Tänk på att intervaller är jobbigt. Det kan vara bra att bygga upp en grundkondition innan, så du kanske tar konditionsdelen innan passet som uppvärmning och skippar intervallerna i början.
Tack så jättemycket båda två! :D
Nu börjar jag bli bättre från min hemska förkyldning så nu ska jag bara handla massa (bra) mat och köpa gym+simkort!
Sen får jag göra nåt slags schema så att jag inte kan ligga hemma och slappa för mycket!
Tack igen! 
lchf 3-4 mån ihop med styrketräning hade nog gjort susen