Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 2430 ggr
[Tilde]
0

Min träningsdagbok

Mitt namn är Tilde, jag är 21 år gammal, 169 cm lång och väger 50 kg. Mitt mål är att bygga muskler, bli mer hälsosam och få mycket bättre kondition. Jag har inte idrottat regelbundet på några år, så det är verkligen på tiden att jag börjar nu!

Idag började jag dagen med dessa övningar:

Sedan åt jag frukost och väntade någon timme innan jag skulle ut och jogga/gå. Jag gick ca 500 m i hastig fart innan jag sprang ungefär 1 km (kanske lite mindre), sedan gick jag tillbaka de 500 m i snabbt tempo och sprang upp för fyra trappor innan jag var hemma.

Jag har ganska usel kondition, så jag är nöjd med idag. Mitt mål är att springa samma igen imorgon fast lite snabbare och lite bättre. Sedan ska jag öka längden på turerna successivt.

Det blir bättre när jag får mina riktiga träningskläder och skor! Och när det inte är regn och slask ute, som idag.

Snart ska jag styrketräna lite, situps och armövningar med vikter. :)

[Tilde]
0

Nu har jag installerat RunKeeper på min iPhone och mitt mål är (tydligen) att springa 5 km inom 10 veckor! Skrattande

RunKeeper är superbra! Det finns olika utmaningar, t.ex. att gå 1 km och sedan springa 1 km, eller att springa jättesnabbt i 1 min och sedan jogga i några minuter, osv. Man kan även kolla hur snabbt och långt man springer.

slarvigt
0

När jag "lärde mig" springa använde jag mig av C25K (googla för schema) som jag tyckte fungerade väldigt bra. När man vet vilket schema man "ska" klara så är det svårare att ge upp tycker jag. Jag hade dessutom en podcast som jag lyssnade på som sa "spring" och "gå" när rätt tid gått och jag ville absolut inte att den gubben med så dålig musiksmak skulle vinna över mig :P Det var också coolt att jag faktiskt märkte skillnad från gång till gång. Eftersom jag sprang på löpband så visste jag ju också hur snabbt jag sprang varje gång och att jag faktiskt kunde öka varje gång. :)

[Tilde]
0

#2 Kul! :) Läste lite om C25K, men ska kolla upp det igen då. Jag springer i en skog, så det är lite jobbigare än löpband, men jag kan ju se "nu orkade jag springa till det här trädet, kanske jag orkar till det där borta nästa gång!", vilket jag tycker är motiverande Skrattande

Dock ska jag börja springa en viss tid istället för en strecka, det känns bättre. ^^

[Tilde]
0

Jag började dagen med 20 squats och 5x4 situps och sneda situps. Sedan gick jag ut i regnet till skogen där målet var att springa i 12 min. Det gick ju inte helt som jag hade planerat då jag efter 10-11 min var så tårögd att jag inte kunde se något. Dumma förkylning :( Nåväl, sprang i alla fall över 1 km.

Det roliga var att jag kunde känna att jag orkade liiite mer än igår! Skrattande Kul om man känner så varje gång, hihi. Självklart tvingade jag mig själv att springa upp för alla trappor till lägenheten igen.

Imorgon blir en vilodag (förutom att jag förmodligen gör mina squats och situps, möjligtvis armträningar också). Sambon är ledig och jag vill inte tvinga mig själv till för mycket när jag är förkyld. På torsdag ska jag springa igen och försöker då att klara alla 12 minuter utan att gråta. ;)

[Tilde]
0

Idag började jag dagen med mina 20 squats, men det har blivit för lätt, så jag ökar nog till 30 imorgon :) Senare ska jag ha ett litet pass med magträning och träning med vikter för armarna.

Undviker att springa idag då det gick så dåligt igår p.g.a. förkylningen. Imorgon tar jag upp det igen, då jag mår liiite bättre idag :) Då blir det alla 12 minuter, minsann!

Åker till Sverige på söndag och funderar över hur jag ska kunna springa där med all snö! Får nog använda mammas spinningcykel istället.. Obestämd

gaabriellaaa
0

om du tänkt köra C25K så kan jag tipsa om att det finns ett schema till det du kan ladda ner på appstore också. Då säger en röst automatiskt till dig när du ska jogga/gå osv Glad

[Tilde]
0

#6 Vad är det för app? :) Skulle gärna testa.

gaabriellaaa
0

c25k free heter den Glad ladda ner den så förstår du nog sen hur man gör. Längst ner så står det "week 1 day 1" osv och när passet är avklarat så kommer en bock komma upp på just det träningspasset som visar att det är avklarat Glad

[Tilde]
0

#8 Tack så mycket Skrattande

[Tilde]
0

Jag testade C25K idag, vilket var jättebra och motiverande (började med vecka 3)! Skrattande Det enda dåliga var att den inte berättar hur långt man har sprungit, så jag får nog ha på RunKeeper i bakgrunden om det går..

Tror jag sprang 2,5 km i alla fall och höll på i en halvtimme (fast då är det också warm up och cool down). Ska nog köra samma imorgon igen :)

Kom sedan hem och körde situps (både vanliga och sneda). Blir kanske armträning senare.

gaabriellaaa
0

#10 C25K är verkligen super Glad Jag gjorde också som dig och körde igång några veckor in i programmet så att säga. Jag har på flera appar i bakrunden som tar tid/sträcka osv medans jag använder C25K Flört Supersmidigt, men drar ganska mycket batteri. Jag brukar se till att ha över 40% iallafall när jag springer Glad

[Tilde]
0

#11 Vad bra :D Tack igen för tipset! Jag laddar alltid mobilen innan jag går ut och springer, så det ska inte vara några problem. Skrattande

[Tilde]
0

Struntar i löpningen idag då jag inte mår helt bra (känner av halsen lite och sov riktigt dåligt). Får bli stepups här hemma eller liknande, istället.

