Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 4719 ggr
Stephanie
0

Träna utan mat?

Visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka rubriken, men ändå Tungan ute

Igår blev min dag lite knas, och det enda jag fick i mig till lunch var lite keso och en halv banan (som egentligen var tänkt som mellanmål). Mellan 12-17 var det enda jag fick i mig en banan. Sen tränade jag i 45 min kanska hårt. Var förstås helt slut, men det var ett pass jag var inbokad på, så det var bara att gå Flört

Idag känner jag mig helt mörbultad. Jag har verkligen ont i varenda cm av mig. Det känns lite skumt om det bara skulle vara träningsvärk, så kan det ha bero på mitt dåliga matintag i kombination med träning igår?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Katthemsmatten
0

Att träna utan att ha ätit normalt är inte den bästa idén eftersom musklerna behöver bränsle för att kunna leverera och för att dessutom kunna bygga upp sig. Men ibland blir de så ändå.

Hoppas att du åt någonting vettigt när du kom hem. Glöm inte att om du ätit dåligt har hjärnan inte fått i sig de kolhydrater den behöver för att fungera, så jag hoppas att du inte lät bli kolhydrater.

Att du känner dig mörbultad kan antingen vara den kombination du själv gissar på i ditt inlägg, men kan också vara en begynnande sjukdom. Det har inte med det bristande matintaget att göra i så fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Stephanie
0

Meh, jag vill inte bli sjuk ju Rynkar på näsan Känner mig inte det minsta sjuk än i alla fall, så jag håller tummarna.

Ang maten så åt jag ett lass pyttipanna med två stekta ägg. Kunde kanske valt nåt nyttigare än gräddstuvad, men det är gott! Flört

Tack för ditt svar!

Katthemsmatten
0

Kokta ägg hade ju varit bättre (och inte gräddstuvad pytt), men ibland slår reptilhjärnan till på oss alla. Flört

Om du inte känner dig det minsta sjuk nu så var det säkert bara så att du tagit ut varenda reserv i musklerna.

Stephanie
0

Pyttipanna gick under "lättast möjliga" att tillaga, därav valet av mat ^^ Och för mig är det krav med stekta ägg till pyttipanna. Men jag äter kokta ägg till frukost i stort sett varje dag Glad

Katthemsmatten
0

Det är ju de dagliga goda vanorna som är bra för musklerna, inte de enstaka avhoppen från den goda vägen. Och visst ska det vara ägg till pytten. Helst rödbetor också - tycker jag.

Stephanie
0

Sant, har börjat skriva in vad jag äter i ShapeUp-appen och det får ju lite rolig effekt på mig - jag börjar äta mer än vad jag gör vanligtvis, för jag blir så medveten om hur lite jag får i mig!? Kommer knappt upp i 1000 kalorier per dag, och då går jag ändå omkring och är proppmätt hela tiden! Försöker dock ändra om vad jag äter, öka på proteinet och minska på kolhydrater och fett.

Katthemsmatten
0

Den appen ska jag ladda ned. Tack för tipset.

Men att du inte kommer upp i mer än 1000kcal per dag låter inte så bra. Du får nog titta litet på vad du äter så du får i dig litet mer energi.

Stephanie
0

Nä, det är inte så bra nej, men jag vet inte riktigt vad jag ska äta mer heller. Jag tycker att jag vräker i mig mat som bara den Tungan ute

[Aquelegia]
1

Man måste äta bra både innan och efter träningen! Kanonviktigt framförallt att äta efteråt för annars tar kroppen från sig själv= tar från musklerna. Du föbränner alltså muskler istället för att bygga upp. Därav du är "mörbultad"

Stephanie
0

#9 Aha, ja det låter ju rimligt! Men efteråt åt jag ju i alla fall.  Glad

LoAEmma
0

Här är en till som äter för lite! 
Bra frukost men sen blir det lite som det blir… Idag hårda mackor med korv på samt ett glas mjölk till lunch. Inte tillräckligt.
Jag håller på med viktminskning och ska ligga på ca 1300 kcal per dag, visst jag kommer upp i det för det mesta men inte nog med mättande mat.

Har dock en fråga som jag slänger in här; Om jag sover länge på morgonen och äter frukost först vid 11, kan man då hoppa över lunchen och ta ett mellanmål innan middagen? Och sen ett mellanmål till… Eller ska man trycka in fem mål om dagen även om man är uppe bara i 12 timmar?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

RobinEH
2

DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) beror inte på ditt kostintag. 

Kroppen har tillräckligt med bränsle för att leverera. Att vissa känner ett behov av att äta innan de tränar beror oftast på vana och personlig preferens.
Att hjärnan skulle lida brist på kolhydrater stämmer inte. Kroppen kan tillverka glukos via glukoneogenesen och därav är det inte essentiellt med dietära kolhydrater.

#2&3 

Gräddstuvad pyttipanna är det inget fel med.

Vid träning hamnar musklerna  i en negativ proteinbalans. Vill man inte att detta skall ske så skall man aldrig träna, samtidigt som man skall äta mycket. Men visst, äter man inte efter träning så kommer kroppen inte att vända den negativa proteinbalansen till en positiv energibalans, fast då talar vi om att svälta sig. 

Nej, det låter inte alls rimligt.

Det spelar ingen som helst roll hur ofta du äter så länge du når den kalorimängd du siktar på. Att man skall äta ett visst antal måltider om dagen eller med inom ett visst intervall är ett hittepå av personer som inte förstår kroppens fysiologi.

Rent generellt så ser det ut som att du (TS) äter något av en "svältkost". 1000kcal/dag täcker med största sannolikhet inte ditt energibehov. Att sedan välja att dra ner på fett och kolhydrater är kontraproduktivt för att åtgärda anorexi.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Stephanie
0

#22 Vad beror det på då?

RobinEH
0

Mikroskopisk trauma på muskelfibrerna, vilket resulterar i en inflammatorisk respons.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Stephanie
0

#14 Men varför fick jag det?