Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 708 ggr
Majsbecka
1

Funderingar från en nybörjare

Hej hopp!

Nu har jag kommit i träningstakterna, verkligen bestämt mig och för en gångs skull går det bra också! Jag tränar Pingis 2 gånger i veckan (1,5h/pass), satsar på att löpa 3 ggr i veckan (just nu 1:30 jogg & 2:00 gång x 5) och ev. nån eller några promenader också och har gjort det ca 3 veckor.

Det jag funderar på lite nu är hur "fort" utvecklingskurvan brukar gå. Är nämligen jättesugen på att anmäla mig till ett lopp på 5km som går av stapeln 11 maj och funderar på om det ens är möjligt att kunna träna upp mig så pass mycket att jag kan springa 5km utan att stanna (kanske kan springa ca 500m-1km nu utan att stanna)?

Förstår att detta är superinviduellt och så, men jag vill väldigt gärna höra hur fort ni utvecklades med ungefär hur mycket träning! Funderar också på om jag ska fortsätta på intervallträningen ungefär som jag kör den nu eller satsa mer på att springa kortare distanser "i ett sträck"? Kom gärna med tips och idéer så skulle jag bli otroligt glad och tacksam! :)

slarvigt
1

Det finns ju programmet C25K som är utvecklat för att man ska lära sig springa 5 km på åtta veckor. Jag är på vecka 6 nu och upplever att det går bra att hänga med i deras tempo i alla fall :)

Jag körde helt från början med v. 1, men det går ju naturligtvis att hoppa in mitt i också. Här finns schema: http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm och det finns också en gratis-app man kan ladda ner

Majsbecka
2

Såg igår att det faktiskt var precis det programmet jag har gått efter (har varit min kompis som har skickat vilka intervaller som ska vara osv.). Tack för tipset!! :)