Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 827 ggr
TerriZue
0

Lägga upp löpträning.

Hej på er alla träningsglada! :)

Jag har precis kommit igång igen efter ett halvår sjukskrivning (skadat knä som var tvunget att opereras).

Jag är löpare ändå in i jsälen och tycker ärligt talat inte att det finns någon underbarare träning. Efter sjukskrivningen bestämde jag mig för att jag ska träna upp mig till maraton. Jag har inte valt något speciellt lopp än, jag har bara satt upp själva distansen som ett mål.

Som det är nu springer jag en mil utan några som helst problem, jag är långsammare än vad jag var innan knät pajade (en mil tar mig ungefär 56 minuter nu) men å andra sidan är det inte snabbhet jag vill träna i första hand, uthållighet känns viktigare.

Nu till min fråga; är det någon här som har några bra tips på hur jag ska lägga upp min träning för att på bästa sätt nå mitt mål? Hur ofta bör jag springa? Jag inser att jag behöver blanda intervallträning med uthållighetsträning, hur bör jag blanda dem för att få bästa resultatet? Hur lång tid ska jag låta distansökningarna ta och hur mycket ska jag öka åt gången?

Nu springer jag en mil varannan dag och tränar lite annat smått och gott där emellan (vilodag… har hört att det är någon typ av maträtt men har aldrig provat den ;)).Nej, skämt å sido är jag medveten om att jag förmodligen kommer bli tvungen att lägga in vilodagar för att inte sabba kroppen. :)

Jag är tacksam för alla tips och förslag ni kan ge mig, ös på bara! :)

/Mims

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[westerlind]
1

Jag hittade den här sidan med flera "guider" för ett tag sedan, kanske att någon utav dem kan passa dig?

Lazzie_
0

Har följt scheman för milen och en modifierad variant av 21km från sidan som #1 länkade till och tyckt att de funkat bra (mest för att jag är urdålig på att komma på vad jag ska träna själv och lättare kommer ut om jag har det inplanerat i förhand Oskyldig). Men, vad jag läst i forumtrådar så verkar tiderna för marorna stämma rätt bra för de som följt schemana.

TerriZue
0

Tack så mycket för tipset, ska kolla in på sidan. :)

TerriZue
0

Det fanns ju jättebra program! :) Tack ännu en gång! :)