[Tilde]
0

Nu har jag äntligen fått min sportbh, så jag ska ta upp löpningen imorgon igen, efter julens paus! Glad Har ju mina snygga löparskor nu också, så det blir super att komma ut och springa!

[Tilde]
2

Igår fick jag min sportbh från Shock Absorber! Det var en julklapp från sambon :) Snacka om att jag är nöjd med den! Den sitter skönt, ger ultimat stöd och framhäver bysten istället för att gömma den som många andra sportbh:ar. Man väljer den i sin vanliga bh-storlek, alltså t.ex. 75B, faaast den är liten i storleken så man ska egentligen gå upp en storlek. Jag tog då en 70D eftersom jag har 65E annars, sitter perfekt! Det är god ventilation fram och det känns knappt att man har några bröst när man springer! haha

Jag sprang idag 2,5 km med 1 km warm-up och cool-down. Det kändes mycket lättare än förr (detta är min andra träningsvecka), jag både orkade mer och sprang snabbare. Kanske för att jag har bättre skor och sportbh nu, men säkert också för allt man gör ger resultat! Glad

Jag rekommenderar i alla fall denna sportbh till alla, både folk med små och störa, eller mellanstora bröst. Visst guppar det lite när man hoppar, men det känns inte! Det är också ganska tunt tyg, men den är inte genomskinlig (pratar om bröstvårtorna nu), vilket är super!

[Tilde]
1

Har haft problem med halsen, men idag kändes det bättre, så imorgon ska jag ut och löpa igen :) Det blir sista gången med det "programmet" jag kör nu och sedan ska jag öka både avstånd och tid lite!

Börjar morgondagen med squats och situps tror jag och sedan ska jag ut i skogen och springa. Satsar på minst 2,5 km igen!

[Tilde]
0

Idag blev det 3,9 km totalt i skogen, med 5 min warm-up och 5 min cool-down (alltså ganska lugn med ändå rask gång, så det blev väl 3 km löpning). Det var extra jobbigt idag, säkert för jag styrketränade benen lite innan jag gick ut och sprang (bad idea, ska inte trötta ut benen innan).

Tänkte köra några magövningar så fort jag har vilat klart efter löpturen. Kanske även träna armarna med vikter. :) Men först ska jag hitta något att äta! hihi

[Tilde]
0

Började träningen med styrkeövningar, mage, armar och ben/rumpa. Lite ryggövningar också, men ska köra mer på det imorgon. Sedan körde jag ett kickboxningscardiopass :) Kände inte för att gå ut och springa i regnet/dimman så det får vänta tills fredag, höhö.

[Tilde]
0

Sjuk IGEN! :( Svullen hals med halsont och snuva + huvudvärk! Bläää! Jag som verkligen vill ut och springa! Rynkar på näsanGråter

Ska försöka hitta några enklare övningar att göra hemma trots sjukdom. Ska i alla fall köra mina squats och situps senare, kanske även styrketräning i armarna med vikter.

Vill dock träna kondition också :(

freck
0

Får du i dig tillräckligt med näring under dagen och efter träningen? Efter at man har tränat så är man väldigt mottaglig mot sjukdomar. därför är det viktigt att få i sig massor av protein, lite snabba kolhydrater och andra viktiga näringsämnen. Omega3 har visat sig ha goda effekter att hålla sig frisk.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Tilde]
0

#20 Jadå, det får jag. Men jag har alltid haft uruselt immunförsvar och blir förkyld/får halsproblem/feber i princip varannan månad. :/ Ännu en anledning till att träna! Har varit hos läkare och utreddes för SLE och lite annat förut, men de kom inte fram till något förutom att jag har ANA i blodet, vilket i 99,5% av fallen betyder att man har en autoimmun sjukdom. Har bara aldrig blivit diagnostiserad.

Jag äter fiskolja, D-vitamin, C-vitamin, mycket proteiner och grönsaker, dricker mycket vatten… försöker äta så lite kolhydrater som möjligt (lite LCHF-inspirerat när jag kan). Så jag äter och jag äter inte så onyttigt. :)

slarvigt
0

#21 Äter du direkt efter träningen? Det har hjälpt mig. När jag började träna så tränade jag på gymmet, duschade osv, åkte hem, lagade mat och åt. Numera äter jag någonting (en liten burk keso, ett ägg) direkt efter att jag tränat, innan jag hoppar in i duschen, och har inte blivit sjuk alls efter träning, vilket jag blev nästan hela tiden innan.

(Om detta kan vara en bidragande orsak, har ju läst inlägg 21 så förstår att det kanske inte är allt)

[Tilde]
0

#22 Jag vilar ett tag, sedan äter jag och sen duschar, så ja, nästan direkt efter. Min sjukdom har ingenting med träningen att göra… Har varit såhär i flera år nu :/

slarvigt
0

#23 Okej, då förstår jag. Det låter jobbigt.

[Tilde]
0

Mjo det är jobbigt :/ Fast de flesta gånger när jag blir sjuk är det inte så illa att jag måste ligga hemma i sängen hela tiden, som tur är. :)