Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 3300 ggr
molllyr
1

Muskelinflammation

Jag vet inte riktigt vart jag skulle fråga men tänkte att någon här kanske har koll ändå! Jag har fått en muskelinflamation vid Stora bröstmuskeln och läkaren/läkarna sa att det berodde på träning men jag kan inte komma ihåg att dom sa hur jag skulle bli av med det. Jag antar att jag ska vila mig frisk eftersom jag inte fick något recept på något… Men hur länge?

Det roliga var att jag åkte skidor med det, ändå minskade smärtan under de dagrana och i onsdags körde jag kickboxing för jag trodde jag var redo för det men efter det har jag känt av inflammationen igen så antar att jag hade fel. Så den stora frågan är, Någon som vet hur länge man ska låta bli att träna för att bli frisk? Och jag kan väll fortfarande tex jogga, eller ska jag låta bli det?

[Aquelegia]
1

Med vila menas att du ej anstränger området. Att då inte lyfta tungt och dylikt. Däremot är rörelse väldigt viktigt för att hålla igång blodtillförsln och inte stoppar den naturliga läkeeffekten. Kroppen kan nämligen få för sig att det är ett normaltillstånd att ha smärta och då stänga av och "ignorera" det skadade området.

Du kan ha hjälp av inflammatiosndämpande om du tål det.

Akupunktur och massage är något som kan hjälpa igång och öka läkeeffekten.

Har du gått länge med det (flera månader) så är det inte bara att vänta ut. Då måste något göras för att få igång kroppen igen. Då har muskeln nog redan "vant sig" vid tillståndet.

Varför du blev bättre vid skidåkningen är alltså att du höll igång=mjuk muskel. MEN du ansträngde också= irriterad muskel.

molllyr
0

Okej tack så mycket! :)