Platt mage, snabbt?
Jag funderar på att skaffa en navelpiercing(försöker övertala mina föräldrar….), bara det att jag har ätit väääldigt onyttigt och inte tränat så mycket den senaste tiden och det märks…
Det sägs att man kan äta vanligt men lite mer grönsaker. Tugga långsamt. Dricka mycket vatten osv. Men stämmer det att man inte får platt mage av situps? 
Jag är 13år (fyller fjorton i sommar
).
Såå, jag undrar om det finns någon som har något bra tips på hur man får en platt mage ganska snabbt? :D (eftersom jag inte får gå på gym så vore det bra om jag kunde göra det hemma eller ute)
Juste, jag glömde fråga en sak. Jag cyklar till och från skolan med ryggsäck med maassor av böcker + skoldator. Är det en bra träning om man cyklar lite snabbare än vad man brukar?
Elr finns det något annat sätt? :)
Du kan börja att gå till och från skolan istället för att cykla. Vad äter du till fukost exempel? Där brukar man oftast kunna göra några ändringar för att minska i fett%.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Jag äter inte frukost, har jag tid så brukar jag ta ett glas juice.Brukar gå och lägga mej försent och så pallar jag inte gå upp och så hinner jag inte med att äta. Vad är bra och äta på morgonen, innan jag går till skolan? :)
Börja skapa bättre rutiner då. Men som jag har skrivit i tidigare inlägg så käkar jag 250g keso med en näve hallon, en näve nötter och en sked hela linfrö. ibland tar jag även ett kokt ägg. Och 2 kapslar Omega3.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Eftersom att du är så ung så växer du ju fortfarande och bör inte banta och grejer men du kanske kan ge exempel på vad du brukar äta på dagarna? En del grejer kan man ju förbättra i sin kost, t.ex äta mer grönsaker som du nämnde. Alltså istället för att ta en hel tallrik med 50% pasta och 50% köttfärssås så kanske man tar lite mindre och slänger på grönsaker istället. Så har man fortfarande lika mycket mat på tallriken men det blir lite nyttigare. Ev. kan man behöva lite extra grönsaker om man inte känner att det mättar lika bra som den andra maten.
Frukost är viktigt att äta och det bästa är att äta något du håller dig mätt på länge. Om du vill ha macka till frukost så är det bättre med grovt bröd än med vanligt vitt bröd. Om du vill ha gröt till frukost så är det bättre med havreygryns gröt än risgryns gröt. Någon god müsli (inte med en massa socker som typ Start) med yoghurt, ägg t.ex. Men viktigast är att du får i dig något över huvud taget på morgonen så ät något du känner att du hinner och vill käka
Godis och andra sötsaker kan vara bra att dra ner på om man äter väldigt mycket, kanske begränsa så att man bara äter på fredag och/eller lördag.
Nej man får inte platt mage av situps. Du får starkare magmuskler men fettet ligger kvar utanpå. Det går inte att punktförbränna och få mindre mage, man får motionera mer och sen så kommer man gå ner i vikt men inte nödvändigtvis först där man vill. I början kanske man får smalara lår eller armar men allt eftersom man fortsätter gå ner i vikt så försvinner mer fett från olika delar av kroppen. Du kan t.ex börja promenera i rask takt, jogga eller simma. Men även om inte situps och andra övningar för magen gör den mindre så blir den fastare eftersom att man bygger upp muskler.
Men det kanske är det du är ute efter, bara trimma magen lite? Vi tjejer har ju en tendens att se saker i spegeln som inte stämmer, antagligen så syns det inte så mycket som du tror att du inte tränat på ett tag. Men att röra på sig mer är alltid hälsosamt så länge man både äter och mår bra
Har samma problem som du :D jag ska skaffa navelpiercing i november och då började jag tänka på vad jag åt. Jag sa till mina föräldrar att jag vill äta nyttigare och dem lyssnade. Jag bor nära stan så jag brukade gå dit och köpa godis och sånt, men nu gör jag inte det jag försöker att hålla mig borta från godis nästan helt, men det finns fortfarande svaga moment då du är super sötsugen och du är det bra att ha grönsaker eller något. Jag tycker du ska gå till skolan och försök och ta en längre stig om du kan så får du lite motion ;) försöka att gå och lägga dig vid en speciell tid och vakna. Id en för annars kan din kropp bli stressad och då går du upp i vikt. Jag går fram och tillbaka från skolan och varje helg går jag ut på en promenad i ca 45-60 min och sen planka, sidplanka, sit-ups åt varje sida och sen en övnining där du ligger på rygg ochnförsöker ta händerna på hälarna här är en länk på några övningar http://www.konditionstraning.se/sa-far-du-platt-mage-fort/ Du måste ha motivation för detta och försök att ta stöd hos dina föräldrar och vänner kanske någon vill jogga med dig på lördag morgorna. Vad sägs som att skapa en rutin veckan före? Då måste du bara följa den. Hoppas att du når dina mål att dina föräldrar ändrar sig jag har fått ner min pappa för det nu är det bara mamma, men jag fyller snart år så detborde funka. Tänk på att övertala inte över argumentera ;D lycka till!! (Ledsen för det långa inlägget ;D )