Muskelinflammation?
Förra tisdagen så gjorde jogga jag som vanligt och stretchade. Efteråt gjorde jag några push ups vilket jag annars inte brukar göra men jag gjorde nu 10 stycken, sen plankan lite längre än vanligt och till sist några övningar som kräver att man stöder på sina armar. Dagen efter det har jag haft så ont i min ena överarm och jag kan knappt sova för det gör så ont. Det är svårt att hitta en bra ställning för min arm och då jag ska lyfta på den knakar det en helt massor och gör bara förbaskat ont.
Igår så åkte jag dessutom till England och då var det en massa väskor att bära så nu har jag hela armen sjukt, men den nya smärtan i underarmen är inte alls densamma som i överarmen. Jag känner av skillnaden helt tydligt.
Vad är det jag har råkat ut för? Jag tog en 600mg burana men den hjälpte tyvärr inte. Jag har satt på heat lotion och kanske den hjälper pyttlite, åtminstone känns det skönt då det först bränner och sen kyls ner.
Kan jag ha råkat ut för en muskelinflammation eller är det en "vanlig" liten överansträngning? Jag ska åtminstone få i mig lite mera E-vitamin för säkerhetsskull och vila min arm så mycket som möjligt.
Blir ju lite orolig då man läser på nätet om muskelinflammationer.
Låter vara osagt om det är inflammation eller överansträgning men överansträgningar är ju början till en inflammation. Får man inte bukt med överansträgning och fortsätter överanstränga så slutar man där tillslut. Det kan mycket möjligtvis vara en rejäl överansträgning du har, en inflammation gör så ont att man varken vet in eller ut.
Jättebra att du smörjer in armen med något som lättar. Kontakta läkare om det inte blir bättre på en 2-3 veckor. Man går gärna lite till, lite till och LITE till så har det plötsligt gått jättelång tid och man har haft problem onödigt länge!
Angående knakande kan det vara allt möjligt som knäpper. Det är mycket småsaker som senor, brosk, ligament och dylikt som kan knäppa till när muskeln inte är i toppform.
Skulle råda dig att kolla upp det redan nu så du kan få hjälp och råd redan nu och då har du en läkarkontakt uppbyggd om det är så att det blir värre.
#1 Jag hoppas på att det är bara en överansträngning för muskelinflammation lät lite skrämmande.
Ja, ont gör det ju åtminstone. Försökte vila mitt på dagen men kunde inte då det värkte. Svårt att mäta smärta men jag tror inte att det har gått så långt till en inflammation om det är då så att en sådan smärta skulle göra att man vet varken in eller ut. :)
Jag ska försöka kolla med en läkare imorgon. Jag är ju för tillfället i ett annat land för att studera så allt är väldigt nytt för mig. Men jag ska höra mig för och se vart jag hamnar. Lite orolig är man och man vill ju kunna börja träna igen så småningom men sådant vågar jag inte hålla på med före jag är helt återställd.
#2 Muskelinflammation är inget omöjligt OM man även det tar tag i tid! Jag har en inflammation i ett muskelfäste. Har tyvärr gått så långt att jag är inne på andra kortisonsprutan DET önskar jag inte min värsta fiende. Jag trodde jag visste vad ont var, då hade jag inte känt på kortisonsprutor
Efter 2 år kände jag att något måste göras då jag grät var och varannan minut och varje steg är som att höften går av i princip. Första året var det en rejält allvarlig iriitation som började med en rejält långvarig överansträgning. Sommaren som varit kände jag att det liksom brände som brännsår INUTI höften. Det var inte längre den där ytligare värmen utan det stack och brände och levde djävulens liv. Då jag började ifrågasätta vården rejält och tillslut fick jag komma till en ortoped som konstaterade fakta inflammation. Efter att jag tog mig själv och min smärta på allvar gick det ändå rätt fort.
Ta dig själv på allvar och lyssna på din kropp så kommer det gå bra
Glöm inte att rörlighet är bra, ansträgning dåligt! När det gäller armen håller man ju på med den lite ehla tiden ändå. Du kanske kan vila armen i en mitella? Jätteskönt verkligen för då kan du slappna av i hela muskulaturen även runtom armen!