Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1387 ggr
Korvo
2013-01-02 20:32
0

EAA

Kommer en lite frågetråd från mig och EAA härnu när jag bestämt mig för att köra på det.

Har läst en hel del om det nu överallt, men några saker jag inte riktigt fått klämm på som det verkar delade meningar om.

1. Skall man inta protein eller kolhydrater ca 1tim efter pass som man intagit EAA före?
  2. Skall man inta EAA före pass, före och efter eller före under och efter?

Tack på förhand :)

Kolla in våran sajt: http://piecesofarts.blogg.se/

RobinEH
2013-01-02 20:55
0

Du har en ganska bra sammanställning här.

"Jag dricker EAA och maltodextrin direkt efter träningen. När är det lämpligt att dricka vassleprotein?
- Då behöver du inte vassle alls. Gå hem och ät mat. Ät ett vanligt proteinrikt mål mat när du kommer hem, så fyller du på med Aminosyror som tas upp långsammare och som kan användas i den pågående muskeluppbyggnaden ett antal timmar framåt, till skillnad från den dramatiska men snabbt övergående toppen som ett EAA-intag ger."

_"Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?**
**- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt."
_

"Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Korvo
2013-01-02 21:05
0

Tror jag har ganska bra koll för att börja med EAA nu, hitta en fin disskussion om det här.

Kolla in våran sajt: http://piecesofarts.blogg.se/