Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 990 ggr
Tobbe098
0

Behöver hjälp!

Hej det är så att jag är nkille på 16 år som börjat gymma då jag på hälsokontrollet i skolan fick veta att jag nästan typ är kraftigt överviktig eller så. MEn även om jag typ är det så är jag ändå typ tränad eller jag menar har gått på friidrott och så klarar av att springa längre sträckor. Men till min fråga. Jag undrar hur jag ska dela upp träningen? Nu har jag gjort så att jag löpat i typ 25 min. Sedan bara kört på massor av masikner… :/ men det känns inte riktigt som om de skulle ge mig resultat. Sedan undrar jag om det är något mer jag borde tänka på när det gäller träning,kost o.s.v.

Tacksam för svar!

[Qimsid]
0

I ditt fall är det väl maten som du behöver tänka på. Verkar som att det kommer in lite för mycket än vad som kommer ut. Undvik socker och snabba kolhydrater och håll dig till att äta mycket vegetabilier, baljväxter och omega-3 rika oljor (i små mängder) såsom olivolja och kallpressad rapsolja.

Raw food skulle jag vilja rekommendera faktiskt. Det tror jag du kan må riktigt bra på, är rätt enkelt också. Men svårt om du är van vid mycket snabbmat och raffinerat socker i kosten.

Får du i dig mer kalorier än vad du gör av med så går du upp i vikt. Vill du gå ner i vikt så försök hålla dig på kanske 1500 kalorier/dag och fortsätt med din träning. Då bör du förlora fettvikt.

freck
2

#1 Hur kan du säga att han ska äta 1500kalorier när du varken vet hans längd eller vikt? han kanske är 1,8-1,9 lång. tänk på att han är man också.

Ge inte sånna råd om du inte har all fakta på bordet eller vet vad du pratar om.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Qimsid]
0

#2 Det var ett förslag från min sida. Jag vet inte hans längd men han sa att han var på kraftig övervikt. Kalorimängden beror helt på hur snabbt han vill tappa i vikt. Så länge han får i sig all näring så ska det nog gå bra. Det är upp till var och en att tillgodogöra sig de tips man får och i viktminskningsvärlden finns det massor av olika metoder.

freck
0

#3 Har man för högt energi underskott förlorar man väldigt muskelmassa som är en viktig för en lyckad och hälsosam viktnergång.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[jennie860]
0

På ditt inlägg så låter det som du har tagit ett bra steg med att gå till gymmet. bra jobbat! för att behålla motivationen kan ett förslag vara att få en instruktion till maskiner/övningar som du kan göra. Det känns alltid bättre att få lite koll på alla maskiner och sånt. Om du vet något annat som du tycker verkar vara roligt så testa det! variation är kul!

med mat och sånt så tycker jag själv att planering gör mycket. genom att planera att du kommer bli hungrig mellan frukost och lunch så kan du förbereda dig med ett bra mellanmål istället för att äta skräp (jag jobbar själv på detta och det är inte alltid helt lätt att bryta en vana). Du skriver inte hur dina kostvanor ser ut på ett ungefär, men du kan ju försöka exkludera så mycket snacks, godis och läsk som möjligt. Jag tycker ju också att grönsaker till varje måltid är en bra idé.

jag jobbar själv på att få bättre kostvanor och det är ganska tungt i början, men efter en vecka utan min största last cola så börjar det faktiskt kännas ok :)

Lycka till!