Idrottslektion! Lekar sökes! Ge mig tips!
Hej! Det är såhär att jag går i nian och ska nu ha en ledarskapsuppgift vilket innebär att jag ska hålla i en hel idrottslektion i gympasalen för en mellanstadie klass. Jag älskar att undervisa och få vara lite lärare, att bli lärare är min dröm. Jag har nu suttit och sökt runt på internet efter lekar som kan passa en klass på ca 20-25 elever som går i åk 3-5. Det ska vara idrottslekar. Någon som har några förslag på roliga lekar? Lämna även en bra förklaring i så fall på hur de går till. Sen har jag även ytterligare två frågor. Vad kan man ha för uppvärmning till en sådan klass? Jag är äldre än dem och kan inte minnas vad vi gjorde på våra idrottslektioner när jag var lika liten. Vad kan man ha som nedvärmning? Tacksam för tips då jag verkligen vill lyckas med detta.
Kommer ihåg att nästan alla i min klass på låg-mellanstadiet älskade nån bollek på idrotten, kommer dock inte ihåg vad den heter.. men det är alla mot alla och man ska bränna varandra med en boll? Väldigt bra uppvärmning :)
Och spökboll(?) var också en hit.
Har du möjlighet och tid att planera så kan du ju kanske fråga dem vad de vill göra? typ alla får skriva upp varsin grej, eller tre saker de tycker om eller nått..
Lycka till!
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Fånga svansen. Alla utom en sätter en svans, typ band man delar in lag med, bak på byxorna. Den utan svans ska fånga de andras så fort någon förlorat svansen hjälper hen till att fånga svansar. Sist kvar med svans har vunnit. Kör man flera gånger är det siste man som börjar jaga nästa gång.
Hela havet stormar. Ut med alla möjliga redskap och mattor på golvet sen utser man en till att jaga, det gäller att hålla sig undan och fånga de andra utan att röra golvet. Om man springer på golvet har man förlorat. Den som är sist fångad har vunnit.
Brännboll det vet du nog vad det är :)
Brännboll med en fotboll samma sak som brännboll fast istället för att sjuta iväg en tennisboll så sparkar man i väg en fotboll, ta en mjukboll för alla som är rädda för bollar och den flyger heller inte iväg lika långt.
Flaggleken 2st lag, på var sin sida av idrottshallen (strecket imitten är gränsen). det står 3-5 konor i båda lagen, beronde på hur gamla barnen är och hur mycket dem klarar av. på varje sida finns också ett fängelse, vid en sida mot väggen på bådas plan halva.
barnen ska springa över för att hämta konorna på andra sidan och kan då bli tagna av motståndarna. blir man tagen ska man till fängelset. det är fritt i målet där konorna står.2st kamrater måste omma för att rädda lagkamrat.
(BILD EN VISAR)
HAHAHAHAHAHA…..