Träningsvärk
Jag började fundera lite kring det här med träningsvärk. Jag bytte ut sit ups med att göra plankan istället och kände en dag efter väldigt mycket träningsvärk. Med andra ord tycks plankan träna flera muskler än vanliga sit ups, så det här är ju et bra tecken.
Det brukar ju vara att man ska låta musklerna få vila åtminstone 24 timmar för att de ska kunna byggas upp, men hur är det då det har gått 48 timmar och man känner fortfarande av träningsvärken? Är det inte dumt då att igen börja träna magen?
Mitt sunda förnuft sa dock åt mig att vänta tills träningsvärken är borta innan jag börjar träna magen igen. Hur brukar ni göra?
Det undrar jag också! Jag har träningsvärk sjukt länge efter plankan dock :P
#1 För mig brukar det gå över efter 2½ - 3 dagar vilket känns mycket. Då håller jag ändå inte på så länge med plankan och push ups som jag brukar kombinera det med.
Bästa sättet att bli av med träningsvärk är att träna, dock träna lättare för det mucklerna man har ont i, lättare övningar liksom.
Kolla in våran sajt: http://piecesofarts.blogg.se/
Det är inga problem att träna vid träningsvärk, så jag hade gjort som #3 säger och bara tränat på :) Jag älskar träningsvärk, känns som man blir starkare! hihi 
Tack för alla svar. Anledningen till att jag har varit tveksam är för att jag har läst att det är viktigt att låta musklerna vila för det är då man vilar som musklerna byggs upp. Tränar man fast man har träningsvärk så hinner inte musklerna byggas upp.
Svårt att veta vad man ska tro på då det står så mycket olika!
Älskar också träningsvärk, då känner man verkligen att det gett resultat
Att låta musklerna vila måste man, men det innebär inte att man måste vila tills träningsvärken är borta, det är bara att en ny person inte ska börja träna varje dag helt plötsligt.
Som flera andra sagt här så är bästa medicinen mot träningsvärk att träna mer 

Mvh Stephanie 

#7 Hehe, okej då ska jag bara fortsätta. Jag älskar också träningsvärk för det betyder att jag ha faktiskt varit igång! Det enda jag har oroat mig över är att inte ge tillräckligt med vila åt musklerna för att de ska kunna byggas upp. :)