Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1284 ggr
Jojsan
2013-02-03 16:35
0

Maten, tips?

Jag har på senare tid påbörjat min träning igen som har legat på hyllan ett tag. Just nu tränar jag ca 5-6 gånger i veckan. Det varierar vad jag gör men jag är ofta ute och joggar, alt. promenerar och de övriga dagarna följer jag olika träningspass och gör vissa övningar. Men det blir ungefär en timmes träning varje gång.

Nu kommer jag till maten. Jag vet att maten är jätteviktig när man tränar och det är det som stör mig. Jag har nyligen flyttat till Frankrike (sen i September förra året) och den senaste månaden har jag varit tvungen att bo hos min pojkvän, som bor hemma hos hans föräldrar. Det är jättesnällt att föräldrarna låter mig bo här tills jag har hittat ett jobb och en egen lägenhet och därför känner jag inte att jag kan kräva särskilt mycket när det gäller maten. Men de äter verkligen inte som jag är van vid och som jag behöver för min träning. Det finns nästan aldrig grönsaker och det är ofta bara pasta eller vitt ris, med en hamburgare, köttbit, ibland fisk. Grönsaker i princip aldrig, och då menar jag, det finns inte ens i huset så att jag kan tillaga det. Till frukost i Frankrike äter man oftast bara sötsaker, som kakor, bakelser och liknande. Till frukost vill jag verkligen inte äta sötsaker som dem, så det blir ofta bröd om de har det hemma (men alltid bara vitt bröd).

I det stora hela äter de rätt så onyttigt och inte alls som jag är van vid och skulle behöva för min träning. Då undrar jag, vad kan jag göra för att göra det bästa av situationen? Av vad ska jag äta för att hålla mig lite nyttigare? Mindre portioner, mindre kolhydrater och mer av proteinen? Ja, sammanfattat skulle jag behöva hjälp på hur man kan äta mindre nyttiga maträtter på ett nyttigare sätt för att det skall hjälpa min träning?

LaSadie
2013-02-03 21:47
0

Pja, det jag kan tänka mig är att du drar ner på kolhydraterna och äter mer protein. Kanske du kan köpa grönsaker själv för att komplettera, tex som morötter, broccoli osv.?

[westerlind]
2013-02-04 09:10
0

Nu vet jag inte hur det fungerar i Frankrike, men kan du inte erbjuda dig att följa med och handla och laga maten ett par gånger i veckan? Då kan du "smyga in" nyttiga råvaror utan att någon tar illa upp.

Är inte det möjligt så försöka att dra ner på de värsta kolhydratsbovarna (pasta och ris), föreslå fullkornsalternativ. Eller som LaSadie skriver, om du har möjlighet så köp dina egna grönsaker och frukter själv för att komplettera.

RobinEH
2013-02-05 23:24
0

På vilket sätt påverkar kosten din träning? Vitamin- och mineralbrist är aldrig bra, men att sammansättningen av din kost på något sätt skulle påverka din träning tror jag inte. Har du ett energiöverskott till följd av kosten?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojsan
2013-02-07 17:58
0

#1 och #2 Ska tänka på det, och dra ner på kolhydraterna. Jag ska se om jag inte kan övertala dem lite nyttigare alternativ till mat också.

#3 Jag menar att kosten påverkar mitt resultat av träningen, inte direkt träningen. Jag tränar för att få en bra hälsa och då vill jag äta bra mat också.

RobinEH
2013-02-09 17:49
0

Du får alltså inte i dig essentiell mängd micro- och macronutrienter?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa